skip to main content

Děkuju bohu, že jsem ateista. Kdo je módní talent Tomáš Němec?

Je mu pětadvacet, pracuje s umělou inteligencí a vyhrál talentovou soutěž, kterou pořádá Mercedes-Benz Prague Fashion Week ve spolupráci s obchodním domem Van Graaf.

Student pražské UMPRUM si libuje v dystopických tématech. Například pro kolekci, na které spolupracoval s grafikem Matejem Vojtušem, hledali možnosti, jak informativně přehltit CCTV kamery, aby nositele nezaznamenaly jako člověka, nýbrž jako objekt. Proto Tomáš Němec vytvořil modely, které měly velmi naddimenzované siluety.

V další kolekci převáděl přírodniny, které by se hypoteticky mohly objevovat ve virtuální realitě. „Zkoumal jsem, jak móda reagovala na události kdysi, a z toho se pokoušel odvodit, jak by mohla reagovat na věci, které se ještě nestaly,“ popisuje Němec. 

Poslední prezentovanou byla kolekce Thank God I’m an Atheist, se kterou vyhrál letošní ročník soutěže Van Graaf Junior Talent. Při její tvorbě se nechal silně inspirovat filmem Lux Aeterna francouzského režiséra Gaspara Noého, jenž měl být původně reklamou na módní dům Saint Laurent.

Vliv ikonického návrháře je patrný nejen na barevné paletě, ale hlavně na siluetách: „Věděl jsem, že v nadsazených siluetách jsem komfortní, mým cílem bylo udělat stejně kvalitní věci v nositelné poloze. Chtěl jsem tisk protentokrát opustit a posunout se dál. Černá barva nutí člověka se plně soustředit pouze na oděv,“ vysvětluje návrhář a zdůrazňuje, že stejně důležitá jako samotné kousky je pro něj prezentace kolekce. 

Reklama

Přestože v rámci soutěže byly prezentovány modely čtyři, tvoří kolekci modelů šest. Celá kolekce stála Němce zhruba třicet tisíc korun, z čehož šestinu hradila škola, jelikož se zároveň jedná o Němcovu klauzuru. Do ceny ale Tomáš nezapočítává svou práci, jedná se tedy primárně o náklady na materiály. 

Kolekci Tomáš koncipoval tak, aby byla běžně nositelná – jednotlivé looky jsou poskládané z několika kousků, které se dají vzájemně kombinovat. Možná i proto je po kolekci větší poptávka a dva celé looky už jsou dokonce prodané. S cenotvorbou Tomášovi pomáhá škola a vedoucí ateliéru, dohromady se mu už ale vložená investice vrátila. Němcovy modely je možné za 25 procent ceny i zapůjčit.

Cestu, jak se módou živit a potenciálně svou budoucnost vidí Němec v zakázkové tvorbě a zdůrazňuje, že je zároveň jediným způsobem, jak může kousek konkrétní klientce dokonale sedět: „Vadí mi, když věc dokonale nepadne. Právě díky zakázce může nejen vše perfektně sednout, ale zároveň to klientovi či klientce bude i slušet – vždy se dá design upravit podle konkrétních preferencí,“ dodává a jako inspiraci zmiňuje například zkušenější kolegyni – návrhářku Zuzanu Kubíčkovou.

Další kolekci odprezentuje Němec v nadcházející sezoně Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Možnost prezentace byla společně s finanční odměnou padesát tisíc korun součástí výhry v soutěži Van Graaf Junior Talent. Kolekce bude pravděpodobně opět inspirována filmem a čítat bude kolem dvaceti modelů. Ačkoli tedy začínající designér plánuje kolekci podpořit celou vyhranou částkou, počítá s minimálně stejným vkladem z vlastní kapsy. 

Nastiňuje, že kolekce bude nositelná, z těžkých materiálů a vrátí se k barevnosti: „Buď se může člověk zaseknout v komfortní zóně, nebo se navždy hledat. Já se zastavit nechci, a proto nevylučuji, že se každá má kolekce bude od té předchozí lišit. Ale ačkoli jsou zdánlivě rozdílné, vždy na sebe logicky navazují, pracuji ve spektru. Uvidíte v září!“ slibuje designér.