Elektromobilita nepřestává růst. Na dvaceti nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo 9,97 milionu čistě elektrických aut. Spolu s menšími trhy pak prodeje poprvé přesáhly deset milionů.

Loňský rok bude tím, kdy síla čisté elektromobility propukla naplno. Zatímco prodeje pouze elektrických aut ve dvacítce nejvyspělejších světových trzích za jediný rok vyskočily o osmadvacet procent, prodeje aut s konvenčními pohony stouply jen o pět. 

A padly i další milníky: v Číně jen v loňském posledním čtvrtletí poprvé v historii prodali přes dva miliony elektromobilů, v USA celoroční prodeje poprvé přesáhly milion elektrických aut.

Podle studie poradenské společnosti PwC už elektromobily spolu s hybridy a plug-in hybridy tvoří více než třicet procent všech celosvětových prodejů. Pozici jedničky v elektromobilitě posílila Čína, kde se loni prodalo přes 6,6 milionu čistých elektromobilů. Jinými slovy – dvě ze tří prodaných elektroaut na světě byly prodány v zemi, která elektromobilitu čím dál víc vyváží i za hranice.

30 %

světových prodejů automobilů tvoří elektromobily a hybridy.

„Čínské automobilky navíc ve velké míře zahájily expanzi do Evropy. Přestože si pozici nejprodávanějšího elektroauta i v Číně drží Tesla Y, silným momentem loňského roku je právě nástup do té doby často neznámých čínských značek,“ vysvětluje Pavel Štefek, expert PwC na automobilový průmysl.

Čínský koncern BYD bude na jihovýchodě Maďarska poblíž Segedínu stavět vlastní továrnu na elektromobily a například značka MG, která loni i na český trh uvedla první čistě elektrické kombi, oznámila plán navýšit letošní evropské výsledky z loňských 231 684 na více než tři sta tisíc prodaných aut. Výrazně přitom sází na malý hybridní model MG3, který se v Česku objeví v létě.

Bohatá Evropa je regionem, kde se elektromobilům daří. Na jejích deseti nejvýznamnějších trzích se loni prodalo 5,6 milionu elektrických a hybridních aut, což z celkových prodejů představuje tržní podíl dvaapadesát procent. Zájem o čisté elektromobily sice roste, ale poptávka po plug-in hybridech, kombinujících spalovací motor a baterii, klesla o desetinu.

„Přes pokračující rychlý růst jsou prodeje elektroaut stále do značné míry závislé na státních dotacích. A plug-iny už nejsou dotacemi tak podporované jako v minulosti, například v Německu jejich podpora skončila,“ vysvětlil Pavel Štefek.

Český trh v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává. Zájem brzdí především vyšší cena nových elektrických aut a teprve se rozbíhající přímá podpora ze strany státu. Loni se v Česku prodalo necelých sedm tisíc čistých elektroaut, což jsou jen zhruba tři procenta ze všech prodejů. 

„Letos lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které je připravena státní podpora,“ připomíná Štefek. Celkem je pro tento účel připraveno 1,95 miliardy korun – na nákup aut je vyhrazeno 1,65 miliardy, zbylá částka půjde na koupi dobíjecích stanic.

Ministerstvo obchodu a průmyslu počítá s tím, že dotace, jejíž maximální výše na jedno auto je až dvě stě tisíc korun, bude stačit na koupi čtyř a půl tisíce vozů. Dá se tak předpokládat, že letošek bude v Česku z pohledu elektromobility rekordní.

Těžit z toho chce určitě i Škoda Auto, která v prodejích elektromobilů přišla o první příčku. Po třech letech ji vloni vystřídala Tesla, která dokázala řadu zákazníků oslovit agresivní cenovou politikou. Americká automobilka tak loni v Česku prodala meziročně pětkrát víc aut, konkrétně 1618. Druhá Škodovka prodala 1442 elektromobilů a třetí skončil se 607 vozy Volkswagen.

Poslouchej!
Vydání Forbesu Poslouchej!

Jednou z momentálních nevýhod domácí automobilky v souboji s globálními giganty je omezená nabídka modelů. Jediné, co může Škodovka aktuálně nabídnout, je model Enyaq, vyráběný od konce roku 2020. Od té doby prošel modernizací a rozšířením o sportovně působící verzi Coupé.

Proti tomu stojí Tesla se čtyřmi v Evropě nabízenými modely, případně Volkswagen s pětičlennou rodinou elektromobilů ID, zahrnující také elektrickou dodávku a nově i kombi velikostí na úrovni Volkswagenu Passat. Škoda Auto nicméně i tak oznámila, že v půlce února vyrobila Škodu Enyaq s pořadovým číslem dvě stě tisíc.

Jen loni přitom mladoboleslavští dokázali model prodat více než 81 tisícům evropských zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 52,1 procenta. Vedle řady Enyaq pak automobilka plánuje představit celkem šest nových elektrických vozů, přičemž minimálně tři odhalí v dalších třech letech. Prvním bude už letos na podzim malé městské SUV Elroq.

Do rozvoje elektromobility hodlá Škoda Auto v následujících třech letech investovat 5,6 miliardy eur, tedy víc než 142 miliard korun.