skip to main content

Desi(g)nfekce. Studenti UMPRUM navrhli předměty, které bojují proti nákaze funkčně i stylově

2 minuty čtení

Rok po vypuknutí pandemie už je nám jasné, že virus nikam neodchází, ale učíme se s ním žít. Dezinfekce je nyní nejen součástí každé kabelky a kapsy, ale také veřejných prostor.

Studenti Ateliéru průmyslového designu z pražské UMPRUM proto vytvořili objekty, které mají v tomto novém standardu zlepšit náš život po zdravotní i estetické stránce.

Reklama

„Na pandemii celý náš ateliér reagoval pružně, už loni jsme zahájili distanční výuku velmi rychle a karanténa byla ústředním tématem studentských projektů. Je pro nás skutečnou výzvou se s celou situací popasovat, protože dílny jsou zavřené,“ popisuje situaci profesor Ivan Dlabač z Vysoké školy uměleckoprůmyslové, jejíž klauzury momentálně probíhají také online.

Pod jeho vedením během prvního lockdownu tak vznikly projekty, které navrhují virtuální podobu cestování (nechyběl zde například brýle propojené s dronem, kterému můžete plánovat trasu nebo obytný vůz, navržený pro přežití).

V druhé vlně studenti Ateliéru průmyslového designu vytvořili předměty denní spotřeby, které bychom velmi uvítali, aby se okamžitě vyrobily. Například malý zásobník, který lze připevnit na zadní stranu mobilního telefonu a mít tak dezinfekci kdykoliv u sebe či postřikovací desinfekční bránu, která funguje obdobně jako skenovací brána na letišti.

Reklama

Řada studentských návrhů také využívala čištění pomocí UV záření. Ať už formou mobilního ozařovače, který by pracoval podobně jako robotický vysavač. Přístroj, který vypadá jako toastovač nebo kufřík, zase vyčistí klíče, mobily a další menší předměty.

„Desinfekce se stala nedílnou součástí našeho bytí a úkolem průmyslových designérů je dávat takovým předmětům denní spotřeby vizuální hodnotu. To, jak výrobek vypadá, vás nakonec odlišuje od konkurence,“ tvrdí profesor Dlabač, který byl uvítal spolupráci výrobců desinfekčních řešení se svými studenty.

Ti již dříve spolupracovali například na designu pro Škoda Auto či s výrobci světelných a koupelnových doplňků. Posune se jejich tvorba směrem k producentům desinfekce? Současná epidemiologická situace tomu velmi napovídá.

Reklama
Reklama