skip to main content
Malá a střední firma

Diáře, co neskončí v koši. Manufaktura z Litomyšle boduje unikátními zápisníky

Tužka a zápisník. Že je to v době chytrých telefonů, elektronických gadgetů a aplikací přežitek? Naopak to může být cesta, jak se na chvíli vymanit ze všudypřítomné digirutiny. Přivonět ke kvalitnímu papíru. Dotknout se poctivého řemesla. A opravdového, nevirtuálního života.

Tak to alespoň vidí ve Jiří Vogel z Litomyšle, který se svým týmem vytváří pod značkou young_block malou papírovou nádheru. Bloky, diáře, fotografická alba, ale taky dopisní sety a další doplňky z jejich produkce charakterizuje minimalistický design, špičkové ruční zpracování, netradiční materiály a inovativní řešení.

Co lze ještě inovativního vymyslet u zápisníku? Třeba originální gumičkové bloky, pro které mají v young_block zaregistrovaný chráněný užitný vzor.

„Nejprve jsme museli vyvinout systém perforace, aby gumička umístěná z lícní strany obálky zůstala i z rubu zcela neviditelná. Další výzvou bylo vybrat ten správný papír, který by při laserování tunýlků nehořel,“ popisuje Vogel jednu z cest, kterou se young_block snaží odlišit od konkurence.

Aktualitou je dopisní sada v omyvatelných celulózových deskách, které se chovají jako kůže a vydrží i vyprání v pračce. Specialitou jsou například obálky vyrobené z částečně upcyklovaného papíru s podílem kávy nebo z trávy, čímž bloky získávají i charakteristickou vůni.

„Snažíme se mít v každém produktu co nejvíc řemesla. U nás si na každý papír knihařky sáhnou, jeden blok projde jejich rukama v průměru dvacetkrát,“ vypočítává Vogel. Zatímco levný zápisník se skoro průhledným papírem koupíte všude, young_block cílí na lidi, kteří jsou zvyklí psát kvalitními pery na kvalitní papír a zápisník je pro ně stylovým doplňkem.

Větší část obratu firmy, který se zatím pohybuje ve vyšších jednotkách milionů korun, dosud tvořili B2B klienti. Z tohoto segmentu ostatně vzešel i první impulz na její vznik – Vogel se před založením vlastní značky patnáct let zabýval obchodem.

„Před Vánoci se mi vždy na stole nahromadily desítky dárkových tašek a v každé z nich byl diář a kalendář. Všechny ovšem vypadaly tak, že brzy skočily v koši,“ popisuje Jiří Vogel vcelku banální zkušenost, ve které ovšem uviděl byznysovou příležitost.

Rozhodl se vsadit na originální řemeslnou výrobu, která nabídne proti masové produkci z Číny jasnou přidanou hodnotu. „Manželka je analogový člověk a miluje řemeslnou práci, takže se pro nápad taky nadchla,“ vzpomíná na dobu, kdy se jejich rodinný dům proměnil v dílnu plnou papíru a lepidla.

Reklama
Jsme malá firmy pro velké zákazníky.

S knihařinou neměl ani jeden z nich žádné zkušenosti, a tak se vše učili za pochodu přes youtubové tutoriály. Na rozjezd značky nakonec padly rodinné úspory, ale vyplatilo se. Ke klientům young_block dnes patří Škoda Auto i Mercedes, velké bankovní domy, Evropský parlament, Kapka naděje nebo třeba skupina PPF. 

„Rád zdůrazňuji, že jsme malá firma pro velké zákazníky. Snažíme se pružně reagovat na jejich přání a potřeby, pokud jde o design i objemy zakázek,“ zdůrazňuje Vogel. I proto věnují pětitisícové zakázce stejnou péči jako objednávce na stovku diářů.

Zatímco první čtyři roky firma meziročně rostla o třicet procent, s pandemií přišly těžké časy. „Velké firmy, které musely ze dne na den zastavit výrobu, samozřejmě jako první škrtaly náklady na marketing,“ konstatuje Vogel. V prvních měsících loňského lockdownu jim nové objednávky klesly na nulu.

„Zachránilo nás několik menších loajálních zákazníků a taky to, že jsme nesložili roce do klína, ale na základě slepých kontaktů z LinkedIn rozeslali stovky diářů. Díky tomu jsme před minulými Vánoci zaznamenali obrovský nárůst nových klientů, který nás vrátil zhruba na dvě třetiny obratu,“ vzpomíná Vogel.

Současně v young_block investovali do rozvoje e-shopu, který by měl značku do budoucna posunout víc ke koncovému zákazníkovi. A taky přibrali na palubu novou krev.

Litomyšlskou rodačku Zuzanu Fryaufovou dřív živilo pořádání Plesu v opeře i zápasů bojových umění, tedy eventů s rozpočty v desítkách milionech korun. Jenže pak přišly děti a před půldruhým rokem pro změnu pandemie. A tak se Fryaufová místo do akcí pro tisíce lidí rozhodla nasměrovat energii a zkušenosti do papíru.

Dnes má ve firmě čtyřicetiprocentní podíl – a spoustu nápadů. „Jedním z nich je víc se rozvíjet cestou personalizace a propojovat se s lidmi, kteří mají vášeň, věnují se něčemu dlouhodobě a dokázali strhnout lidi kolem sebe,“ říká spolumajitelka young_block.

„Já zkrátka papíru věřím. V době textových zpráv dokáže ručně psaná komplimentka na kvalitním papíru zanechat nesmazatelný dojem,“ říká přesvědčeně.

Po pandemickém útlumu oba věří, že se jim letos opět podaří dynamicky růst. „Výrobní kapacitu máme opět plnou a plánujeme personální rozšíření,“ pochvaluje si Vogel při listování elegantním blokem, jehož prázdné listy s černou ořízkou jen čekají na nové nápady. A v litomyšlské rodinné manufaktuře jich zjevně mají dostatek.