Za devatero komíny a devatero továrenskými halami se nachází jedno království, kde se rodí hračky pro děti i dospělé. Vládne mu pevnou rukou mladý podnikatel David Paškevič, jehož nápady si získaly věhlas po celém světě.
Se svým týmem vyvinul 3D pero, kterým lze kreslit trojrozměrné objekty. A postupně ho doplnil o další funkce jako pájení, vypalování nebo gravírování. Stvořil tak unikátní multifunkční nástroj pro kutily i umělce.
Dnes jeho firma 3Dsimo posílá ze své továrny v pražské Libni do světa desítky tisíc produktů ročně a zákazníky má v osmdesáti zemích. Pandemie přitom její byznys ještě nakopla. Loni společnost rostla o více než sto procent a rok 2020 uzavřela podle předběžných výsledků s tržbami kolem dvaceti milionů korun.
Kvůli rychlému růstu se 3Dsimo nedávno přestěhovalo do větších prostor v bývalé pražírně kávy, které firmě umožní až čtyřnásobné navýšení výroby. Na ploše přes devět set metrů čtverečních teď jedou naplno lisy, frézky, baličky i 3D tiskárny.
„S příchodem lockdownu jsme loni v březnu a dubnu zažili obrovský nárůst poptávky. Lidé byli zavření doma a měli čas tvořit. Objednávky nám tak vzrostly o tři sta až čtyři sta procent. A částečně se to vrátilo na podzim s další vlnou pandemie,“ popisuje Paškevič.
Zároveň ale dodává, že po roce pandemie a související krize zákazníci začínají šetřit. A zatímco v minulosti vedla k nákupu už každá první nebo druhá návštěva e-shopu 3Dsima, teď to bývá v průměru šestá až sedmá. Zatím se to na byznysu firmy neprojevilo, ale časem by mohlo.
I proto teď společnost připravuje velkou marketingovou kampaň pro americký trh. „Každý Američan dostane od státu v přepočtu třicet tisíc korun jako podporu v době krize. A my bychom byli rádi, kdyby je utratili u nás. Když k něčemu podobnému došlo loni, zvedlo nám to neuvěřitelně prodeje,“ říká Paškevič.
Spojené státy představují pro 3Dsimo nejdůležitější trh. Klíčová je pro firmu také Kanada, Katar nebo Španělsko. Naopak v Česku dlouho prodávala jen půl procenta své produkce. Od loňska se ale více zaměřuje i na tuzemský trh, který se postupně zvedl na několik procent.
David Paškevič svou firmu od začátku rozjížděl jako globální byznys. Samotný nápad se přitom zrodil v době, kdy se během studia ČVUT dostal přes vědecký inkubátor do společnosti DO-IT vyrábějící 3D tiskárny.
„Občas se něco nedotisklo. A tak jsem si vytvořil první 3D pero, abych mohl mezery vyplňovat filamentem z 3D tiskáren. Vedle toho jsem působil jako lektor v Domě dětí a mládeže a jednou mi děti pero vyhrabaly z tašky. Začaly si s ním hrát a kreslit ze svítícího materiálu různé měsíčky a hvězdičky. A v tu chvíli jsem v tom konečně začal vidět potenciál,“ vypráví třicetiletý podnikatel.
V roce 2013 se proto pokusil získat peníze na sériovou výrobu přes crowdfundingový portál Kickstarter. První pokus ale selhal. Kickstarter 3Dsimu kampaň nepovolil. Důvodem mohla být chystaná kampaň konkurenčního amerického projektu 3Doodler. Ten zaznamenal neuvěřitelný úspěch. A to Davida Paškeviče motivovalo nevzdávat se a zkusit to znovu.
Po čase se tak opět rozhodl vybrat peníze, tentokráte na platformě Indiegogo. To se mu sice podařilo, ale vybraná částka na produkci a vývoj stále nestačila. Do projektu proto vložil veškeré své úspory a k tomu si vzal ještě půjčku. Společně s elektrotechnikem Ondřejem Nentvichem a designérem Petrem Dubou se tak konečně mohli pustit do tvorby první série.
Skutečný průlom ale přinesl až vstup investora – fondu Rockaway Capital, který v 3Dsimu koupil za tři miliony korun třetinový podíl, a také úspěšná kampaň na Kickstarteru na nový produkt, v rámci které se prodalo zboží v přepočtu za šest milionů korun.
„Tím, že se Rockaway Capital později zaměřili na jiný segment a velké firmy, měli jsme po čase šanci od nich podíl koupit zpět. Teď máme rok a půl nového partnera – společnost ConQuest, která nám vedle finančního zázemí pomáhá i svým know-how,“ říká Paškevič.
ConQuest, který už dva roky předtím působil jako distributor 3Dsima, v rámci investice více než třiceti milionů korun, na nákup výrobní technologie a zásob, získal ve firmě majoritní podíl.
„S Davidem jsme stejní hračičkové. Z devadesáti pěti procent je to o tom, že se nám dobře spolupracuje. A asi jen z pěti procent o tom, že jednou na tom vyděláme peníze. Otevřeli jsme penězovody ve velkém, nakoupili nové stroje a pustili se do vývoje dalších produktů,“ uvádí majitel společnosti ConQuest Michal Valkoun.
V současnosti má 3Dsimo v nabídce tři druhy 3D kreslicích per: kreativní hračku pro děti zvanou Basic 2, open source produkt Kit 2, který si mohou zákazníci sami nejen sestavit, ale různě upravit či kompletně vytisknout, a také svou vlajkovou loď MultiPro, která má sedm funkcí včetně pájení, řezání, vypalování, gravírování či šroubování.
„Dává vám to nekonečné možnosti tvoření a zároveň s tím můžete opravovat věci v domácnosti. Využívají to ale třeba i umělci a designéři, kteří s našimi nástroji tvoří sochy, vázy nebo svítidla,“ přibližuje zakladatel 3Dsima.
Vedle toho firma letos spustila také novou značku Noyce Joyce, která nabízí například stavebnice digitronových hodin Nixie nebo pojízdného minibusu. A ve spolupráci se společností ConQuest vyvinula novou verzi zavedené stavebnice Boffin Magnetic, která zábavnou formou učí děti základům elektrotechniky.
„Máme velkou komunitu fanoušků na nejrůznějších sociálních sítích. Nejsilnější je na YouTube, pro který připravujeme zábavný tvořivý obsah. Vedle klasické internetové reklamy cílené na konkrétní země nám proto hodně pomáhají promovaná videa, která mohou vidět lidé kdekoliv na světě. Občas se tak ale stává, že nám přijdou objednávky z míst, kam je opravdu náročné je doručit,“ popisuje mladý podnikatel.
Mezi nejzajímavější patřily africké destinace ve státech Benin nebo Gabon či americké základny v Karibiku na ostrovech, kam přepravní služby nedoručují. Vojáci si tak produkty od 3Dsima museli vyzvednout na nejbližším obydleném ostrově. „Snad to mariňáci zvládli přeplavat,“ směje se Paškevič.
Do budoucna by rád rozšířil distribuční síť firmy, kterou má zatím v deseti zemích. S tím by 3Dsimu měla pomoci právě spolupráce se společností ConQuest.
„Letos se chceme soustředit hlavně na optimalizaci procesů, abychom co nejefektivněji vyráběli co nejlepší produkty. Kvůli rozšiřování plánujeme také nabírat mladé talenty. A v příštím roce přijdeme s dalšími novinkami. Největší zadostiučinění je pro mě vždy okamžik, když po roce vývoje vidím před sebou hotový nový produkt. To je to, co mě žene stále dopředu,“ uzavírá Paškevič.