Uzdravoval lidi, kteří propadali beznaději. Bylinkář a léčitel Jan Mikolášek v podání Ivana a Josefa Trojanových dnes vstupuje do kin. Pomůže film Šarlatán režisérky Agnieszky Holland léčit i návštěvnost kin, která je stále na rekordním minimu?

Snímek je nasazený v rekordním počtu 219 kin včetně 26 letních a jednoho autokina. Aleš Danielis ze společnosti Cinemart, která film distribuuje, doufá, že návštěvnost bude srovnatelná s jinými úspěšnými filmy uvedenými v této době. Odhadovat, kolik diváků přijde o prvním víkendu, si ale netroufá. „Film má mimořádnou podporu i pozitivní ohlasy, věřím v úspěch,“ říká Danielis.

Agnieszka Holland mapuje osudy kontroverzní, a nikoli černobílé postavy českého léčitelství, kterou mnoho současných lidí vůbec nezná. I proto je to od začátku od tvůrců filmu odvážná a poněkud riskantní sázka. Jméno režisérky by mělo být naopak jistotou a zárukou kvalitní filmové podívané. Stejně jako to, že byl film vybrán mezi kandidáty na letošní Evropské filmové ceny (EFA) spolu s Nabarveným ptáčetem Václava Marhoula.

Širší výběr zúží finálové nominace, které budou vyhlášeny 7. listopadu během filmového festivalu v Seville, a vítězové pak vzejdou z hlasování více než 3600 členů EFA. Představí se 12. prosince na slavnostním ceremoniálu na Islandu. 

Film měl mít v českých kinech premiéru už letos na jaře, ale překazil mu ji koronavirus. Všechno bylo připravené, včetně plakátů pro kina i traileru, a všechno se muselo hodit do stoupy a udělat v srpnu znovu. Aleš Danielis odhaduje ztrátu spojenou s těmito výdaji na 400 až 600 tisíc korun.

Celkové náklady na film ještě známé nejsou. Jak uvedla jeho producentka Šárka Cimbalová, vznikl v koprodukci čtyř evropských států a každý financoval část.

Ivan Trojan, Agnieszka Holland a Josef Trojan | Foto Zuzana Panská

„Peníze šly i z filmových státních fondů a institucí. V tuto chvíli počítáme finální náklady, je to opožděné o půl roku hlavně kvůli koronaviru. Poté budeme žádat o filmové pobídky, ale konečnou sumu budeme znát zhruba začátkem října,“ doplňuje Cimbalová.

Vůbec poprvé se film promítal na konci února na festivalu Berlinale. V Česku startuje v době, kdy po letním uvolnění opatření souvisejících s pandemií začínají restrikce opět přitvrzovat. Ztrátou decimované multiplexy hostí rekordně nízký počet diváků a odhadují za poslední měsíce ztrátu až 95 procent oproti stejným obdobím minulého roku. Doufají tak, že právě premiéra zvýší divácký zájem.

Například kino v Říčanech mělo premiérové představení Šarlatána brzy vyprodané. V Cinestar v Praze na Černém Mostě byla v den premiéry dopoledne rezervovaná asi třetina sedadel v hlavním promítacím čase v osm večer.

Diváky láká osud svérázného bylinkáře a léčitele Jana Mikoláška, kterému prošlo rukama na pět a půl milionu lidí, byli mezi nimi třeba členové továrnické rodiny Ringhofferových, Max Švabinský, Olga Scheinpflugová, ale také prezident Antonín Zápotocký. Po jeho smrti se Mikolášek ocitl v hledáčku StB – socialistický režim ho neměl rád, přestože léčil i mocné.

Soudruhům vadil jeho okázalý způsob života, sexuální orientace, to, že se nebál nazývat věci pravými jmény, a hlavně celková neuchopitelnost jeho činnosti. Strana nepotřebovala nějaké čáry máry, ale uvědomělé materialistické úderníky. Ve vykonstruovaném procesu tak přišel o majetek i osobní svobodu a skončil ve vězení.