skip to main content
Móda

Do tepláků! Sázka na pohodlnou módu vystřelila návrhářku k rekordům

Udržitelnost, nadčasovost a pohodlí jsou tři z kritérií, podle kterých šije návrhářka Veronika Štěrbová. Značka Sophistic by Veronika, kterou založila hned po škole v roce 2010, se tak zaměřuje na základní minimalistické kousky z pohodlných materiálů, které jdou mezi sebou snadno kombinovat a zároveň zůstávají módní.

Tedy takové, které byly během pandemie a práce z domova potřeba. I díky tomu má za sebou Sophistic rekordně úspěšný rok.

„Začíná nám to tu být těsné,“ rozhlíží se Veronika Štěrbová po prostoru na pražských Vinohradech, sloužícím zároveň jako showroom i studio.

Jedenáct let od založení značky se tak poohlíží po novém místě – po měsících, kdy tržby závisely na online prodejích, chce Sophistic kromě jejich udržení zároveň navýšit osobní prodej v obchodě.

„V květnu po rozvolnění jsme měli rušno a i když jsme se snažili dodržet pro klientky intimitu a sjednávat schůzky tak, aby se tu nepotkávaly, nepodařilo se to,“ popisuje Štěrbová situaci před několika týdny, kdy Sophistic přibyly objednávky od zákaznic, které často několik měsíců čekaly na to, aby si kousky mohly vyzkoušet osobně.

Reklama
Modely šijí tři krejčové a spřátelené české dílny.

„Je hezké poslouchat, jak všichni plánují dovolené a to, kam si konečně vyrazí mimo byt. V souvislosti s tím nám narostla poptávka třeba po šatech, všichni se chtějí na léto hezky obléknout,“ dodává.

Při vzniku kolekcí klade Štěrbová velký důraz kromě estetické stránky taky na udržitelnost, modely šijí z českých, případně italských a španělských látek tři krejčové a spřátelené české dílny. Sama říká, že navrhuje věci, které nosí ona sama, nebo takové, které vzejdou z konverzací se zákaznicemi.

Základními materiály jsou hlavně žerzej a viskóza, přidává se i satén na sukně a šaty. Právě pohodlné kvalitní materiály přispěly k tomu, že značka rostla i během pandemie koronaviru.

Loňský rok začali dobře, v únoru značka představila novou kolekci, která se dobře prodávala. „Na začátku března se ale začala stahovat mračna a my jsme počítali dny, než nás kvůli covidu zavřou,“ vzpomíná Štěrbová.

Ze začátku ještě došívali některé objednávky, ale první týden po zavření zaznamenali absolutní propad a následoval týden ticha. Jenomže pak přišel šok. „Najednou jako lusknutím prstů vystřelily online objednávky,“ popisuje Štěrbová.

Desátý rok podnikání jí tak přinesl novou vlnu zájmu: obrat jí vyrostl o sto procent na čtyři miliony korun a počet objednávek se více než zdvojnásobil. O rok později se z průměrné 12,8 objednávky za měsíc přiblížil k sedmdesátce a růst tedy pokračuje i letos.

Za první čtvrtletí objednávky narostly co do počtu i obratu trojnásobně, stejně jako meziroční obrat oproti loňskému březnu, kdy začala poptávka výrazně růst. Už v červnu se tak pohybovali asi na sedmdesáti procentech celkového loňského obratu.

Přestože Veronika sama šije hlavně ukázkové modely kolekcí a výrobu mají na starost tři krejčové a spřátelené dílny, po návratu do Prahy v půlce dubna musela sama sednout ke stroji, aby stíhali dokončit objednávky – v jedné z dílen se objevil covid.

Nařízená karanténa by výrobu znatelně zpozdila a protože objednávky byly na rekordní úrovni, nezbývalo než v extrémně krátkém čase koupit dva nové šicí stroje: jeden pro krejčovou, která šila doma v panelákovém bytě, a druhý koupila návrhářka pro sebe.

Reklama
Strategii značky tvořila za pochodu.

Módní tvorba Štěrbovou zajímala už odmala. Po maturitě na Střední průmyslové škole textilní nastoupila na vysokou školu do Ústí nad Labem, kde vystudovala oděvní design. Při škole získávala i zkušenosti: nejdříve jako návrhářka v Time Outu, následovalo místo v Alpine Pro.

V podstatě všechen volný čas ale trávila navrhováním vlastních věcí. „Začala jsem šít pro kamarádky, pak pro kamarádky kamarádek, až jsem se dostala do stadia, kdy jsem si řekla, že bych se tím mohla uživit a mohl by to být zajímavý byznys,“ vzpomíná na své začátky.

S padesáti tisíci založila Sophistic by Veronika. Velké ponětí o řízení firmy ale po absolvování neměla, a tak strategii značky tvořila za pochodu. „Za těch jedenáct let jsem se naučila dělat módu byznysově,“ konstatuje dnes.

„Ze školy vylezete plná krásných, ale naivních představ o tom, že si otevřete ateliér a budete dělat to, po čem odmalička toužíte, realita je ale úplně jiná,“ popisuje Štěrbová, která sama začínala s výraznými kusy, jako jsou korzetové šaty nebo květované kabáty – zkrátka úplný opak jednobarevných minimalistických kousků, které značka nabízí dnes.

„Brzy zjistíte, že takové věci se všem líbí, ale segment lidí, kteří si je reálně koupí a jsou schopní zaplatit odpovídající cenu, je strašně malý na to, aby vás uživil,“ vzpomíná. Musela se proto zastavit a přemýšlet, jaký produkt vytvořit a nabídnout.

„Myslím, že se ukázalo, a i naše poslední kolekce je toho důkazem, že funkční udržitelný basic je základ šatníku a lidé ho potřebují,“ konstatuje.

Výraznější věci pak spadají do zakázkové tvorby, která z tvorby Sophistic tvoří necelých deset procent. „Jde třeba o svatební šaty pro naše stálé zákaznice, které s námi tráví několik let, takže po zásnubách automaticky přijdou za námi,“ přibližuje návrhářka.

Jako faktor, který značku vloni zachránil před průšvihem, vyzdvihuje schopnost se přizpůsobit. Módní byznys se podle ní obecně hodně mění a vyvíjí, ať už v trendech, technologiích, nebo dostupných materiálech.

„Když jsem začínala, udržitelné látky bylo v podstatě nemožné sehnat, teď je to samozřejmost. Navíc malá značka se zvládne přeorientovat rychleji než řetězec,“ dává Štěrbová konkrétní příklad.

Další kolekci naplánovala jako kapsulový šatník, v rámci kterého se všechny kousky dají mezi sebou kombinovat. Přidali i teplákovou soupravu a změnou prošla také struktura objednávek.

Zatímco před pandemií většina sestávala z jednoho kusu, s uzavřením najednou zákaznice objednávaly celé komplety, aby je mohly kombinovat.

„Otázkou zůstává,“ zamýšlí se Štěrbová, „jestli to, co se nám stalo, bylo pandemií, která nám pomohla byznys nastartovat, nebo jde o řadu dalších proměnných.“

Čísla růstu jsou jedna věc, ale příběh značky Sophistic je podle její zakladatelky nezměřitelný. „Nevysvětlíte to, ale jsem za něj strašně vděčná. Dává nám motivace nic nevzdat, i když přijde nějaký další fuck up,“ uzavírá Veronika Štěrbová.

Reklama
Reklama