Je v Česku. Nejluxusnější mercedes, který netankuje benzin nebo naftu, ale k životu potřebuje elektrickou zásuvku. A slibuje, že s ním na jedno nabití ujedete 780 kilometrů.

Mercedes-Benz EQS. Svezení teprve přijde, ale na střeše jedné z budov v centru Prahy jsme si ho mohli prohlédnout.

Tak zaprvé. Není to na elektřinu předělané S-Class představující vrchol modelové řady mercedesu. Tedy té, se kterou ještě pořád musíte jezdit kupovat benzín. EQS je auto, které od začátku vznikalo jako elektromobil. Jako ten nejlepší elektromobil na normální ježdění.

I proto se mu těžko hledá konkurence, nejblíž je asi Tesla Model S. Čistě elektrický rodokmen je na EQS vidět na první dobrou. Abyste totiž mohli v elektromobilu daleko dojet, hodí se vám dobrá aerodynamika. A od ní se odvíjí i to, jak auto vypadá.

Tohle tak není klasický sedan. Znáte to, dáte dítěti pastelku, ať nakreslí auto, a výsledek bude na 95 procent sedan. Kola, kapota, kabina, kufr. 

V případě EQS zůstávají kola. A ty zbývající tři části auta víceméně opticky splývají do jedné, aby rozrážený vzduch mohl během jízdy co nejsnáz proudit kolem. Část s kufrem prakticky chybí, protože linie střechy se svažuje až k zadním světlům.

Mimochodem, víko kufru se otevírá i s celým zadním oknem – třeba jako u Škody Superb. Další highlight? Otevírání a zavírání dveří, které funguje, aniž byste se jich museli dotknout. Stisknete tlačítko na klíči nebo na mobilu v aplikaci a vybrané dveře se otevřou.

Ruce můžete mít třeba v kapsách. Když se pak uvelebíte v kožených sedačkách, podle typu výbavy stačí mávnout rukou ve vzduchu, případně šlápnout na brzdový pedál a je zavřeno.

EQS je plné čidel, takže prý není potřeba se bát, že by z elektrického otevírání dveří na dálku bylo nějaké mrzení. Když kolem projíždí auto, jde chodec nebo projíždí cyklista, kamery všechno vidí. Počítač všechno řídí. V takových chvílích dveře zůstanou zavřené.

Největší pecka? Skleněná palubní deska a na ní trojice dotykových displejů. Hlavně mezi řidičem a spolujezdcem už to ani není displej, spíš televizní obrazovka. Velká, obří, gigantická. A údajně taky zatraceně chytrá, ale to zjistíme až ve chvíli, kdy se s autem budeme moct svézt.

Nám se to snad podaří už příští měsíc, kdy budou známé i ceny. Běžní zákazníci tenhle pocit okusí během podzimu, kdy se do Česka začnou dostávat první objednaná auta.

Čím vším bude Mercedes EQS o zákazníka bojovat? Jsme Forbes, takže máme rádi čísla. Ideálně ta vysoká. A proto jsme vám to nejzajímavější shrnuli právě jejich prostřednictvím.

780
Už to padlo v úvodu článku. Tohle je počet kilometrů, který by měla posádka EQS zvládnout ujet na jedno nabití. I s rezervou tak z Prahy dojedete třeba do Curychu. Jen je potřeba si vybratu tu správnou verzi.

Poradíme, je to 450+ s pohonem zadních kol, výkonem 330 koní a baterií s kapacitou 107,8 kWh.

10
Deset let. Takhle dlouho Mercedes-Benz zákazníkům garantuje, že kapacita baterie neklesne pod sedmdesát procent původní úrovně. A kdo bude hodně jezdit, pro toho neplatí jedna dekáda, ale čtvrt milionu ujetých kilometrů.

350
Bude hodně záležet na úrovni výbavy, ale 350 je maximální počet senzorů, které v autě i kolem něj sledují úplně všechno. Je to vzdálenost od auta nebo jiných překážek, rychlost, světelné podmínky, srážky, teplota, obsazenost míst…

Ale taky to, jestli a jak moc řidič mrká, nebo kdo a co říká, jak pohybuje rukama nebo hlavou. K čemu to? Třeba kvůli ovládání hlasem nebo pohyby.

300
Na tolik kilometrů baterii mercedesu dobijete za čtvrt hodiny. Tedy pokud zrovna natrefíte na rychlonabíječku s výkonem 200 kW. Z deseti na osmdesát procent kapacity lze baterii dobít během jednatřiceti minut.

760
Tolik koní nabídne nejsilnější verze AMG, kterou Mercedes-Benz tepvre chystá. Zatím je potřeba si vystačit s menším stádem. Slabší verze má výkon 333 koní, silnější 523.

210
Rychleji prostě ne. Tohle číslo říká, kolik vás EQS na německé dálnici nechá maximálně jet. Ještě přidáme zrychlení z nuly na sto: u silnější verze 4,3, slabší za 6,2 sekundy. Jak to bude s AMG? Zatím tajemství.

141
A jsme u  palubní desky, které v mercedesu říkají MBUX Hyperscreen. Tohle číslo je její délka. Pod sklem z křemičitanu hlinitého, které prý skoro nejde poškrábat, ukrývá tři displeje splývající v jeden celek.

Spolujezdec má před sebou obrazovku s úhlopříčkou přes třicet centimetrů, na níž může sledovat třeba film. Řidič má smůlu, ten musí koukat na cestu. A jakmile bude nakukovat ke spolujezdci, chytrý mercedes to pozná a obrazovku zatmaví.

0,20
Skoro až nepěkně nízké číslo. Jenže i tak je super. Je to totiž součinitel odporu vzduchu. Nic vám to neříká? Tak jinak. Díky údaji 0,20 je EQS nejaerodynamičtějším sériově vyráběným autem na světě.

77
A máme tu číslo, které by klidně mohlo být větší. Stačí ho z palců převést na centimetry a rázem je to 195. V obou případech vypovídá o velikosti zobrazovací plochy head-up displeje, který má řidič ve svém zorném poli, a který mu na silnici před auto promítá aktuální údaje o jízdě. Prostě jako kdybyste před kapotou měli pověšenou televizi s úhlopříčkou skoro dva metry.

5,265
EQS vážně není malé auto. Na délku víc než pět metrů, na váhu dvě a půl tuny. Kdo by chtěl ještě víc, má smůlu. Na rozdíl od běžné třídy S se u elektromobilu s prodlouženou verzí už nepočítá. Ale vydržte, ještě přijde elektrický Maybach…