Když si Lukáš Matějček koupil před pěti lety na své cestě po Indii první ručně šitý kožený batoh, nejspíš nečekal, že jich jednou každý rok prodá desetitisíce. 

Ale je to tak. Jeho firma Bagind začala v Česku kožené kabelky a batohy ušité šikovnými indickými ručičkami nabízet teprve nedávno – v roce 2017. Přesto se jí loni podařilo meziročně více než trojnásobně vyrůst a dosáhnout obratu 53 milionů korun.

„Aktuálně v Indii zaměstnáváme kolem stovky lidí, v Česku je to asi dvacet,“ vypočítává Matějček. Ve společnosti stále působí také Dennis, který před pěti lety na počkání ušil Matějčkovi první batoh v indickém Džajsalméru. S rostoucí poptávkou pod sebe spojil ještě dalších dvanáct rodinných indických dílen a zároveň dohlíží na kvalitu a design.

Rychlonožka
Vydání Forbesu Rychlonožka

„Návrhy ale vymýšlíme v Česku tak, aby se to líbilo středoevropským zákazníkům. V Indii je vkus úplně jiný, je tam plno kapsiček a různých vyšívaných vzorů. My sázíme spíš na minimalismus, aby to nevypadalo jako suvenýr z Indie, ale funkční módní doplněk,“ vysvětluje Matějček.

Všech sedmadvacet modelů (aktuálně v pěti barvách) šijí v Indii z kozí kůže ručně a podle tradičních postupů. „Kozí kůže je tam stejně populární jako tady hovězí, kterou tam kvůli hinduismu téměř nepoužívají. Navíc je kozí kůže poddajnější, časem získá unikátní patinu a v Česku je to pořád něco jedinečného,“ vysvětluje Matějček.  

Vydání Forbesu Zázrak

Impulzem k tvorbě značky byla Matějčkova touha po troše volnosti, aby mohl pracovat odkudkoli a měl větší možnosti k cestování. Po návratu z cest míval totiž i čtyři práce denně a přebíhal z jedné do druhé. Proto se rozhodl začít dělat něco, co závisí primárně na internetu, a jeho pozornost upoutal právě batoh z cesty po Indii, kterou podnikl po maturitě, a jenž zaujal i jeho okolí.

Myšlenka e-shopu byla na světě. „Vyhrabal jsem starou Dennisovu vizitku a napsal mu e-mail, jestli si mě vůbec pamatuje. On odpověděl asi za tři dny, že si mě pamatuje a co bych potřeboval,“ popisuje absolutní začátky Matějček. Dvojice se dohodla, že v Indii vyrobí několik kusů jako prototypy, které tady pak Matějček zkusí prodat.

Na projektu od začátku spolupracuje i Václav Staněk, zakladatel obuvnické značky Vasky, který je i spolumajitelem Bagind.

Na začátku to přitom byly Vasky, které ještě před vznikem Bagind Lukáše Matějčka oslovily v rámci barterové spolupráce, protože ho díky jeho cestám sledovalo na sociálních sítích dost lidí. Na osobní schůzce mu pak lidé z Vasek nadhodili, že pokud by měl nápad na vlastní byznys, může jim ho představit, protože Staněk by se rád zapojil i do dalších projektů.

„V té době jsem měl doma už měsíc deset prototypů z Indie, vymyšlenou značku a příběh,“ vzpomíná Matějček. Se Staňkem se proto sešli, už na třetí schůzce podepsali u notáře potřebné dokumenty a za měsíc spustili e-shop. To bylo v květnu 2017, dva měsíce po tom, co Matějčkovi přišla první várka batohů.

Začátek ale nebyl tak úspěšný, jak si malovali. Během prvního půlroku prodali jen padesát batohů. „Uvědomili jsme si, že musíme víc zapojit marketing a sociální sítě,“ vzpomíná Matějček.

Zároveň se během téhle doby začali vracet první zákazníci, kteří byli s produkty spokojení a kupovali je i pro své známé. V roce 2019 tak počet zákazníků stoupl na sedm tisíc a za loňský rok Matějček odhaduje dokonce pětadvacet tisíc zákazníků a třiatřicet tisíc prodaných výrobků.

Spolupráce s Vaskami stále pokračuje. Zatímco Matějček působí ve firmě na denní bázi, se Staňkem řeší hlavně strategické směřování Bagind. Zároveň první prodejny Vasek a Bagind byly společné, aby nejen obě firmy ušetřily na nákladech, ale aby si i navzájem dohazovaly zákazníky.

Teď už je ale postupně oddělují a zatímco v Praze a Olomouci už značky prodávají samostatně, společné prodejny v Ostravě a Brně čeká stejný osud během letošního roku.

Kromě nových prodejen chystají v Bagind pro letošek také rozsáhlou novou kolekci osmi barev a pětadvaceti modelů (včetně jednoho velmi podobného tomu, který si Matějček jako první dovezl z Indie), ale hlavně expanzi do zahraničí. Chystají se na Slovensko, do Maďarska a také do německy mluvících zemí.

„K tomu jsme v půlce ledna spustili nový web a skladový systém, který už v sobě má jazykové i měnové mutace,“ popisuje novinky Matějček.

Za jeho úspěchem stojí podle Matějčka kromě rozvíjení lákavého marketingu i to, že zákazníci vidí ve výrobcích přidanou hodnotu: „Vědí, že díky nim nejsou indičtí řemeslníci závislí jen na turismu. Navíc část z prodejů posíláme neziskové organizaci, jež se stará o tibetské děti, které jsou v Indii v exilu,“ dodává.

Letos má v plánu také vydat svou druhou knihu. „Ta první, Dobrodruh z paneláku, vyšla loni a zaměřovala se hlavně na moje první dvě cesty do Íránu a Indie a končí založením Bagind. Byla o tom, jak panelákové dítě vyrazilo do světa a učilo se přešlapy. Teď je spíš o dobrodruhovi podnikateli, který se učí od zákazníků,“ říká Matějček.

Bagind se podle jeho odhadů bude letos dařit ještě lépe než loni. Předpokládá totiž, že firma znovu víckrát než třikrát vyroste, dosáhne na obrat 190 milionů korun a překoná hranici sto tisíc prodaných výrobků.