Mnoho lidí se ji snažilo přesvědčit, že pokud chce rozjet úspěšný módní byznys, musí vypadnout z rodné Ostravy. Město bez možností, kterému prý schází prostor pro odbyt. O to víc však byla Petra Gherbetz motivovaná k tomu zůstat – a díky vrozené tvrdohlavosti zvládla vybudovat úspěšný e-shop i vlastní oděvní značku City Folklore, kterou oceňují hlavně mladí.

Čtyřiačtyřicetiletá žena, která si říká Sasanca, vyrůstala v průběhu nespoutaných devadesátek na sídlišti v ostravských Výškovicích a posléze v Porubě. Díky tomu měla možnost přičichnout k tehdy rodící se městské subkultuře a později i graffiti a streetartu. A to navzdory skutečnosti, že prosadit se v dříve ryze mužské kategorii nebylo vůbec snadné.

„Vyrůstala jsem ve víru toho všeho, co se tady začalo po revoluci rodit. DJing, malování, prostě všechno. Dlouho jsem aktivně malovala a věnovala se streetartu. Moje značka to odráží,“ konstatuje zakladatelka módního byznysu, jehož kořeny leží v pouliční umělecké scéně a datují se do roku 2009.

„Často říkám, že City Folklore není jen značka, ale že je to filozofie a životní styl pro lidi, kterým ulice něco dala, vzala či se jim jinak propsala do jejich životů. Vždy jsme byli a budeme úzce navázáni na městskou subkulturu. A to i přesto, že jsme již hodně ubrali na intenzitě,“ vysvětluje Petra Gherbetz.

K umění měla blízko vždycky: dlouhou dobu se živila jako malířka, ilustrátorka či kostymérka. Svůj obchod i umělecký styl označuje jako takzvaný city folklore, odrážející právě prvky folkloru, ale i streetartu, graffiti či komiksu.

Vedle lásky k umění Sasancu k módě přivedla i zkušenost z dětství, kdy trávila spoustu víkendů u babičky. Zatímco ostatní děti pobíhaly venku, ona vytáhla látky a tvořila. Radost z tvorby ji naplňuje i dnes – nejlépe se prý Sasanca cítí, když může tvořit v klidu, v domácím prostředí svého showroomu, který slouží jako obchod, dílna i ateliér.

Kolem City Folklore se navíc utvořila komunita, úzce svázaná s ostravským kulturním podhoubím. V prostorách ostravského showroomu se tak za normálních časů pravidelně scházeli například studenti z protější konzervatoře, kterým sloužila jako klubovna i studovna, a se kterými Petra ráda spolupracuje.

Mladá, kreativní generace je zkrátka její cílovka i největší inspirace. I proto je Sasanca ráda, že nakonec v Ostravě zůstala. „Mám ráda místní mentalitu, přímost, a to i v obchodě,“ dodává.

Ačkoliv byl City Folklore původně spíše realizací osobního koníčku, přerostl ve slušný byznys.

Obrat značky, která kromě Petry dává práci i čtyřem švadlenám, činil za rok 2019 zhruba 5,5 milionu korun, vloni pak e-shop odbavil téměř 3600 objednávek, což představuje nějakých 7700 kusů oblečení – plus stovky dalších prostřednictvím ostatních prodejců.

I v pandemickém roce se tak obrat držel kolem šesti milionů. „Na to, že nebyly žádné akce a obchody zůstaly zavřené, je to vlastně moc fajn,“ konstatuje Petra Gherbetz.

Mimo ostravský showroom a už zmíněný e-shop najdete její práci také v pražském showroomu Tvorba Store. Se svou značkou pravidelně vyrážela také na prodejní akce a přehlídky napříč Českem, Slovenskem, případně i dále do zahraničí, kam se ale obchodně nehrne.

„Ačkoliv je tu stále prostor pro další expanzi, dnes se dalšímu růstu značky spíše bráním. Chci zůstat se svou tvorbou v kontaktu, a ne jen vše řídit zpovzdálí.“