skip to main content
Módní byznys

Druhý dech pro Blažka. Soud schválil plán na reorganizaci

Nejznámější česká značka pánské módy Blažek i její stejnojmenný zakladatel se oklepali z pandemického knockoutu a do dalších byznysových kol nastupují s novou energií a krví v žilách.

Soud po půl roce schválil Blažkovi reorganizaci, podle které dostanou věřitelé během příštích tří let téměř veškerý zisk firmy. Ta jim tak splatí 24 milionů korun, činících necelých třicet procent z původního dluhu, který se šplhal přes 90 milionů.

„Soud i všichni věřitelé s navrženým řešením souhlasili a firma dostala šanci na další život,“ říká Ladislav Blažek, oděný do vlastních jeansů a bílé košile v pražské Nekázance, kde má firma vlajkovou prodejnu. V ní už zákazníci opět vybírají obleky i košile a nechávají si šít na míru.

Reklama

„Desátého května jsme po dlouhých měsících otevřeli dvacet obchodů. A tržby zatím překonávají dokonce prodeje z roku 2019,“ konstatuje nakrátko ostříhaný a energicky vyhlížející Blažek. Jeho impérium zhublo o tři outletové prodejny, obchod v Pardubicích a také prestižní místo na Václavském náměstí.

„Turisti tu nejsou a ještě nějakou dobu nebudou. A ten obchod na Václaváku mířil hlavně na ně,“ přiznává pár dní po rozhodnutí soudu muž, který uplynulých patnáct měsíců strávil sčítáním ztrát, zavíráním obchodů a studováním insolvenčního práva.

Místo nákupu látek v Itálii a představování nových kolekcí obvolával věřitele se špatnými zprávami, ale taky s návrhem řešení. Jaké to bylo, říct dodavatelům či bance, že je všechno špatně a ze svých pohledávek dostanou necelou třetinu?

Ani jeden obchodní partner mě neposlal někam.

„Příjemné to rozhodně nebylo, takové telefonáty absolvovat nechcete. Ale dělal jsem tu dvacet devět let byznys poctivě, všichni obchodní partneři mě dobře znají a tak ani jeden ten telefon nepoložil a neposlal mě někam,“ vzpomíná Blažek na těžké chvíle loňského a letošního roku.

Už vloni v srpnu využil možnosti moratoria a ochrany před věřiteli, které mu dával lex Covid. Celý podzim pak vyjednával s investory, ale další a další zavírání a lockdowny udělaly ve věci jasno: firma musela do insolvence a hned požádala o reorganizaci.

Při ní mají věřitelé šanci na výrazně větší uspokojení svých pohledávek než při konkurzu, zároveň dříve úspěšný podnik může přežít a vybudované obchodní vztahy mohou úspěšně pokračovat.

Reklama

„Snažil jsem se ze všech sil se všemi komunikovat a vysvětlovat jim, jak to chceme řešit. Všichni viděli, co covid s módním retailem dělá – jen za jaro jsme ztratili 100 milionů korun a kolekce museli prodávat s velkými slevami,“ vypočítává Blažek.

„Výrobní závody pro nás šily v podstatě z týdne na týden podle toho, jak se otevíralo či zavíralo. Tohle se nedalo prostě ustát,“ ohlíží se zpátky podnikatel, který přesvědčil všechny dodavatele i věřitele včetně největšího – Komerční banky – aby mu poskytli šanci v předjednané reorganizaci.

V podobné situaci byli výrobci oděvů a retaileři po celém světě: v USA se pod Chapter 11, znamenající ochranu před věřiteli, dostali Neiman Marcus, Century 21, JCPenney, J.Crew či Brooks Brothers. Další firmy od Abercrombie & Fitch až po Under Armour zavíraly obchody, propouštěly či spadly do hlubokých ztrát.

Letos počítá Blažek s obratem okolo 100 milionů korun.

Klíčem k úspěchu reorganizace značky Blažek bylo kromě souhlasu soudu, který ho orazítkoval v první polovině června, vyjednání nových nájemních smluv v obchodních centrech. „I díky tomu můžeme dál pokračovat a zachránit firmu,“ vysvětluje Blažek.

Značka má dnes 120 zaměstnanců – pouze o patnáct méně než před covidem. Letos počítá s obratem okolo 100 milionů korun, v příštím roce pak vyhlíží dvojnásobek, představující zhruba třicet procent pod prodeji v roce 2019. To by mělo Ladislavu Blažkovi, držícímu devadesát procent akcií, stačit na splacení podílů slíbených věřitelům.

Jinak se prý Blažek a jeho pánská móda, postavená na originálním českém designu a kvalitních materiálech především z Itálie, moc měnit nebude.

Předplatné Forbesu
A CO?
Forbes 11/2021

„Překvapivě dobře se teď po otevření prodávaly obleky, nad kterými všichni lámali hůl. My ne,“ říká podnikatel, který však ve své vlajkové prodejně nově zavedl šití jeansů či triček na míru. Přesto nevěří, že by ležérní móda, či snad dokonce covidové tepláky vystřídaly obleky.

Místo toho vyhlíží příští rok a oslavy třiceti let existence. „Pro jarní kolekce se už objednávají látky, podzimní je v návrzích. I kdyby přišel covid znovu, tohle výročí oslavíme. V jeansech, nebo v obleku, ale oslavíme,“ uzavírá optimisticky.

Reklama
Reklama