V době, kdy domácí e-commerce zažívá po tučných časech pád, je pro české internetové obchody žhavým tématem expanze do zahraničí. Tím spíš, že Česko je právem považováno za e-shopovou velmoc a tuzemský trh je tak pro spoustu společností malý.

„Česká e-commerce nemá ve střední Evropě konkurenci, je zde nejvíc internetových obchodů v přepočtu na obyvatele. Expanze se tedy jednoznačně nabízí. Navíc věříme, že bude e-commerce nadále posilovat a e-shopy budou stále víc hledat cesty za novými zákazníky,“ potvrzuje Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet specializující se na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů.

Co přesně má však majitel e-shopu dělat, aby si pohlídal první kroky do světa e-commerce ležícího za českými hranicemi?

Klíčová je volba správné platformy. „Dobrý a stabilní stavební kámen určí budoucnost, růst. Uvažuje-li majitel internetového obchodu o expanzi, měl by si vybrat platformu, která prakticky ihned umožní vícejazyčné mutace a správu více obchodů z jedné administrace bez složitých technických úkonů,“ tvrdí Martin Pech, obchodní ředitel e-commerce společnosti Upgates, která nabízí obdobné služby jako Shoptet.

„Plyne z toho, že zároveň s pevnými základy by měla být platforma dostatečné elastická, aby si ji vlastník mohl přizpůsobit podle svých a také regionálních potřeb,“ upřesňuje Pech.

Dobrou zprávou podle něj je, že tyto platformy jsou jednoduše dostupné a okamžitě použitelné: „Málokdo dnes začne stavět a programovat e-shop na zelené louce. Většina podnikatelů a firem si zvolí některé z krabicových řešení, které poskytne vše, co je třeba, a navíc je ve srovnání s vlastním řešením výrazně levnější – jak na spuštění, tak pro následný provoz zahrnující údržbu i vývoj.“

Technickou stránku věci bychom tedy měli. Po ní je klíčový výběr potenciálně vhodných trhů, na nichž může e-shop najít své zákazníky. K tomu se váže analýza vývoje e-commerce v daných státech i analýza konkurence, která na trhu již operuje.

„Pokud e-shopy zvažují expanzi do zahraničí, je důležité analyzovat víc kritérií. Patří mezi ně růst e-commerce trhu, hledání toho, kde jsou cíloví zákazníci, vyspělost trhu a tak dále. Roli může hrát i vzdálenost, logicky se proto nabízí Slovensko nebo Maďarsko,“ říká Samuel Huba.

„Tyto analýzy a průzkum je skutečně dobré udělat. Nejenže to firmě ušetří pozdější energii, ale také peníze, pokud by se stalo, že se rozhodne vstoupit na nesprávný trh, kde není o její produkty zájem,“ doplňuje Martin Pech.

Současně s výběrem zemí, kde bude internetový obchod provozován, musí jeho majitel zajistit potřebnou administrativu a spolupráci s tamními službami.

„Svět online prodeje je velmi progresivní, což se odráží v rychlém rozvoji a automatizaci. V Evropě funguje množství společností, které mohou internetové obchody využívat třeba pro přepravu zboží, outsourcing celé logistiky, zapojení do srovnávačů nebo oblíbených marketplaces,“ říká Pech.

A dodává, že ti, kdo najdou jednoduchá a funkční řešení postavená na propojení a automatizaci s ostatními službami, možná s překvapením zjistí, že provozovat internetový obchod v zahraničí je stejně dostupné jako v Česku.

Pech je navíc přesvědčen, že podle předloženého vodítka mohou e-shopy pronikat ven prakticky okamžitě po svém vzniku a od prvního dne se tak vrhnout na zahraniční trhy. Omezit se na prodej pouze v Česku může být pro nové e-shopery podle Pecha dokonce kontraproduktivní.

„O tom, jestli je lepší zvyšovat podíl na domácím trhu, nebo se snažit jít na další, bych se ale rozhodoval i podle firemní strategie,“ říká Huba. „Důležité je si uvědomit, že i expanze do sousedních zemí s sebou nese náklady a odebere část kapacity firmy,“ upozorňuje expert.