Stejně jako si dnes může kdokoli rezervovat ubytování přes Booking.com, si lze na určitou dobu objednat a půjčit auto skrze podobné vyhledávací platformy, které vám na základě zadaných parametrů najdou ideální vůz pro vaše potřeby.
Za jednou takovou stojí i Slovenka Martina Bondarchuk, která se svým projektem RentalPort uspěla v letošním ročníku Women Startup Competition, kde obsadila druhé místo. Do podnikání by se přitom nikdy nepustila, nebýt zkušeností ze světa pronájmu aut.
Úplně poprvé nahlédla pod jeho pokličku hned po vysoké škole: nastoupila do leasingové agentury, kde se starala o dlouhodobé pronájmy vozidel. Následně působila v půjčovně automobilů, kde se věnovala vyhledávačům, na nichž se mohou půjčovny prezentovat – tedy tomu, čím je dnes právě její RentalPort.
Práce ji sice bavila a naplňovala, ale nadále přemýšlela, jak své zkušenosti přetavit ve svůj byznys, aby – i kvůli vztahu na dálku – nebyla závislá na pevně daném volnu. Přízeň osudu jí do cesty přivedla ty správné lidi: potkala partu programátorů, kteří měli v šuplíku nápad na projekt velmi podobný tomu jejímu.
„Dávalo nám smysl se o tom společně pobavit, protože jsme tušili, že máme stejný směr. Pustili jsme se do brainstormingu a od každého si vzali něco,“ vzpomíná Bondarchuk na začátky svého podnikání, od nichž uběhly už tři roky.
Další dva potom trvalo vytvořit první funkční řešení, do kterého se svým týmem investovala přes 120 tisíc eur a který oficiálně funguje od loňského roku. Její firma dnes působí v deseti evropských zemích: kromě Česka a Slovenska také v Polsku, Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku, Řecku a na Maltě.
Konkurence je v této oblasti celosvětově velká, takže si pětičlenný tým od začátku vytyčil být v něčem unikátní. „Jsme garantem kvality. Na RentalPortu nemůžete jako půjčovna pronajmout jen tak nějaké auto, vozidla musí splňovat přísná kritéria,“ vysvětluje Bondarchuk.
Pronajímané auto nesmí být starší tří let a nesmí mít najeto více než 150 tisíc kilometrů. „To posuzujeme hlavně podle technického průkazu a stavu tachometru nebo případně pojistné smlouvy. Informace o vozidle se ale dají zjistit i z volně dostupných zdrojů, jako jsou recenze a hodnocení zákazníků,“ doplňuje.
Od běžných vyhledávacích služeb RentalPort odlišuje především zaměření. Zatímco většina velkých platforem dává prostor pro prezentaci spíš mezinárodním hráčům a letištním půjčovnám a upozaďuje ty zaměřené na lokální trhy, v případě slovenské služby je to právě naopak.
„Důraz klademe i na odlišný výběr vozidel. Samozřejmostí jsou osobní auta, těch u nás najdete spoustu, ale kromě toho se ve velké míře zaměřujeme na dodávky, které příliš vyhledávačů nenabízí,“ říká zakladatelka, podle které je potenciál v této oblasti natolik velký, že její ambicí je stát se minimálně evropskou jedničkou.
Zájem o nákladní vozidla je podle ní dlouhodobě vysoký, ale umocnila ho pandemie, kvůli které si řada lidí dočasně našla práci v dodávkových službách. V takovém případě pro ně bylo jednodušší si nekupovat vlastní automobil, ale jen si ho na nějakou dobu půjčit.
V tom jim šel RentalPort naproti například nižší cenou v případě dlouhodobého pronájmu. Automobil je zde možné si pronajmout až na rok, nejméně potom na jeden den.
Na základě svých předchozích zkušeností se Bondarchuk snažila od začátku vytvořit pro své obchodní partnery ideální podmínky.
Platforma umožňuje jakékoli půjčovně prezentaci zdarma – provizi zaplatí až ve chvíli, kdy jí RentalPort přivede platícího zákazníka. Ihned po potvrzení rezervace navíc půjčovna dostane celou sumu za pronájem.
„Běžně to tak nefunguje. Půjčovny čekají klidně měsíc nebo dva, než jim dorazí peníze na účet, ale to není udržitelné, protože přichází o cash flow,“ vysvětluje Bondarchuk.
Ačkoli to nyní vypadá, že pandemická situace se všude na světě pomalu, ale jistě zlepšuje, vyhráno stále ještě není. Na dotaz, zda RentalPort nepřišel na trh právě v tu nejméně vhodnou dobu, však zakladatelka odpovídá jasně: „Je to pro nás ta největší příležitost.“
„Kdybychom přišli v době, kdy do toho všechny firmy šlapaly na maximum, asi bychom neměli takovou možnost vybudovat si svoje místo na trhu. Zhltly by nás velké mezinárodní platformy,“ domnívá se Bondarchuk, ale dodává, že covid odvětví bezpochyby zasáhl.
To dokazuje i jedna z nejstarších autopůjčoven světa, společnost Hertz, která byla loni v létě pod tíhou krize nucena v některých zemích vyhlásit bankrot. Zatímco teď se začíná svět probouzet a poptávka po pronájmu vozidel pomalu stoupat, začínají půjčovny řešit další problém.
Kvůli dlouhodobému nedostatku komponentů pro výrobu nových vozidel je jich teď na trhu málo, a zájemci tak mají velmi omezený výběr. A to může být podle šéfky RentalPortu v budoucích měsících (a tedy ve vrcholu sezony) ještě velký problém.