Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Tip, jak porazit inflaci: Kupte si to nejrychlejší Ferrari F40

Inflace je potvora a celé Česko řeší, jak ji nenechat požírat to, co vám leží na účtu. Řešení má název Ferrari F40 „Competizione“ a bude během srpna na prodej během tradiční srpnové aukce RM Sotheby’s v kalifornském Monterey.

Proč zrovna tohle auto? Ono už by stačilo, že je to Ferrari F40 s výkonem 478 koní a nejikoničtější sportovní auto přelomu osmdesátých a devadesátých let. Stačí jen najít ideální kus a zaplatit kolem padesáti milionů korun, což je suma, za které se tyhle skvosty nyní běžně prodávají. A je téměř jisté, že časem ještě poroste.

Jenže proč nechtít víc. Co třeba to vůbec nejostřejší F40 s děsivým výkonem, který se v závislosti na nastavení pohybuje mezi 700 a 1000 koňmi. A co je neméně důležité, se závodní historií, za což se ve světě historických ferrari pořádně připlácí. Třeba proto, že konkrétně modelů F40 určených pro závody zas tak moc nevzniklo. 

Když budeme chtít být konkrétní, pod dohledem Ferrari jich z italské dílny firmy Michelotto Automobili do světa vyjelo jen 34. Přestavby ale probíhaly i jinde. A to je i případ nabízeného kusu, který se z běžné F40 na závodní vůz proměnil v Nizozemsku. Proto má označení „Competizione“ v uvozovkách. Na jeho dalších úpravách se pak podíleli i lidé z Michelotto.

Posledními úpravy za víc než tři miliony korun letos prodělal ve slavné firmě Zanasi Group, která je jen pár kroků od továrny Ferrari. V rámci kosmetické renovace tady byl vůz rozebrán a přelakován ze žluté barvy na šedou. Zároveň prošel i kompletním servisem. Teď jen zbývá najít mu nového majitele. Ten by měl být připravený za něj zaplatit částku kolem 150 milionů korun.

Elektřina místo benzinu. Energetičtí obři hlásí rekordní odběry

Teď zase zpátky na zem. Do světa, který bude čím dál víc elektromobilní, což potvrzují i tvrdá čísla. Podle Svazu dovozců automobilů v Česku během prvních sedmi měsíců vzrostl počet v tuzemsku registrovaných elektromobilů meziročně o více než polovinu na 2229. Na konci června pak bylo v Česku registrovaných přes dvanáct tisíc osobních bateriových elektrických vozidel.

Víc aut i víc dobíjí. Největší dobíjecí síť patří v Česku společnosti ČEZ. Její dobíjecí stanice dodaly 2,1 milionu kilowatthodin (kWh), což je o téměř půl milionu více než loni. Jde tak o meziroční nárůst o 32 procent. O sto procent ve srovnání s loňskem pak hlásí Pražská energetika a E.ON eviduje odběr meziročně dokonce dvaapůlkrát vyšší.

ČEZ nyní provozuje 448 stojanů, u kterých může v jednu chvíli nabíjet skoro 900 aut. I proto letos očekává výrazné překročení čtyř milionů kWh odebrané energie. V roce 2025 už chce však mít dobíjecích míst osm stovek. E.ON plánuje mít letos ve veřejné sítí 300 dobíjecích stanic. PRE v současnosti provozuje celkem 416 veřejných dobíjecích stanic.

Dost bylo uhlí. BMW ukazuje, jaká je budoucnost Sokolovska

Kdyby to místo nebylo obehnáno plotem, byl by to ráj pro milovníky driftování a automobilových sprintů. Řeč je o bohem zapomenuté výsypce Sokolovské uhelné, kterou BMW proměňuje na obří a v rámci Evropy nejmodernější vývojové centrum za víc než sedm miliard korun.

Teď se tady zatím rozběhl provoz na dvou zkušebních úsecích pro vývoj autonomních vozů a asistenčních systémů. Jedním je šestikilometrový dálniční okruh s odstavným pruhem, výjezdy a přes kilometr dlouhou rovinkou. Druhým je obrovská jednolitá asfaltová testovací plocha o rozměrech 300 krát 300 metrů se třemi rozjezdovými drahami.

BMW bude v budování polygonu zabírajícím 600 hektarů dál pokračovat. Plány počítají například s ještě jedním okruhem s klopenými zatáčkami pro testy v rychlostech nad 200 kilometrů za hodinu. Kromě toho přibudou ale i části simulující běžné silnice a ulice města.

Obyčejní lidé mimo BMW se do míst se spletí testovacích drah a supermoderním řídícim centrem nejspíš nikdy nedostanou. Hlavně proto, aby se na veřejnost nedostaly snímky nebo videa prototypů aut bavorské automobilky.

Bránit tomu budou ploty, kamerové systémy nebo drony, které automaticky vzlétnou, pokud pohybová čidla ohlásí, že došlo k narušení uzavřeného prostoru. BMW se navíc snaží pro oblast polygonu vyjednat bezletovou zónu.

Musk: Letos dva miliony aut a Cybertruck příští rok

Elon Musk se na výroční schůzi akcionářů pustil do zveřejňování plánů své automobilky Tesla. Letošek tak hodlá americká firma uzavřít se dvěma miliony vyrobených elektromobilů, které vznikají ve čtyřech gigatovárnách – dvě jsou v USA, jedna v Číně a jedna v Německu.

Musk ale plánuje, že roční výroba Tesly se časem dostane na dvacet milionů aut ročně. Proto počítá s výstavbou dalších závodů, kterých bude celkem potřebovat deset až dvanáct. Každý s roční kapacitou 1,5 až 2 miliony elektromobilů. Kde vznikne pátá gigafactory, má prý Musk v úmyslu oznámit ještě letos. 

Tesle se momentálně nejvíc daří prodávat Model Y, o němž Musk v minulosti prohlásil, že se stane nejprodávanějším autem světa. K tomu má ještě daleko, ale v Evropě už je se sedmnácti tisíci prodaných kusů momentálně nejprodávanějším elektromobilem. Pokud započteme i auta se spalovacími pohony, obsadil by v konkurenci devátou příčku.

Amerika ale netrpělivě čeká na jiné Muskovo auto – obří SUV pojmenované Cybertruck, které se mělo začít prodávat už na konci minulého roku. Nově Musk oznámil, že jeho výroba se v gigafactory v texaském Austinu rozjede v půlce příštího roku.

Jeho cena ale bude vyšší, než Tesla při spuštění rezervací před třemi roky plánovala. Tehdy se mluvilo o 39 900 dolarů za základní verzi, jenže inflace, která dolehla i na USA, mění pravidla hry. O kolik přesně bude Cybertruck dražší, Musk ale neuvedl.