skip to main content
Byznys

Fialové zlato. Levandule od Heleny Neumanové voní, chutnají a jdou na dračku i ve Skandinávii

„Podívejte se na tu barvu…“

Helena Neumanová vyloví z pečlivě utěsněné krabice otýpku levandule a vsype do hmoždíře hrst květů. I po vysušení drží sytě fialový odstín a line se z nich omamná vůně. „Bylinky by se měly distribuovat pouze v obalech, které je chrání před světlem. Jinak všechny jejich benefity spolehlivě zničíte.“

Vysoká blondýna aromatickému keři zjevně propadla – o léčivých účincích levandule dokáže vyprávět dlouho a s nadšením, které vás nemůže nestrhnout.

Fotogenickou rostlinu pěstuje už třetím rokem na necelých čtyřech hektarech na hranici brdských lesů, a je tak největší producentkou levandule v biokvalitě v Česku. A má s ní velké plány.

Zatím ve sklepení v pražských Holešovicích s několika kolegy ručně míchá z drobounkých kvítků kořenicí nebo čajové směsi a balí je do krabiček v akvarelových odstínech. Po nocích peče sušenky a vaří levandulové limonády.

„Chtěli jsme vytvořit produkty pro každodenní využití v kuchyni. Aby léčivé účinky levandule byly dostupné všem,“ vysvětluje lakonicky. Její cesta za levandulí začala před lety, když s kamarádkou Milenou Krčálovou pořádaly farmářské slavnosti pro Asociaci českého zemědělství. Právě od asociace získaly první pozemky darem, další přikoupily na hypotéku.

„Šly jsme do kronik a objevily, že v Chodouni se už od Keltů pěstovaly bylinky a mezi nimi i levandule,“ říká žena, kterou k bylinkám v dětství přivedla babička. Naplno se však do přírodního léčitelství zamilovala, když žila ve Venezuele.

Že chtějí nejvyšší biostandardy, se s partnerkou domluvily hned. „Zdraví a péče o tělo a mysl se dnes skloňují ve všech pádech. Věříme, že máme v rukou zlato. I když ty ruce si to pěkně oddřely,“ předvádí dlouhé prsty.

Dosáhnout na biocertifikaci znamenalo ručně odplevelit 30 tisíc sazenic, které na farmě vysázely. „Levanduli v biokvalitě nebylo možné nikde v Evropě sehnat, i Francouzi mají jen malá pole pro vlastní potřebu. Musely jsme nakoupit sazenice z ekologického zemědělství a za tři roky přechodného období vypěstovat z konvenční levandule bio.“

I když pomáhaly rodiny a později i brigádníci, Neumanová s Krčálovou si na polích samy odpracovaly stovky hodin. A u toho zrálo rozhodnutí, že se nechtějí pustit do výroby kosmetiky, ale do potravinářského segmentu.

Reklama
Věříme, že máme v rukou zlato. I když ty ruce si to pěkně oddřely.

Samy ze sklizně z Levandulového údolí v současnosti vyrábějí základní řadu čajů, dochucovadel a limonád. Ve spolupráci s dalšími partnery připravují zhruba desítku dalších produktů: s Rupou vyvinuly řadu organických raw tyčinek, levandulové zdravé snídaně vyrábějí v Mesaverde a začátkem příštího roku uvedou na trh levandulové pivo a energy drink z levandule ve spolupráci s Pivovarem Svijany.

Zájem o biolevanduli je podle slov obou podnikatelek značný, zejména ze zahraničí. Na skandinávský trh vyvážejí sušenou zmrzlinu s příchutí levandule a jeden kanadský producent želé bonbonů pro zklidnění kojenců by prý stál o celou jejich sklizeň.

„Jenomže my chceme uspokojit i další poptávky,“ vysvětluje Neumanová. Ty přicházejí z USA, z Ruska, z Emirátů. „Výluh z levandule potlačuje plynatost, nadýmání, pomáhá při kolikách ve střevech. Proto bychom do budoucna rády rozšířily záběr i na farmaceutické produkty,“ plánuje další růst podnikání, které loni vytočilo obrat 12 milionů korun.

Teď ale potřebuje investice, a proto Neumanová skrze svou společnost Tři věže vydala korporátní dluhopisy. „Nutná je linka na levandulové limonády, protože výrobu ve stávajících podmínkách už nezvládáme. Z výnosů dluhopisů chceme nejdřív vybudovat ekologickou manufakturu přímo v Chodouni a do dvou tří let levandulové lázně postavené na aromaterapii, bylinkových koupelích a dietním poradenství.“

Podnikatelky mají v kapitálovém fondu společnosti zhruba 30 milionů ve fundusu, který shromáždily během let pořádání farmářských slavností a následně i firemních eventů a také při provozu zábavního parku pro dospělé v Praze.

Park jim navíc poskytl praktické zkušenosti a povědomí o tom, jak se lidé bavit chtějí. „Nebudeme cílit na luxusní klientelu, ale spíše na střední třídu. Na rodiny, které chtějí o víkendu aktivně relaxovat, nebo na školní exkurze,“ říká s osvětovým nadšením žena, která netají rozmáchlé ambice.

Z tuzemské biolevandule chce vybudovat zvučný brand, jakým je třeba české sklo. „Aby se mi už nestalo, že mi čínský partner nabídne exkluzivní podmínky, ale jen v případě, že budeme naši levanduli vydávat za francouzskou.“