skip to main content
Fotbal

Fotbalista Rashford bojuje za hladové děti a mění svět showbyznysu

2 minuty čtení

Nemusíte sledovat britský fotbal, úplně postačí občas kouknout na zpravodajství z ostrovů a nejspíš vám před očima vyběhne jméno Marcuse Rashforda. Útočník Manchesteru United a anglického národního týmu je momentálně jednou z hybných sil britského veřejného dění a popkultury. 

Dvaadvacetiletý mladík za svou kampaň proti dětské chudobě získal od britské královny Alžběty II. ocenění Řádu britského impéria (MBE). A manchesterská univerzita se přidala čestným doktorátem.

Reklama

Není se co divit, svou kampaní přesvědčil britskou vládu, aby i během letních prázdnin hradila obědy pro miliony dětí ze sociálně slabších vrstev.

Ve své bohulibé kampani Marcus pokračuje i nadále, a navíc ve chvíli, kdy píšu tento sloupek, nasázel v Champions League hattrick německému Lipsku. A to jako střídající hráč!

Což je „kind of cool“, a tak není divu, že se jménem Marcus Rashford se chce nyní spojovat vyloženě kdekdo.

Související vydání
Reklama

Kupříkladu minulý týden Rashforda ke spolupráci oslovila luxusní značka Burberry. Společně zakládají iniciativu pro děti se zdravotním postižením a jejich granty poputují do desítek center mládeže po celé Evropě.

Zde, s trochou škodolibosti, připomínám, že pro Burberry nejde o první spojení s ostrovním fotbalem. V minulosti byly značka a její ikonický tartan nešťastně provázány s britskými chuligány. Ti si ji oblíbili natolik, že celé devadesátky značce ohrožovali mnoho let šlechtěnou pověst. 

Tu vylepšil až spasitel v podobě, dnes už bývalého, kreativního ředitele Christophera Baileyho, který správně vsadil na béžový gabardénový plášť. Ještě v polovině devadesátých let šel tento kultovní oděv s visačkou Burberry pořídit za pár desítek liber v charitativních výprodejích po celých ostrovech. Po nástupu Baileyho do funkce se však plášť stal ústřední prodejní položkou a dnes jej samo sebou nekoupíte za méně než tisíc liber. 

Ovšem ani spojenectví velebeného Marcuse Rashforda se světem módy není zcela panenské. Již v září se Rashford společně se supermodelkou a aktivistkou Adwoa Aboah skvěl na obálce britského Vogue.

Média, módní průmysl a showbyznys nyní souhrnně procházejí složitým obdobím, které se rozvijí na pozadí nadzvukově se tvořícího digitálního světa a globální pandemie. To, že se na obálce luxusního fashion magazínu nyní ukazuje uvědomělý fotbalista Marcus Rashford, a nikoli chic fotbalista David Beckham jako v minulosti, je toho určitě také odrazem. 

Aby se třpytivý svět i nadále třpytil, je zjevně nezbytné se nyní spojovat s chvályhodnými a filantropickými projekty – nikoli nás prostě jenom bavit. Tak tedy palec Rashfordovi, palec Burberry a palec britskému Vogue.

Reklama
Reklama