Francouzské červené víno, které bylo po staletí synonymem pro francouzskou kulturu a gastronomii, dnes čelí vážné existenční krizi. Mladší generace, které bývaly dříve symbolem vychutnávání vína, se stále častěji obracejí k jiným nápojům, nebo dokonce zcela vylučují alkohol ze svého života. Tento trend, který je stále patrnější, zaznamenal i server listu Financial Times (FT).

Podle vinařského sdružení Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux (CIVB) klesla spotřeba červeného vína ve Francii od sedmdesátých let minulého století přibližně o devadesát procent.

„Problémy s vínem – zejména s červeným vínem – se stávají existenčními, a to už více než deset let,“ sdělil FT analytik odvětví nápojů Spiros Malandrakis ze společnosti Euromonitor International.

Celková konzumace vína, včetně bílého a růžového, se ve Francii od konce druhé světové války snížila o více než osmdesát procent. Generace Z, do které spadají dospělí narození v roce 1997 a později, nakupuje pouze polovinu objemu vína ve srovnání se staršími mileniály narozenými v osmdesátých letech.

Malandrakis upozorňuje, že odvětví doplácí na „nedostatečné spojení s mladšími generacemi“ a že dříve propadlo pocitu sebeuspokojení kvůli popularitě vína u takzvané generace baby boomers narozené po druhé světové válce.

„Nemůžeme pokračovat v produkci vín, která nikdo nepije. Pokud je model vadný, musíme se přizpůsobit,“ uvedl člen rady CIVB Jean-Pierre Durand.

Sestupný trend podle něj trvá několik desetiletí, „jestliže dědeček vypil tři sta litrů červeného vína ročně, otec vypije sto osmdesát litrů a syn třicet litrů“.

Někteří producenti reagují na měnící se vkus mladých spotřebitelů přechodem k výrobě bílých, oranžových nebo nízkoalkoholických vín.

Brigitte Tribaudeau z vinařství Château Mauvinon například rozšířila produkci o bílé a oranžové víno a experimentuje s nízkoalkoholickými variantami. Vinařství také získalo certifikát ekologického hospodaření, což oslovuje mladší zákazníky.

Část vinařů s inovacemi váhá kvůli vysokým nákladům na přechod k jiným odrůdám nebo moderním technologiím.

Malandrakis poukazuje na pomalé přijímání produktů, jako jsou míchaná vína nebo konzervované varianty, které by mohly přilákat nové konzumenty.

https://forbes.cz/do-115-let-prace-pak-golf-jak-sef-miliardove-skupiny-direct-stavi-longevity-firmu/

Vedle změny spotřebitelského chování čelí vinařství poklesu poptávky z Číny, jednoho z klíčových exportních trhů, a dopadům klimatických změn.

Produkce ve Francii, která byla předloni největším producentem vína, se podle odhadu Mezinárodní organizace pro révu a víno loni snížila o třiadvacet procent. Jde o nejvyšší pokles v odvětví.

Produkce v Itálii se ale mírně zotavila, země tak znovu předstihla Francii a loni se opět stala největším producentem. V Itálii produkce podle tohoto odhadu loni činila zhruba čtyřicet jedna milionů hektolitrů, ve Francii pak 36,9 milionu hektolitrů.