Je to přesně týden, co v Hollywoodu odstartovala první velká stávka filmových a televizních scénáristů za posledních patnáct let. Jejich odbory se nedohodly s producenty na zlepšení finančních podmínek a dalších zárukách, jako jsou například limity pro využívání umělé inteligence, a svá pera odložilo více než jedenáct tisíc tvůrců. 

První obětí byly americké večerní talk show vznikající na denní bázi, které se přestaly natáčet a ve vysílání je nahradily reprízy starších dílů.

Zasekla se také produkce celé řady seriálů. Přestalo se pracovat na finálních sériích seriálů Stranger Things a Příběh služebnice či první řadě nového spin-off Hry o trůny s názvem Rytíř sedmi království.

Za stávkující autory se postavila řada hollywoodských hvězd, spisovatelé George R.R. Martin a Neil Gaiman, a také americký prezident Joe Biden. Dohoda s producenty je však zatím v nedohlednu.

„Psaní nekončí se začátkem natáčení. I když jsme nadšeni, že můžeme zahájit produkci s naším úžasným obsazením a štábem, během této stávky to není možné. Doufáme, že brzy bude dosaženo spravedlivé dohody, abychom se mohli všichni vrátit do práce,“ uvedli na Twitteru bratři Dufferové, showrunneři populárního seriálu Stranger Things, jedné z vlajkových lodí Netflixu.

Jak už jsme zmínili, práce na páté řadě, která měla v příštím roce příběh uzavřít, se zastavila stejně jako v případě finále Příběhu služebnice. Natáčení šesté série tohoto dramatu z portfolia streamovací služby Hulu mělo začít letos v létě. Jeden z výkonných producentů Yahlin Chang však agentuře Reuters v pondělí sdělil, že napsány jsou zatím pouze úvodní epizody a práce na scénáři se kvůli stávce zastavila.

Autor Hry o trůny George R.R. Martin už dříve na svém blogu informoval, že se nepracuje ani na novém spin-offu tohoto seriálu s názvem Rytíř sedmi království, který mateřská společnost Warner Bros Discovery oznámila teprve před pár týdny.

Martin zároveň vyjádřil stávkujícím scénáristům podporu a dodal, že produkce druhé řady Rodu draka běží podle původního plánu. Stávka neohrozí ani letošní premiéru druhé řady seriálu Good Omens na Amazonu, což potvrdil na Twitteru autor knižní předlohy Neil Gaiman, který se však také postavil na stranu tvůrců.

Celkově už stávka „oficiálně“ stopla produkci u zhruba dvou desítek seriálů, osmi televizních talk show a komediálního pořadu Saturday Night Live.  Z filmů je mezi obětmi chystaný upírský thriller Blade z produkce Marvel Studios, v hlavní roli s Mahershalou Alim. 

Důvodem stávky scénáristů zastupovaných sdružením WGA (Writers Guild of America) jsou příjmy tvůrců, které v posledních letech srazil nástup streamování a ústup klasického televizního vysílání. Streamovací služby v čele s Netflixem zbořily dosavadní model vyplácení autorů, kteří kromě peněz za samotnou práci inkasovali také podíly na zisku z prodeje autorských práv.

Tyto tantiémy byly v případě televizního vysílání přímo úměrné popularitě daného pořadu, zatímco u titulů vlastněných streamovacími platformami je nahradily fixní poplatky. A scénáristé tím pádem nijak neprofitují z toho, když se jejich dílo stane hitem.

Výsledkem těchto změn i tlaku na objem produkce je, že polovina amerických televizních scénáristů pracuje za minimální mzdu, zatímco v letech 2013—2014 to byla třetina, uvádějí statistiky WGA. Mediánová mzda v oboru klesla podle těchto dat za poslední dekádu o čtyři procenta. 

Dalším problémem je umělá inteligence, zejména nástup velkých jazykových modelů typu ChatGPT, schopných generovat text na první pohled nerozeznatelný od lidského autora. Scénáristé sdružení ve WGA odmítají, aby se podobné modely trénovaly na jejich dílech a nechtějí strojové texty editovat.

„AI umí vyplivnout první zkomolený nástřel. Studia vás pak najmou, abyste udělali druhý návrh, za který se už platí méně. Tohle je potřeba utnout v zárodku,“ myslí si scénárista Warren Leight.

Organizace AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers), která ve sporu s tvůrci jedná jménem filmových studií a streamovacích služeb, prohlašuje, že doufá v „oboustranně výhodnou dohodu pro tvůrce i zábavní průmysl jako takový“.

Zejména streamovaci služby jsou pod tlakem svých investorů, aby byznys po letech bezbřehého sypání peněz do nového obsahu překlopily do černých čísel. To se z velkých hráčů zatím povedlo pouze Netflixu. 

Momentálně to vypadá, že vyjednávání uvázla na mrtvém bodě. Podle některých odhadů může stávka scénáristů trvat i celé léto. Tím pádem by podzimní sezona v amerických televizích zřejmě do značné míry stála na různých reality show a reprízách. Globální streamovací služby nicméně mohou výpadek tvorby v USA kompenzovat produkcí z jiných částí světa. 

Poslední velká stávka hollywoodských scénáristů proběhla na přelomu let 2007 a 2008. Protest trval sto dní a ekonomiku státu Kalifornie stál dvě miliardy dolarů.