A přitom taková blbost! Pestrobarevné silikonové destičky v nejrůznějších velikostech a tvarech s bublinkami, které se prstem zmáčknou a přitom vydají zvuk, jako když praskáte bublinkovou folii, ovládly letošní rok.

Prodávají se v kdejakém obchodě po celém světě a (nejen) děti všeho věku po nich blázní. Kde se tenhle hit vzal?

Za jeho úspěchem stojí opice. Jmenuje se Gaitlyn Rae, je to malpa kapucínská, je jí osm let, žije v Severní Karolíně a je hvězdou TikToku. Sleduje ji přes sedm milionů lidí, a když jí před nějakou dobou jeden z jejích fanoušků zrovna takovou destičku pop-it poslal, s radostí se dala do hry.

Video, jak malá opice prstem mačká bublinky a ty se se cvaknutím prolomí na druhou stranu, se po sociálních sítích rozšířilo do celého světa. Záhy se z pop-itů stal prodejní zázrak, před kterým není úniku. Je libo ve tvaru srdce, ananasu, prasátka Pepy nebo třeba auta?

Myšlenka vytvořit tuhle hračku, která jako antistresová pomůcka spolehlivě zabaví i dospělé, ale není nijak nová. Přišli s ní už v roce 1975 manželé Theo a Ora Costerovi v Tel Avivu.

Mimochodem samotný Theo, který první pop-it vyrobil, má silný osobní příběh. Narodil se v roce 1928 v Amsterdamu, jeho spolužačkou byla Anne Franková. Jemu samotnému se podařilo přežít válku jen díky tomu, že mohl žít s nežidovskou rodinou a změnil si jméno.

V roce 1955 nasedl na motorku a odjel do Tel Avivu. Právě tam se seznámil se svou budoucí ženou Orou a o deset let později založili firmu Theora Designs na drobné dárkové předměty a později i hračky a hry, které sami vymýšleli.

Za vytvořením prvního pop-itu stála tragická inspirace. Sestra Ory totiž zemřela na rakovinu prsu a Oře se zdál sen o velkém poli prsou, kde může člověk zmáčknout bradavku. S touhle představou pak přišla za svým mužem Theem a řekla mu, ať něco takového, kde bude moct člověk mačkat bradavky z jedné strany na druhou, udělá. A její muž to udělal.

Velký úspěch ale tenhle vynález neměl, výrobci ani obchodníci o něj nestáli. I proto, že tehdejší dostupné materiály nebyly tak kvalitní a nefungovaly tak dobře jako dnešní silikon. Nápad pak dlouho zůstal schovaný v šuplíku.

Až o víc než tři dekády později ho z něj vytáhli synové zakladatelů Theora Designs a v roce 2009 uzavřeli smlouvu s kanadskou firmou FoxMind, která začala s výrobou bublinkových destiček. Ani tehdy ale nepřišel velký úspěch hned. Teprve o deset let později se kanadský FoxMind a jeho obchodní partner Buffalo Toys spojili s americkým obchodním řetězcem Target a ten se pustil do reklamy s influencery na sítích.

Skutečný průlom a následný globální úspěch pak přineslo zmíněné video opičky Gaitlyn Rae.

Ora Costerová ještě stihla zažít, že se její nápad stal světovým hitem, její manžel zemřel pár let předtím. Jejich synové, kteří nyní rodinnou firmu vedou, prý mají z úspěchu pop-itů radost. Velký byznysový přínos z toho ale sami a ani jejich kanadský partner FoxMind nemají.

„Odhadujeme, že se prodalo mezi pěti sty miliony až miliardou kusů,“ říká pro BBC Boaz Coster. Na 99,99 procenta z toho jsou ale podle jeho bratra Gideona pirátské kopie.

Sami si ale nestěžují, že vynález jejich rodičů přinesl víc peněz těm, kteří je jen zkopírovali. Prý je těší, kolik kreativity a radosti tahle nekonečná bublinková folie ve světě rozpoutala.