skip to main content
Český byznys

Jak chudý farmář z Kolumbie ke štěstí přišel. Bagind roste a rozsévá dobro

Od útlého dětství musel Kolumbijec Linderman Ariza Quintana pracovat na kávových plantážích. Dnes má šanci rozjet rodinnou dílnu a začít šít batohy pro Česko. Tedy pokud vyjde plán šestadvacetiletého ostravského podnikatele Lukáše Matějčka, zakladatele a výkonného ředitele české značky Bagind.

Ta dosud vyráběla v Indii a utěšeně rostla. Z prvního ručně šitého batohu, který Matějíček před pěti lety koupil na své cestě po Indii, jsou prodeje v řádech desítek tisíc kusů, za které firma jen loni utržila padesát milionů korun.

V Indii dnes vedle mladého řemeslníka Denise, který Matějíčkovi na počkání ušil ten vůbec první batoh na začátku příběhu, zaměstnává Bagind cekem stovku řemeslníku. A na letošek má naplánované ambiciózní cíle: prodat sedmdesát tisíc výrobků a obratově se tak dostat na 150 milionů korun.

Reklama

K tomu má značce pomoct nejen širší portfolio produktů, ale i příběhy drobných řemeslníků schovaných za každým batohem, klíčenkou či kabelkou, s kterými se zákazníci budou moct identifikovat. „Technologicky i objemově jsme v Indii dosáhli výrobních limitů, navíc jsme museli řešit výpadky dodávek spojené s tamním lockdownem,“ připouští Matějíček.

„Zalíbila se nám ale myšlenka, že dáme šanci dalším drobným rukodělným řemeslníkům z různých koutů světa, pro které by jinak vlastní podnikání bylo nedostupné,“ líčí Matějíček další strategii značky.

Na rozjezd kolumbijské dílny, kde by v první fázi mohlo vzniknou deset pracovních míst, hledá Bagind podporu v crowdfundingové kampani, kterou současně testuje zájem o nové produkty. A ten zjevně nechybí. Po prvních pěti dnech kampaně na HitHitu firma vybrala třetinu z cílové částky 390 tisíc.

Reklama

Ostatně rostoucí vliv chování značek na jejich prodeje dlouhodobě ukazují i spotřebitelské průzkumy. Podle aktuálního výzkumu agentury Nielsen až dvě třetiny spotřebitelů na západních trzích při koupi výrobku zohledňují, jaké značka vyznává hodnoty a jaký má enviromentální či sociální dopad.

A zákazníci jsou za rukodělné produkty s příběhem a dobrou karmou ochotni utrácet. Největší globální online tržiště Novica, které zprostředkovává prodeje tisícům řemeslníků ze všech koutů planety, protočilo za dvě desetiletí existence na tržbách přes sto milionů dolarů. Konkrétně v Česku bere podle Nielsenu v potaz sociální dopady značky 44 procent zákazníků.

„Trend ale bude časem sílit i u nás. Navíc naší ambicí je letos proniknout na další trhy. Vedle Slovenska hlavně na ty německy mluvící, kde na sociální dopad slyší,“ upřesňuje vášnivý cestovatel Matějíček s tím, že po dalších řemeslnících se už ohlíží i v Portugalsku.

Bagind je součástí masivně rostoucího impéria Václava Staňka, který ve firmě drží přes sedmdesát procent.

Reklama
Reklama