Vaše pověst hraje v pracovním prostředí rozhodující roli. Podle amerického marketéra a podnikatele Setha Godina je právě reputace jedním z nejsilnějších nástrojů vlivu. Jak ale dobrou pověst získat?

Začněte tím, že svou práci budete odevzdávat včas. Podle Godina, jehož knihu Free Prize vyhlásil Forbes publikací roku už v roce 2004, je nedodržení termínu vždy osobní volbou.

Základ je nelhat sami sobě, zejména o svých časových možnostech. I když víte, že byste mohli získat úžasnou zakázku, kterou chce ale klient mít hotovou v nemožném čase, nic si nenamlouvejte. Odepřít si na několik nocí spánek a rezignovat na všechno ostatní, abyste práci dokončili v šibeničním termínu, není řešení

Taková strategie funguje pouze krátkodobě, v delší perspektivě hrozí vyhoření nebo alespoň velká míra frustrace.

Představte si, že vedete tým, který má splnit úkol do stanoveného data. Zatímco jedni deadline vnímají vážně a práci odevzdají včas, pro jiné se jedná o vágnější informaci. Vysvětlete proto všem, co uzávěrka doopravdy znamená a co se stane, když ji společně nedodržíte.

Hlavně ohledně termínů odevzdání nemlžte, neposouvejte je dopředu. Pravda vyjde najevo a nikdo vám už věřit nebude.

Pokud je pro vás těžké udělat práci ve stanoveném čase, pak je potřeba problém řešit komplexně, nikoliv jen s ohledem na uzávěrky. Pomoci vám může třeba rozhovor s psychoterapeutem, protože neustálé nestíhání je jen špička ledovce duševního chaosu.

Nebo se můžete přestěhovat na norský ostrov Sommarøy, kde všech 350 obyvatel rozhodlo, že odmítá žít pod tyranií času a nic jako konkrétní termín zde neexistuje.

Pokud můžete část projektu udělat dopředu, neváhejte. Vyjasněte si nejdřív zadání tak, aby vás nic nebrzdilo. Pravidelně se na vše podstatné ptejte a dávejte tomu, kdo vám termín stanovil, pravidelně vědět, jak postupujete.

Pomůže také oprostit se od emocí. Jakmile se blíží uzávěrka, jsme podle Setha Godina jako žáci, kteří zapomněli udělat domácí úkol. Místo výmluv, které připomínají historky o psovi, co snědl sešit, se soustřeďme na řešení konkrétních otázek.