skip to main content
Jak být lepší

Jak v krizi nepřijít o práci? Budujte osobní značku a nebojte se rekvalifikace

Nepředvídatelnost. Věděli jsme, že patří k životu, ale loňský rok nám umožnil ji naplno prožít. Pochopili jsme, že jediná životní jistota je změna, které se musíme přizpůsobit, nebo to nepřežijeme.

Jak si pak ale ve světě plném nestability udržet práci?

Učte se novým dovednostem

To, co jste získali během studií a praxe, nestačí. Musíte ze sebe dostat víc, protože konkurence během krize roste. Právě teď se nacházíme mimo komfortní zónu, o které tak rádi mluví všichni motivační řečníci a úspěšní CEO.

Reklama

Je to nepohodlné, máte strach a cítíte velký tlak. Kdy jindy ze sebe dostat to nejlepší? Nepropadejte panice ani syndromu vyhoření.

Co zkusit online kurzy? Večerní lekce? Nebo jen jednorázovou konzultaci? Mozek potřebuje nové podněty, aby se dál rozvíjel. Neděláte to ani tolik kvůli udržení místa, spíš pro své kognitivní schopnosti.

Rozšiřte své pole působnosti

Pokud nejste vyloženě špička ve svém oboru a nenahraditelný expert, doplňte ke svým dovednostem další. Čím univerzálnější vaše schopnosti budou, tím nenahraditelnější pro svého zaměstnavatele budete.

V krizi se šetří, takže to, co dřív zastávalo několik lidí, bude dělat jeden.

Reklama

Budujte osobní značku

Představte si, že jste třeba restaurace. Co by o vás řekli hosté? Podobné je to i s profesní image. Renomé získáváte díky tomu, že kolegové – ať už současní, či bývalí – na vás dávají pozitivní reference. Takovou formu slávy potřebuje každý, ať už jste grafický designér na volné noze, nebo vrcholová manažerka.

Představte si, že jste public relations manažer, který dostal za úkol vytvářet co nejlepší mediální vystupování konkrétní značky – vás. Mluvte o své práci na sociálních sítích, sdílejte své úspěchy, ale i znalosti.

Nechť každý ví, v jakém oboru jste expert. Samozřejmě je nutné dodržovat virtuální etiketu a vydávat své příspěvky strategicky.

Nestyďte se změnit obor

Podle nejnovějších výzkumů konzultačních firem to vypadá, že v budoucnu za život vyměníme pět až deset kariérních směrů. Na každou takovou změnu se ale musíme připravit: vytyčit si cíle a popřemýšlet, kde můžete uplatnit své dovednosti.

Nyní je trendy takzvaná „horizontální kariéra“. Příklad? Manažer či manažerka, kteří zároveň vyrábějí například vlastní cider. Fantazii se meze nekladou – jde jen o to, abyste se nebáli zkoušet hledat, co vám přináší největší potěšení.

Nedávejte hned výpověď ve stávající profesi, rozjíždějte byznys paralelně.

Reklama
Reklama