skip to main content
E-commerce

Jako Alibaba, ale v Evropě. Zakladatel Aukra postupně digitalizuje velkoobchod

Máme rádi e-commerce a do něčeho bychom se vrhli. Asi takhle se spolu předloni v létě na obědě v Poznani bavili zakladatel Aukra.cz Václav Liška a jeho dlouholetý byznysový známý Przemyslaw Budkowski, který působil jako CEO skupiny Allegro, pod niž Aukro dříve patřilo.

Výsledkem téhle schůzky je evropská Alibaba. Taková je alespoň vize. Online obchodní tržiště Merxu chce digitalizovat velkoobchod a pustilo se do toho rovnou na pěti středoevropských trzích. Kromě Česka funguje v Polsku, kde má sídlo, na Slovensku, v Litvě a Estonsku. Ještě letos by se ale měla síť posunout do dalších zemí. Jako další na pořadu jsou například Maďarsko a Rumunsko.

„Od začátku jsme věděli, že platformu postavíme na mezinárodní úrovni. Právě v tom vidíme pro velkoobchod velký potenciál. Zároveň oblast střední Evropy dobře známe a víme, že není tak snadno přístupná třeba pro Alibabu. Chceme propojit evropské výrobce a dodavatele, kteří si online budou moct nakoupit cokoli,“ říká šéf Merxu pro Česko Václav Liška.

Reklama

Platforma funguje jednoduše jako velké obchodní tržiště, kde smí prodávat a nakupovat jen firmy. Těch se už do sítě od jejího startu loni na podzim zapojily téměř dva tisíce. U všech přitom Merxu zkoumá například jejich kreditní historii.

 Zakladatel Aukra a country manager Merxu pro Česko Václav Liška | Foto Merxu

„Velkoobchod byl dosud hodně založený na osobních a dlouholetých vazbách, ale pandemie tohle hodně narušila, lidé jsou otevření novým možnostem. Také se v minulých měsících ukázalo, jak je riskantní, když jsou podniky závislé na pár dodavatelích,“ popisuje Liška.

S tím, jak lidé stále víc využívají pro své osobní nákupy e-commerce, zároveň roste jejich ochota obchodovat i na firemní úrovni v online prostředí. Ostatně právě proto se Merxu snaží i průmyslové zboží nabízet podobným způsobem, jako se prodává třeba nábytek nebo oblečení.

Jenže vybudovat plnohodnotný e-shop a ještě s ním oslovit dostatek potenciálních zákazníků bývá pro průmyslové výrobce překážka. Právě taková úvaha byla na začátku Merxu, do kterého už pár měsíců po spuštění investovaly prestižní fondy jako kalifornský Accel Ventures (známý například investicí v začátcích Facebooku nebo Spotify) a berlínský Point Nine Capital (investice například do Delivery Hero).

Reklama

Podle Lišky spočívá klíčový přínos Merxu v otevření cesty k mezinárodnímu obchodu i pro firmy, které by si na to samy netroufly. A to třeba i kvůli jazykové bariéře. „Součástí tržiště je chat s automatickým překladem. Takže píšete česky a vaše zpráva se automaticky přeloží podle toho, s kým si píšete,“ popisuje Liška.

Předplatné Forbesu
A CO?
Forbes 11/2021

Firma nyní pracuje i na usnadnění plateb faktur přes hranice a chce pomoci i s logistikou u mezinárodního obchodu. Ačkoli některý sortiment nemá smysl posílat kvůli nákladům na velkou dálku, například u cihel se může vyplatit jejich doprava překvapivě i na pět set až osm set kilometrů. Podobné je to u profesionálních vrtaček, které jdou na Merxu na odbyt.  

Právě stavebnictví, elektrotechnika a ochranné pomůcky jsou aktuálně nejsilnější segmenty, které Merxu nabízí a ve kterých firmy propojuje. Silné je ale i strojírenství, chemický průmysl a možná překvapivě i segment hotelnictví a gastronomie, kde firmy prodávají často například kávovary.

CEO platformy Merxu Przemyslaw Budkowski |Foto Merxu

Celkem je na platformě k prodeji na šest set tisíc různých výrobků. „Zatím jde primárně u všech segmentů o sériovou výrobu, ačkoli jsme si mysleli, že tržiště se bude víc využívat pro zakázkou výrobu. To se třeba ale ještě změní,“ říká Liška. Pro firmy, které se do tržiště registrují, je nyní nákup i prodej zdarma. A to by se zatím nemělo změnit. „Díky investorům máme silné zázemí,“ říká k tomu Liška s tím, že zpoplatnění služeb není na pořadu dne.

Liška, který v roce 2003 založil Aukro, je mimo jiné také společníkem investičního vehiklu Leverage Holding, jenž investoval například do Liftaga nebo do analytického nástroje pro přehled o chování lidí na webu Luigi’s Box. A s Kamilem Kavečkou stojí také za vzdělávacími nástroji Kideo a Teheso pro online výuku angličtiny.

Nyní ale sto procent svého času investuje Liška právě do Merxu. „Potenciál je obrovský,“ věří. Do konce roku by na platformě chtěl tisíce až desítky tisíc transakcí měsíčně.

Reklama
Reklama