skip to main content
Malá firma

Jako od korejské babičky. S tímhle kimčchi dobývá Martin Kudera český trh superpotravin

Myšlence, že jídlo má zásadní vliv na naše zdraví a že zařazením funkčních potravin do jídelníčku dokážeme dosáhnout svého maximálního potenciálu, se dnes říká biohacking. A právě na něm si Martin Kudera založil úspěšný byznys – manufakturu superpotravin, která chce změnit to, jak Češi přemýšlejí o jídle. Její vlajkovou lodí je kimčchi, fermentovaná zelenina kyselkavé chuti, jejíž tradice sahá až do dávné Koreje.

Ale hezky popořádku. Že jíst se má vše v rozumné míře, že přidávat ovoce a zeleninu do každodenního příjmu má smysl a že je strava stavebním kamenem dobrého bytí, to už říkala Martinovi jeho babička. A tohle moudro ostatně razí oba dodnes a s nimi i celý tým kolem farmy Živina, která za použití těch nejlepších ingrediencí a bez přidaných zbytečností vyrábí čerstvé i trvanlivé potraviny, které dokážou ozdravit lidský organismus.

„Trávení je totiž alfa a omega všeho. Mikrobiom má vliv na naši imunitu, alergie i náladu,“ říká zakladatel značky Živina Martin Kudera.

Úplně prvním produktem Živiny bylo právě zmíněné kimčchi, které mladý podnikatel ochutnal poprvé v japonské restauraci a nakonec si ho zamiloval díky svému vietnamskému kamarádovi, který studoval v Koreji. Svůj vlastní recept pak testoval a upravoval tak dlouho, dokud jej nedovedl k dokonalosti. „Troufnu si říct, že jsem ochutnal všechny druhy kimčchi, které na trhu najdete. Vlezl jsem do několika kuchyní v restauracích a ptal se na receptury, četl složení a naučil jsem ho jíst moji rodinu i kamarády,“ směje se Kudera.

Tato fermentovaná superpotravina totiž přesně zapadá do hodnot, které Kudera razí nejen při svém podnikání: udržitelnost, inovace a zdravý životní styl. Zkrátka a dobře evoluce k lepšímu.

Pod hlavičkou inovační skupiny Evolution Concept Martin Kudera ostatně spustil kromě Živiny i kreativní agenturu Evoc.digital a spolu s Tomášem Volejníčkem a Markétou Jankovskou i první českou meditační aplikaci Calmio. „Není to jen o jídle, ale o životním stylu jako celku. Neustále se snažím hledat cesty, jak své tělo a mysl udržovat v ideální kondici,“ popisuje Kudera. 

Samotná Živina vznikala až v pandemii. „Letos v únoru jsme si pronajali výrobní prostor, od května spustili prodej vlastních výrobků a v říjnu už jsme měli celou škálu produktů, které si na sebe samy vydělají,“ vzpomíná zakladatel. Na sedmi stech metrech čtverečních dnes kromě kimčchi vyrábí i krémové hummusy nebo probiotické kimčchi omáčky, které na českém trhu nemají téměř žádnou konkurenci.

Reklama

Kuderovy přírodní superpotraviny už najdete na Košíku i Dáme jídlo marketu a v desítkách kamenných prodejen po celém Česku. Firma tak teprve po několika měsících působení letos dosáhne obratu dvou a půl milionů korun a příští rok cílí na téměř desetinásobek.

S Živinou má zakladatel v plánu příští rok také expanzi za hranice. Do Rakouska, na Slovensko, do Polska i Německa. „U našich západních sousedů je ten trh pro nás snad nejzajímavější, především z pohledu cílové skupiny,“ říká. 

Na svém výrobním prostoru v Přerově dnes firma vyrobí tisíc skleniček produktů denně, svojí kapacitou však hala zvládne až šestinásobek. I proto chce firma nabízet své inovativní produkty i jiným privátním značkám a sama už testuje další potraviny, po kterých je především v kruzích milovníků zdravého stravování poptávka.

„Aktuálně pracujeme na rostlinných mlécích. Největší smysl nám zatím dává vyrábět mléka z konopných semínek, která mají snad největší zdravotní benefity: obsahují spoustu omega 3 a omega 6 mastných kyselin, které jsou výživou pro mozek a kardiovaskulární systém. Je tam vitamín D, B12 i spousta vlákniny a co je na tom nejlepší, že kromě skvělé chuti se dá konopí docela dobře pěstovat i u nás a nevyžaduje tolik vody,“ vypočítává podnikatel a jedním dechem dodává, že rostliny konopí navíc z půdy vytahují toxiny a dokážou ji tak revitalizovat.

Produkt je již otestovaný, do nákupu výrobní linky, která jej bude schopná produkovat ve velkém, teď firma investuje peníze vybrané z emise firemní dluhopisů v objemu 24 milionů. „Cestu dluhopisů jsme zvolili proto, že hledáme lidi, kteří smýšlejí podobně jako my. Vytváříme tak komunitu lidí, která nás bude podporovat nejen finančně, ale našim produktům bude fandit dlouhodobě,“ říká Kudera.

„Našim cílem je vytvářet kvalitní a funkční jídlo, které si lidé dají třeba každý den. Postupně si proto chceme otestovat co nejvíce kategorií,“ uzavírá Martin Kudera.