Muž, který naučil Čechy a Slováky znovu pít Kofolu. Vybudoval z ní fenomén a miliardovou nápojářskou skupinu roztaženou přes půl Evropy. A teď řadí zpátečku, aby mohl pěstovat bylinky a chránit vodu. A celé mu to dává smysl.

Alchymista. Nenápadný chlapík, který se narodil v Československu řeckým rodičům. Byznysmen, který vypálil rybník nadnárodním gigantům Pepsi a Coca-Cola. První člověk na obálce českého Forbesu. Bylo to v listopadu 2011 a takhle jsme na stránkách vůbec prvního vydání tohoto časopisu popisovali Jannise Samarase.

Ve velkém rozhovoru poprvé dopodrobna popisoval svůj příběh, jak s tátou Kostasem rozjeli firmu na dovoz ovoce z Řecka a citronové koncentráty. Jak mladý Jannis jezdil s dvanáctsettrojkou, vstával v pět ráno a rozvážel banány po obchodech.

O tom, kdo přišel s nápadem vyrábět Kofolu. Jak je v létě 1997 v nové továrně v Krnově vyplavila velká voda, v pátek dostavěli linku a v pondělí přišla stoletá povodeň. Jak nakonec za sedm milionů dolarů koupili s tátou celou značku Kofola a za pár let prodali v rodinné firmě investorům podíl za 140 milionů eur. O tom, jak se z nenápadného chlapíka definitivně stal Pan Kofola.

Jen pár měsíců po tom rozhovoru ve Forbesu vyhrál Jannis Samaras české kolo Podnikatele roku a odjel do Monaka na mezinárodní finále… A tam se něco zlomilo. Tam taky začíná náš příběh.

Alchymista, dějství druhé, Jannis Samaras po deseti letech. Kofola mezitím vyrostla do šířky – koupila Ugo, slovinskou minerálku Radenska, expandovala na Jadran, akvírovala bylinné čaje Leros, Kláštornou, výrobce ciderů F. H. Prager a taky Karlovarskou Korunní a Ondrášovku. Samaras se dostal do žebříčku stovky nejbohatších Čechů. Nadnárodní skupina Kofola dělá tržby sedm miliard korun a zisk EBITDA okolo miliardy, pandemii navzdory, a Jannis je pořád v jejím čele.

Ale je to jiný šéf. Když ho k tomu nedotlačíte, tak vůbec nemluví o číslech, o maržích, o vydělávání peněz. Místo toho se pořád vrací k recyklaci, k čisté vodě, k ochraně přírody. „Začal jsem hledat nový cíl. Další vrstvu v byznysu i v životě. Abych se mohl podívat do zrcadla a mít čisté svědomí. Zjistil jsem, že najednou potřebuju dělat víc, abych mohl jít v klidu spát,“ vypráví. A když vidíte, jak mu u toho září oči a kolik peněz do téhle vize investuje, tak mu to i věříte.

***

Nedávno ti bylo padesát. Je to pro tebe zlom?

Ani ne. Maximálně jsem si řekl, že teď už fakt není na co čekat. Že jestli jsem doteď něco odkládal s tím, že na to není čas, tak ten teď už nastal.

Co bys ještě chtěl stihnout?

To právě ještě nevím. Ale aspoň už jsem došel k tomu klíčovému prozření. (smích) Přestaneš odmítat nějaké věci, které ti přijdou do života, přestaneš říkat „Na to nemám čas“. Nebo výzvy a věci, ze kterých jsi v diskomfortu. Protože si řekneš, že to jednoduše chceš zkusit. Když to neuděláš teď, tak to pak už třeba nestihneš. Tak jsem třeba s Wimem Hofem v listopadu šel na Sněžku v trenkách.

Projevuje se tohle i v byznysu? Ten „není na co čekat“ pocit?

To je trochu schíza, protože tam se nic nezměnilo. V byznysu jsem nikdy nic neodkládal, tam jsem tenhle přístup měl vždycky.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.