Britský supermarket Sainsbury’s oznámil, že si na konci července otevře na pár dní vlastní hospodu v Londýně. Alkohol se v ní ale podávat nebude.

Důvod? Za poslední tři měsíce se obchodnímu řetězci zvýšily tržby na nealkoholických nápojích o 30 procent jak v kamenných prodejnách, tak online.

A zatímco jeho nealko pop-up The Clean Vic bude existovat jen dva dny, nealkoholický bar Redemption, za kterým stojí Andrea Waters a Catherine Salway, v Londýně otevřel už třetí pobočku.

„Více než třicet procent Londýňanů nepije, ale veškeré pohostinství se kolem alkoholu točí. Tak jsem se zamyslela: Proč musí být socializace vždy na úkor zdraví? Navíc jsme si vždycky s kamarády říkali: Opravdu tě chci vidět, ale nechci pít,“ popisuje pro Evening Standard jedna ze zakladatelek Catherine Salway, která s nápadem založit bar bez alkoholu přišla před čtyřmi lety na jógovém pobytu v Indii.

Zatímco ona ve svém vzdušném nebaru s atmosférou jógového studia servíruje i veganské jídlo a porkmy bez cukru, v New Yorku v dubnu otevřeli místo bez alkoholu, které se na první pohled vůbec neliší od klasických brooklynských barů.

„Můj bratr je abstinent, a když jsme chtěli najít místo, kam si večer zajít a užít si zároveň noční život, zjistili jsme, že tady není místo, které by se netočilo kolem alkoholu nebo kde by vám ho nějakým způsobem nenutili,“ vysvětlil šéf podniku Sam Thonis reportérům BBC.

V jeho baru Gethaway vás nealkodrink vyjde přibližně na 13 dolarů (téměř 300 korun). Třeba koktejl Paper Train vám namíchají z citronového džusu, tabákového sirupu, vanilky a limonády San Pellegrino Chinotto. Thonis ale zdůrazňuje, že v žádném případně nikomu nechtějí abstinenci nutit.

„V našem baru se nikde nepíše, že byste měli být abstinenti nebo že pak nemůžete jít do jiného podniku a tam si dát panáka tequily,“ vysvětluje.

První bezalkoholový bar v Irsku, The Virgin Mary, nedávno otevřel jednapadesátiletý Vaughan Yates. „Když jsem kamarádům řekl o svém nápadu, smáli se a mysleli si, že jsem se zbláznil. Irsko má odpradávna silnou kulturu pití, je to součást našeho životního stylu. Jenže Irsko i okolní státy se mění, lidé víc přemýšlejí nad tím, co konzumují,“ řekl pro The Guardian.

Jak Yates naznačuje, konzumace nealkoholických drinků ukazuje širší trend, kdy se lidé v současné době více starají o své mentální i fyzické zdraví. To následují nejen bary, ale také společnosti od Heinekenu, který v roce 2016 uvedl své první nealkoholické pivo, po Gordon’s, který přišel s nízkoalkoholickým ginem s tonikem v plechovce. Bezalkoholový byznys byl podle výzkumu AMR v roce 2015 oceněn na 1548 miliard dolarů a do roku 2022 by se měl vyhoupnout přes 2090 miliard dolarů.

„Bar je místo, kde se uvolníte, a všichni jsme dosud věřili, že alkohol v něm nesmí chybět. Je velmi osvobozující vytvořit místo pro sebe i pro ostatní, kde pořádná party a sranda neznamená, že budete mít druhý den kocovinu a půlku večera si nebudete pamatovat,“ vysvětluje dvaatřicetiletá Lorelei Bandrovschi pro BBC. Dříve pracovala pro YouTube, poslední rok pořádá v New Yorku bezalkoholové eventy pod názvem Listen Bar a na nich ukazuje, že lidé umějí tančit na stole a zpívat karaoke i bez pití.

Nad konceptem nealkoholického baru přemýšlel také brněnský podnikatel Jan Vlachynský, který stojí za podniky Bar, který neexistuje, Super Panda Circus, 4Pokoje nebo za hotelem Anybody. Jeho tým jej ale nakonec přehlasoval.

„Měli jsme diskuse o tom, kam dál posunout koncept Super Panda Circus, protože jsem jej vždy vnímal jako experimentální prostor, který udává trendy, a chtěl jsem v něm zrušit veškerý alkohol. Prozatím jsem byl ale přehlasován,“ směje se, a v Česku tak zatím zůstává bezalkoholový bar oxymórem.