„Stále tomu nemůžu uvěřit,“ říká Slovenka, jejíž linie šperků pro švédskou módní značku Arket zmizela z pultů během pouhých několika hodin. Zuzana Spustová má pádný důvod k radosti.

Jedná se o vůbec první autorskou kolaboraci umělce narozeného v bývalém Československu se švédským gigantem Hennes&Mauritz. Pod ten patří nejen zmíněný Arket, ale hlavně H&M, COS, & Other Stories a další celosvětově známé značky.

Rodačka z Košic přitom nebyla designérkou šperků odjakživa a prošla si klasickým šplháním po korporátním žebříčku. Mimo jiné působila například v marketingu pražské pobočky kosmetického koncernu L’Oréal.

Pro ten pracovala, když se před 11 lety přistěhovala za manželem do norského hlavního města. Jakkoli je Skandinávie pro řadu lidí vysněnou destinací, Spustová si na život v Oslu i zdejší drsné klima musela nějaký čas zvykat.

„Pak se mi narodily děti, velmi krátce po sobě. Cítila jsem, že se už nechci vrátit zpět do korporátu. Vedla jsem tam sice tým a měla zdánlivě práci snů, už mě to ale kreativně nenaplňovalo a cítila jsem velkou únavu. Chodila jsem pravidelně běhat a tehdy mě napadlo, že bych si zkusila udělat malou kolekci šperků,“ vzpomíná Spustová.

Navrhla jednoduchou, ale velmi elegantní věc: ručně vyrobené tenké náramky pro děti s monogramem. Předvedla je na Instagramu a objednávky se jen hrnuly. Psal se přitom rok 2015, kdy tahle sociální síť ještě nebyla na vrcholu popularity.

Zájem vzbudily nejen šperky, které by mohly nosit děti, ale i ty, které se více hodí pro rodiče.

„Zároveň jsem ale cítila, že potřebuji udělat něco, co bude mít i charitativní aspekt. Uvědomovala jsem si, že když už prodávám relativně drahé dětské šperky, existuje spousta těch, kteří si nemohou dovolit ani vlastní postel, natož zlatý náramek,“ vzpomíná Spustová.

Toužila spolupracovat s ruskou topmodelkou Nataliou Vodianovou, která vede dobročinnou organizaci Naked Heart Foundation. „S pomocí kamarádů jsem nasbírala 1500 eur, což mi zaručilo místo v týmu Natalie během půlmaratonu v Paříži. Tam jsem oslovila ředitelku její nadace, zda mohu výtěžek z prodeje svých náramků věnovat právě jim,“ vzpomíná Spustová.

Odvaha se jí vyplatila, Vodianova nejen souhlasila, ale také si sama náramek Neva Oslo oblékla a byla s ním později vyfocena v Cannes. Mottem Zuzany Spustové je, že jeden projekt může vést k dalšímu, což je ostatně způsob, jak ji oslovil švédský Arket.

„Když jsem vytvořila kolekci šperků Mon Premier Diamant pro francouzskou značku s luxusním dětským oblečením Bonpoint, ozvala se mi tehdejší kreativní ředitelka finské módní značky Marimekko. Koupila si ode mě prsteny a chtěla vymyslet nějakou spolupráci,“ popisuje Spustová.

Později se tato zákaznice stala šéfkou designu pro Arket, značku, která kombinuje švédský cit pro minimalismus a styl s pohodlím. V jejich portfoliu ale chyběla kolekce šperků, a tak jim Zuzana připravila prezentaci a odletěla na schůzku do Stockholmu.

„Společnou kolaboraci jsme pak chystali dva roky. Během toho jsem potřetí otěhotněla a focení kampaně už jsem absolvovala s mou dnes už sedmiměsíční dcerou,“ prozrazuje Spustová.

Dodává, že velký podíl na jejím úspěchu má nejen velká podpora ze strany manžela, ale také to, že ve Skandinávii nikoho nezarazí, že žena s malými dětmi touží po kariérní seberealizaci.

„Trochu jsem se bála, jak u Arket přijmou skutečnost, že v čase, kdy pro ně tvořím projekt, čekám dítě. Postavili se k tomu ale úžasně. Měli velkou radost,“ říká Spustová a dodává, že ve Skandinávii je rodinný život pro kariéru výhodou, nikoliv překážkou. „Kromě povinné otcovské dovolené tu například stát podporuje jesle, které si tak může dovolit každý,“ tvrdí.

Ve chvíli, kdy se linie šperků, pojmenovaná Zuzana Spustová for Arket, uvedla do prodeje, její autorka pociťovala silnou nervozitu.

„Chtěli, abych kolekci uvedla pod svým jménem, nikoliv názvem značky. Stojím si za vším, co dělám, ale přesto jsem měla z přijetí svých produktů obavy,“ vzpomíná. Ukázalo se, že byly zbytečné.

Na Instagramu Spustové blahopřála řada významných designérů, včetně těch, kteří tvoří pro kultovní módní značku Virgila Abloha Off-White.

Vyprodaná kolekce šperků pro populární řetězec se skandinávskou módou ale rozhodně není poslední meta v kariéře Zuzany Spustové.

„Uvidíme, co bude dál. Samozřejmě už pracuji na dalším projektu, a jako u každého doufám, že bude o něco lepší než ten předchozí.“