skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Jediná jistota je změna. Tři principy, jak odbrzdit firmu, inovovat byznys a vyhrát

Jedny dveře se zavřou a další se otevírají. To prý dráhového cyklistu a vicemistra světa Tomáše Bábka během působení v Japonsku naučil jeho kamarád. „Změna je jediná jistota v životě. A když se tomu dokážeme dobře přizpůsobit, tak můžeme vyhrát,“ řekl Bábek. 

Byl to jeho zásadní vzkaz hostům konference SAP NOW, která se konala na konci května v Praze. Věnovala se tématům, jako je role cloudů v digitální transformaci firem nebo akcelerační ekonomika. A právě cyklista Bábek vystihl hlavní message celé konference – inovace a digitalizace představují nikdy nekončící změnu. Firmy, které to přijmou jako součást svého byznysu, můžou v konkurenčním prostředí vítězit.

České společnosti už ve většině případů první kroky k digitalizaci podnikly. V tomto ohledu „pomohla“ globální pandemie covidu, která pro řadu firem znamenala nejen přímé zkušenosti s krizovým managementem, ale také je naučila, jak pracovat s velkými změnami a jak jim v tom mohou pomoci technologie.

Tři principy pro budoucnost

„Ale myslet si, že tím všechno skončilo, by byl omyl,“ upozornila generální ředitelka SAP ČR Hana Součková. I proto letošní konference SAP NOW měla hlavně ukázat majitelům a managerům českých firem, kudy se změny budou dál ubírat a jak se na ně firmy mají připravit.

Pandemie podle Součkové ukázala tři principy, které jsou důležité při zavádění jakýchkoli změn ve fungování firem. Tím prvním je transparentní komunikace. „Jde o to, nepřinášet žádné další otázky a nejistoty do našich životů. Jedině tak mohou zásadní změny proběhnout bez negativních dopadů,“ připomněla Součková.

Hana Součková na konferenci SAP NOW Prague.

Druhým principem je koncentrace – koncentrace na to, co je pro byznys opravdu důležité. „Každý by se v rámci podniku měl nadále soustředit na to, co umí nejlépe, aby v krizové situaci do všeho nepřinášel další disrupci,“ podotkla Součková. 

Třetím principem zásadním pro úspěšnou transformaci je postupovat krok za krokem. „Mít velké cíle a vize je důležité, ale je potřeba si je rozdělit na menší kousky,“ doplnila šéfka SAP ČR. 

Jak by měl takový postupný výstup přesně vypadat, vám napoví nás byznysový průvodce na cestě k budoucnostiVSTUPTE.

Odbržděná ekonomika

Dráhovou cyklistiku, které se věnuje Tomáš Bábek, si jako metaforu vypůjčil také spoluzakladatel inovační platformy 6D Academy Petr Beneš. Ten připomněl, že jízdní kolo určené na klopenou dráhu nemá brzdy. I to podle něj dokonale sedí na jedno z témat konference SAP NOW – akcelerační ekonomiku. Nebo taky ekonomiku odbržděnou.

Termín je stále skloňovanější zejména na západ od našich hranic, ale trend se podle expertů brzy projeví i v Česku. Ekonomiku podle něj musí odbrzdit a znovu nastartovat právě nové obchodní modely využívající cloudové technologie, moderní aplikace, ale i umělou inteligenci a automatizaci. „Žijeme ve fascinující době. Virtuální a digitální svět se stále silněji a silněji prolíná s tím fyzickým. Žádný nový byznys nevzniká jinde než v cloudovém prostředí,“ uvedl Petr Beneš.

Je důležité trend akcelerační ekonomiky včas vytěžit. Nesmíme si nechat ujet vlak.

V budoucnu podle něj budou existovat jen dva druhy firem: ty, které technologie vyrábějí, a ty, které technologie konzumují. „Otázka není zda, ale kdy. Trend neuvěřitelně zrychluje,“ upozornil Beneš. Technologie budou naprosto zásadní i pro firmy, jako je třeba malá cukrárna na maloměstě. A velké společnosti, automobilky nebo banky se už dnes stále více profilují jako softwarové firmy.

Technologie mění kulturu

Beneš připomněl digitální transformaci České spořitelny, na které se podílel. Tradiční banka v roce 2013 přešla na cloudový systém Googlu. Už předtím využívala řadu digitálních nástrojů, které spolu ale nekomunikovaly. „A jen jsme rozšiřovali zoologickou zahradu aplikací, které jsme v bance měli,“ řekl Beneš. Aplikací bylo přes pět stovek.

Změna měla udělat ze zoo propojený a kooperující ekostystém. „Hlavní smysl digitální transformace není nákladová efektivita. Cílem nebylo osekat náklady, ale změnit fungování lidí ve firmě a změnit celou kulturu.“

Že je potřeba o propojení technologií a byznysu začít přemýšlet jinak, potvrzuje i Zdeněk Pytlíček ze společnosti GasNet, která spravuje největší plynárenskou distribuční soustavu v Česku. V posledních dvou letech přešla na cloudový ERP systém S/4HANA a díky tomu zavedla také novou platformu pro řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů.

Digitalizace a automatizace nákupních procesů podle Zdeňka Pytlíčka například zcela změnila komunikaci s dodavateli, která je teď mnohem těsnější a technologie z velké části nahradily roli nákupčího. 

Nikdy není pozdě

Některé české firmy však v digitalizaci zaspaly a teď řeší, jak na obržděnou dráhu se zpožděním naskočit a s čím vůbec začít. „Nikdy není pozdě. Ale je důležité trend akcelerační ekonomiky včas vytěžit. Nesmíme si nechat ujet vlak,“ upozornila Hana Součková. 

Opožděný start teď podle ní mají firmy ulehčený. „Dřív bylo nutné koupit servery a další infrastrukturu, což si některé firmy nemohly dovolit. S cloudem tohle všechno mizí a změna je možná zítra,“ dodala.