„Snažím se dělat jedinečnou práci a vybočovat,“ komentuje svou tvorbu architektka Barbara Bencová. Její přístup se očividně vyplácí, protože před několika dny získalo její studio B²Architecture jedno z nejprestižnějších mezinárodních ocenění.

Interiér kanceláří pro agenturu DDB Prague dostal cenu Architizer A+Awards, stejně jako se dostal do nejužšího výběru v rámci Dezeen Awards, Grand Prix Obce architektů i cenu Kancelář roku 2019.

Kanceláře zaujmou netradičním řešením, které je založeno na optické iluzi- anamorfóze. Jedná se o uměleckou deformaci loga agentury, které z určité části místností vypadá uceleně a při průchodu se opticky rozpadá.

Bencová, která se narodila v Bratislavě, studovala v Benátkách a pracovala v Londýně i Paříži, aby se nakonec usadila v Praze, dokončovala svůj vítězný projekt, když čekala narození svého dítěte.

Ačkoli se domnívala, že si dá s mateřstvím určitou pauzu v kariéře, rozhodla se krátce před porodem vzít další zakázku a deset dní po něm už byla v terénu.

„Nedokážu odmítnout práci, pokud v ní vidím potenciál,“ říká majitelka malého, ale velmi úspěšného architektonického studia, které momentálně realizuje zákaznické centrum pivovaru Bernard v Humpolci, vilu v rakouském Kittsee, rekonstruuje byty i kanceláře.

I přes své úspěchy a vytrvalost ale Barbara Bencová vnímá určitý skleněný strop pro architekty, kteří mají častokrát problém propracovat se k realizacím větších staveb. „Ženy jsou často oslovovány pro tvorbu interiérů proto, že mají rozumět detailům a působit empaticky.“

Uvádí ale řadu světově proslulých architektek, které tvořily opravdu velkolepé stavby, jako jsou Lina Bo Bardi, Sejima Kazuyo nebo Jeanne Gang, která má mezi odbornou veřejností podobné renomé jako například Zaha Hadid.

Termín žena-architektka může být vůbec problematický, například Dorte Mandrup, která byla zařazena do žebříčku nejvlivnějších žen v architektuře, odmítla toto ocenění, protože nechce být vnímána ve svém oboru přes gender.

„Jsem prostě architekt. S tímto názorem souzním,“ říká žena, která pracovala také na interiérech jedné z nejprestižnějších evropských rezidencí – na britském mrakodrapu Shard v rámci svého působení v londýnském studiu BFLS.

Nyní už devátým rokem pracuje na sebe, a jak otevřeně přiznává, byla to zprvu znouzecnost. „Neviděla jsem v Praze jinou příležitost než to zkusit na vlastních nohou. A i když mě práce velmi baví, nemáme nouzi o klienty, udržet své vlastní studio není nic snadného.

Recept na úspěch podle Barbary Bencové je hlavně vytrvalost a preciznost, na což si vzpomeňte vždy, když se ocitnete na skleničce v pražské Champagnerii. Zde Bencová coby autorka interiéru vlastnoručně polepila stěnu čtrnácti tisíci zlatými mincemi. 

Tato žena, která se právě rozhodla naučit šestý jazyk a běhá přes sto kilometrů měsíčně, má zkrátka na to, aby ve svém oboru, kde dříve dominovali hlavně muži, se stereotypy pořádně zamávala.