Na poli streamovacích platforem se schyluje k pořádné bitvě, ve které nováček vyzývá na souboj těžkou váhu v oboru. Stejně jako biblický David však ani Kick není zrovna platformou s nečistším štítem. A Goliáše s názvem Twitch asi není třeba představovat.

Kaitlyn Siragusa, devětadvacetiletá královna streamingu známá pod pseudonymem Amouranth, vydělává peníze i během spánku. V jejím případě ji při tom sledují miliony jejích sledujících, kteří ji pak zbožně pozorují i během dne, zatímco ona si s nimi povídá oblečená do miniaturních bikin.

Tvůrkyně, která kdysi prohlásila, že si dokáže vydělat odhadem 15 tisíc dolarů denně, aniž by musela vstát z postele, však nedávno šokovala svět streamingu když v červnu oznámila, že ze zavedené platformy Twitch, kde ji sledovalo více než 30 milionů aktivních uživatelů denně, přechází na nově vznikající Kick.

Jak zjistil Forbes, Kick jí nabídl neexkluzivní smlouvu v hodnotě zhruba 7 milionů dolarů ročně s výkonnostními pobídkami, které mohou zvýšit dvouletou částku až na 30 milionů dolarů.

„Mám pocit, že mě konečně uznávají jako člověka, a ne jen jako rizikový prvek,“ říká Amouranth, která dostala od Twitche, jenž v roce 2014 koupil Amazon, nejméně šestkrát ban kvůli porušování podmínek týkajících se nevhodného obsahu, často bez vysvětlení.

Kick si na podobnou morální policii s největší pravděpodonost hrát nezačne ani v budoucnu, a to i kvůli jeho spojení s offshorovým, kryptoměnami podporovaným online kasinem Stake.com.

„Důstojnost je nudná,“ říká Amouranth, „a drahá.”

Je to lekce, kterou se zakladatelé platformy Kick, která byla spuštěna v prosinci, rychle sami učí. Ed Craven a Bijan Tehrani, kteří platformu vlastní prostřednictvím své australské společnosti Easygo, jsou zároveň zakladateli společnosti Stake, jejíž provozování hazardních her s licencí na Curaçao vygenerovalo v roce 2022 příjmy ve výši 2,6 miliardy dolarů, jak společnost uvedla pro Forbes.

Twich si nicméně svého nového nepřítele vytvořil sám. V loňském roce Stake sponzorovala několik populárních tvůrců na Twitchi, kteří hráli její online automaty pro diváky, a to až do října, kdy Twitch zakázal Stake a další neregulovaná krypto kasina na všech svých kanálech s odkazem na nedostatečnou ochranu spotřebitelů, jako je například ověření věku.

Craven, sedmadvacetiletý generální ředitel platformy Kick, na to veřejně reagoval tím, že je ochoten agresivně utrácet s cílem udělat z ní tvůrcům přátelského soupeře Twitche, přičemž tvůrcům bude poskytovat podporu, jakou Twitch neposkytuje, a současně jim vyplácet astronomické částky.

Kromě dohody s Amouranth na svou platformu Kick přilákal také Felixe „xQc” Lengyela, vůbec nejsledovanějšího streamera Twitche za poslední tři roky, s nímž uzavřel dvouletou smlouvu v hodnotě nejméně 70 milionů dolarů – s pobídkami, které by mohly její hodnotu vyšroubovat až k závratným 100 milionům dolarů.

Felix „xQC“ Lengyel
Big Gamble: Nejúspěšnější tvůrce Twitche, Felix „xQC“ Lengyel, byl nedávno nalákán na Kick s ohromující smlouvou na 70 milionů dolarů. | Foto Guerin Blask pro Forbes

Abychom pochopili, o jakých částkách se tu bavíme, pro představu uveďme, že LeBron James se loni dohodl na nové dvouleté smlouvě s Los Angeles Lakers na pouhých 97,1 milionu dolarů.

A Kick se svými nákupy ještě neskončil. Craven nedávno v rozhovoru s tvůrcem Jakeem Luckym uvedl, že plánuje utratit nejméně dalších 100 milionů dolarů, aby na začínající platformu Kick nalákal další tvůrce.

„Chceme se stát dominantní streamovací platformou,“ dodal jeho partner Tehrani. „Právě teď se nám naskýtá obrovská příležitost, kterou nebereme jako samozřejmost. Věříme, že fakt, že budeme na první místo klást tvůrce bez ohledu na jejich dosah, bude hnacím motorem našeho úspěchu.“

Otázkou je, jak chce Kick získat zpět své obrovské investice. Craven prohlásil, že hlavním zdrojem příjmů bude inzerce, zatím ale Kick ve své vznikající službě nespustil preroll ani mid-roll reklamy. Na Twitchi přitom běží v průměru asi 2,5 minuty reklam za hodinu, navíc na zhruba třináctinásobném množství aktivních kanálů než na Kicku.

Ještě více zarážející je podíl na příjmech, který Kick slibuje tvůrcům. Twitch, který v loňském roce vykázal příjmy ve výši 2,8 miliardy dolarů, si v současnosti od svých streamerů bere 50 procent z poplatků za předplatné, zatímco Kick po nich chce pouhých pět procent.

Tehrani pro Forbes uvedl, že společnost doufá, že v budoucnu vytvoří „větší ekosystém produktů a služeb“, ale díky tomuto nepoměru někteří analytici dospěli k závěru, že Kick není pro Stake ničím jiným než trychtýřem na získávání zákazníků.

„Podle mých více než dvacetiletých zkušeností v odvětví živého vysílání tady neexistuje žádná cesta k ziskovosti a upřímně řečeno ani k příjmům na základě toho, co vidíme právě teď,” říká Marcus „djWheat” Graham, bývalý šéf vývoje na Twitchi a populární moderátor esportu.

„Jediný závěr, ke kterému jsem schopen dojít, je, že Stake usoudil, že je to způsob, jak lidem organicky propagovat hazardní hry prostřednictvím tvůrců. Ale postavit na tom celou platformu je trochu nepoctivé,“ dodává.

„Neexistují tu žádné podmínky užívání služby,“ řekl Ross svým divákům, „v mém chatu si můžete říkat, co chcete.“

Smlouvy pro xQc ani Amouranth nicméně údajně nevyžadují žádnou účast ani propagaci hazardních her. Říká to alespoň jejich agent, Ryan Morrison, který také potvrdil, že budou placeni v dolarech, nikoliv v akciích.

Smlouvy nejsou exkluzivní, což znamená, že oba tvůrci mohou stále streamovat na Twitchi, kde si Amouranth vybudovala základnu více než šesti milionů a xQc dokonce téměř dvanácti milionů sledujících, což mu loni vyneslo 12. místo v prvním žebříčku nejlepších tvůrců světa časopisu Forbes.

Panuje nicméně přesvědčení, že se dvojici tvůrců postupem času podaří přesunout své stávající publikum z Twitche na Kick. Slavná jména by navíc měla k přesunu převědčit i další tvůrce obsahu.

Drahé kroky se zatím vyplácejí. Za měsíc od podpisu smlouvy s xQc Kick podle údajů Streams Charts více než zdvojnásobil počet účtů, téměř zčtyřnásobil počet aktivních streamerů a zvýšil celkový počet sledovaných hodin o 44 procent na více než 84 milionů.

Je to sice stále dvacetkrát méně než 1,7 miliardy sledovaných hodin na Twitchi v minulém měsíci, Kick je ale přesto nyní považován za největšího a nejambicióznějšího vyzývatele dominantního postavení Twitche na trhu. Twitch žádost Forbesu o komentář k tomuto článku odmítl.

Kick nicméně není prvním soupeřem, který se nadvládě Twitche ve streamingu postavil. Platforma Mixr společnosti Microsoft v roce 2019 způsobila rozruch podpisem víceleté smlouvy s Tylerem „Ninjou“ Blevinsem, jejíž výše se údajně pohybovala kolem 30 milionů dolarů, což byl tehdy největší kontrakt pro tvůrce herního obsahu v historii.

O necelý rok později však Microsoft službu ukončil a uzavřel dohodu o přesunu jejích uživatelů do nově spuštěné mobilní aplikace společnosti Meta s názvem Facebook Gaming, která tvůrcům nabízela 100 procent příjmů z předplatného jako úvodní nabídku s tím, že po dvou letech ji sníží na 70 procent. Meta však nakonec od svého úsilí také upustila a aplikaci loni v říjnu uzavřela poté, co její podíl na trhu klesl na pouhých 5 procent.

Asi nejvíce konkurenceschopný vstup do streamingového prostoru předvedl Google se svojí službou YouTube Gaming, která podle počtu zhlédnutých hodin představovala v posledním čtvrtletí roku 2020 více než 23 procent trhu živého vysílání.

Platforma uzavřela v letech 2020 a 2021 mnohamilionové smlouvy na streamování výhradně na YouTube s předními tvůrci, včetně Guye „DrDisRespect“ Beahma, Tima „TimTheTatMan“ Betara a Rachell „Valkyrae“ Hofstetter.

Ve třetím čtvrtletí roku 2022 měl však YouTube pouze 16,2procentní podíl na trhu a počet jeho sledovaných hodin se za rok snížil o téměř 40 procent. Absence nových podepsaných smluv či nových nabízených funkcí za poslední více než rok navíc signalizuje možný pokles investic ze strany Googlu.

Kick se tak nyní pokouší vytvořit životaschopný podnik v oblasti, kde se o to již dříve pokusily – a neuspěly tři největší technologické společnosti na světě Microsoft, Meta a Google. A to bez využití infrastruktury cloudových služeb společnosti Microsoft, špičkových online prodejních operací společnosti Facebook nebo zkušeností společnosti Google s hostingem videí.

Ostatně ani Twitch se nikdy do černých čísel nedostal, a to ani před, ani po akvizici společností Amazon v roce 2014.

„Veřejné společnosti, kterým konkurujeme, jsou znevýhodněny tím, že jsou zavázány akcionářům, jejichž hlavním cílem je krátkodobá ziskovost,“ říká Tehrani.

Craven v nedávném rozhovoru v přímém přenosu uvedl, že věří, že se mu podaří udržet provozní náklady na nízké úrovni především tím, že nebude zaměstnávat příliš mnoho lidí. Kick si pronajímá technologii od Amazon Web Services, paradoxně s produktem, který byl původně vytvořen interně pro Twitch, a ke zpracování plateb používá Stripe.

Craven také vyzdvihl nástroje umělé inteligence, které pomáhají s moderováním, zatímco Twitch má tým pro důvěru a bezpečnost, který zahrnuje více než 200 lidí.

Velkou otázkou však zůstává, zda taková infrastruktura a investice budou stačit k tomu, aby udržely na uzdě pověst Kicku kvůli pochybnému obsahu – včetně nahoty a hazardních her – v očích inzerentů.

V počátcích platformy jakékoliv moderování téměř neexistovalo. Adin Ross, který se ke Kicku připojil poté, co mu byl na Twitchi udělen trvalý ban za používání „nenávistných urážek nebo symbolů“, se stal rychle nejoblíbenějším streamerem platformy. A to bezohledu na to, že vysílal videa pro dospělé, filmy chráněné autorskými právy a v jednu chvíli dokonce Super Bowl. Vše zdánlivě bez jakýchkoli následků.

„Neexistují tu žádné podmínky užívání služby,“ řekl Ross svým divákům, „v mém chatu si můžete říkat, co chcete.“ Jiný streamer si v přímém přenosu užíval orální sex přímo před kamerou a dostal za to pouze jednodenní ban.

Kick se od té doby snaží svůj produkt vyčistit a omezit urážky a slovní napadání v chatovacích komunitách, ale uzavření smluv s novými tvářemi, jako je xQc, samozvaný závislák na hazardních hrách, či Amouranth, jedna z nejpopulárnějších tvůrkyň OnlyFans, pravděpodobně inzerenty, kteří si na rizika dávají pozor, příliš neuklidní.

Ve svém prvním vysílání na Kicku xQc živě přenášel film Temný rytíř, dokud do jeho chatu nepřišel zaměstnanec a neřekl mu, aby to ukončil. Žádné další kroky však podniknuty nebyly.

Hammoudi „Yassuo“ Abdalrhman, nejnovější úlovek Kicku, ve svém posledním vysílání na Twitchi řekl: „Moje streamy na Kicku budou mnohem méně filtrované.“ Jeho první stream zahrnoval swipování na Tinderu, videochatování na Omegle a hazardní hry na Stake, což jsou všechno činnosti, které by Twitch nepovolil.

Dlouhodobá životaschopnost Kicku jako společnosti se však zdá být pro mnoho tvůrců druhořadá – často mají pocit, že jejich vlastní kariéra je tak jako tak krátká a nestálá. Nezřídka k byznysu přistupují stejně jako golfisté, kteří loni opustili PGA Tour a připojili se k LIV Golfu podporovanému Saúdskou Arábií za osmi a devítimístné kontrakty. Pokud je možné vydělat více peněz, většina z nich upřednostní odchod od usedlejší značky.

„Je to pochopitelné,“ říká Hasan „HasanAbi“ Piker, prominentní streamer na Twitchi. „Konec konců chcete hlavně vydělat peníze, chcete přežít, nemám jim to za zlé. Náš finanční úspěch stojí vždy na vratkých základech, takže spousta tvůrců obsahu se snaží vytěžit maximum, jak jen to jde.”

„Díky stabilitě smlouvy s Kickem na dobu neurčitou mně určitě odpadla spousta obav,“ říká Amouranth. Myslí si, že streamery Kick by nakonec ani nezarmoutilo, kdyby se podíl zisku z předplatného v budoucnu změnil, protože společnost je obecně vstřícná a ve všech ohledech spolupracující.

„Streameři jsou tady součástí týmu a pomáhají s jeho chodem. To je trochu zbavuje nervozity,“ říká Amouranth. „Doufejme, že to bude revoluce streamování v tom smyslu, že tvůrcům bude skutečně nasloucháno.“