skip to main content

Klasse, nebo klasiku? Mercedes i Rolls-Royce představily to nejluxusnější, co můžete řídit

Jezdí v nich ti bohatí. A pak ti ještě víc bohatí. Mercedes-Benz a Rolls-Royce tento týden ukázaly, jak vypadá automobilové nebe. Tedy pokud není vaším snem sdílený elektromobil s palubní deskou z recyklovaných plastových lahví.

Pojďme rovnou k věci. Začít můžeme tím, co majitelé vozu Rolls-Royce Ghost řeší. Tedy alespoň ti, kteří si sedají za jeho volant, což v případě nejmenšího a historicky nejprodávanějšího modelu automobilky z Goodwoodu platí možná častěji, než bychom u auta za nejméně osm milionů čekali.

Když si takový vůz objednáte, na výběr budete mít jediný motor. Žádný hybrid, žádný elektromotor. Prostě jeden benzinový dvanáctiválec s objemem 6,75 litru a výkonem 571 koní, který zosobnění luxusu pošle z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy.

Co už asi zákazníky nezajímá, ale v kontextu dnešní doby stojí za zmínku, je průměrná spotřeba 15,5 litru, váha auta dvě a půl tuny a emise 358 g/km – asi rovnou počítejte s variantou, že si vám před kapotu se soškou Spirit of Ecstasy lehne ekologický aktivista.

Foto Rolls-Royce

Nový Ghost je nástupce modelu, který se začal prodávat v roce 2009. Na první pohled se od něj navenek zase až tolik neliší, ale novinek je přitom plný až po střechu.

„Jediné, co jsme zachovali z Goodwood Ghost, je Spirit of Ecstasy a deštníky. Vše ostatní bylo od základů přetvořeno,“ okomentoval novinku Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel Rolls-Royce Motor Cars. Z nekončícího výpisu lahůdek, které z Rolls-Royce dělají legendu, můžeme zmínit alespoň palubní desku, která dostala název Illuminated Fascia a kterou dokonale postihuje věta zakladatele značky, sira Henryho Royce: „Vezměte to nejlepší a zdokonalte to.“

Foto Rolls-Royce

Podle automobilky vznikala během dvouletého procesu a vyžádala si 10 tisíc hodin práce. Do palubní desky nového vozu totiž přináší zářící nápis Ghost, obklopený více než 850 hvězdami. Celé souhvězdí i nápis jsou na straně spolujezdce a decentní show začne po nastartování vozu.

Reklama

Automobilka sice mohla použít běžný displej, ale to by neodpovídalo požadované porci luxusu. Podsvícení se tak dosahuje díky 152 LED diodám, které jsou pečlivě barevně sladěné s palubními hodinami a podsvícením přístrojového a ovládacího panelu.

Aby se podařilo zajistit rovnoměrné rozsvícení grafiky palubního počítače, využili tvůrci dva milimetry silných světlovodů, které mají na povrchu více než 90 tisíc laserem leptaných bodů. Díky tomu je světlo nejen stejnoměrně rozptýleno, ale při pohledu na palubní desku způsobuje efekt hvězdného nebe. Vítejte ve světě Rolls-Royce!

Pozadu samozřejmě nezůstává ani nový Mercedes-Benz třídy S, který bude se základní cenou kolem 2,5 milionu korun o poznání dostupnější. I tady se objevují novinky, které mění automobilový svět. Jen jsou o něco méně tradiční.

Foto Mercedes-Benz

Nový S-Klasse například zřejmě už od příštího roku nabídne jako součást výbavy autonomní řízení úrovně tři (z pětistupňové škály), což řidiči dovolí, aby auto jelo bez jeho zásahů, zatímco on během jízdy bude moci surfovat na internetu nebo vyřizovat elektronickou poštu. Z legislativních důvodů se s použitím počítá zatím jen v Německu, ale je nejspíš jen otázkou času, než tento prvek výbavy dostane smysl i v dalších evropských zemích.

Zkrátka nepřijde ani posádka vozu, na kterou může svítit až pět velkých displejů (včetně jednoho 3D), z nichž část slouží k ovládání vozu a další pak k zábavě nebo práci. Na přání si také půjde zvolit dva různé průhledové displeje, díky kterým řidič před sebou uvidí na silnici virtuálně promítané informace o jízdě – například směrové šipky, navádějící při navigaci do konkrétního pruhu.

Pořád je to málo? Ovládání různých funkcí hlasem nikoho nepřekvapí, tak co třeba kamery uvnitř auta, které sledují posádku a jen na základě pohybů odtuší, co je potřeba udělat. Stačí třeba otočit hlavu ke zpětnému zrcátku a řidiči se nabídne panel pro jeho ovládání.

Kamera také rozezná konkrétního člověka, takže jakmile nastoupí, vůz se mu sám přizpůsobí podle předchozích nastavení, což neplatí jen pro řidiče, ale pro celou posádku. Nový mercedes vám zároveň pohlídá domov – díky aplikaci se dokáže propojit s chytrou domácností, a na dálku tak lze prostřednictvím auta sledovat a ovládat teplotu a osvětlení, žaluzie nebo elektrické přístroje.

Stejně tak vám vaše auto díky propojení na pohybové senzory v bytě prozradí, jestli doma máte více či méně očekávanou návštěvu. Pak je jen na vás, jestli šlápnete spíš na plyn, nebo brzdu.

Reklama
Reklama