skip to main content
Startupy

Knihobot expanduje na slovenský trh. Loňské tržby teď udělá za měsíc

Reklama

Český startup na knihy z druhé ruky meziročně výrazně roste. Za celý loňský rok prodal Knihobot 110 tisíc knih, letos míří na stejné číslo jen během listopadu. A zatímco loni dosáhl za dvanáct měsíců obratu 18 milionů korun, letos utržil 10 milionů jen za říjen – a za listopad podle všeho loňský obrat dorovná.

V těchto dnech Knihobot každý den přijme okolo 3500 knih, podobné číslo i denně vyexpeduje k zákazníkům. „Poslední měsíce roku jsou hodně divoké, je to pro nás hlavní sezona. Letos díky tomu míříme na 80 až 90 milionů tržeb,“ řekl Forbesu zakladatel Knihobotu, osmadvacetiletý Dominik Gazdoš.

Člen výběru 30 pod 30 přitom ještě v lednu konzervativně odhadoval, že letos prodá přes internet knih za 50 milionů korun. A aby přiložil polínko pod kotel, vstupuje Knihobot na slovenský trh. Teď v listopadu začíná posílat kurýra pro knihy i na Slovensko a vyplácet peníze na eurové účty.

Zkraje roku 2022 pak Knihobot plánuje rozjet i plnohodnotný web ve slovenštině. „Podíl obratu ze Slovenska nám stabilně roste a přeshraniční zákazníci mají i mnohem větší průměrnou cenu objednávky,“ vysvětluje Gazdoš motivaci k expanzi na východ. Kromě slovenského trhu plánuje v příštím roce Knihobot také vstup na německý trh.

I kvůli tomu teď Gazdošovi, který Knihobot rozjížděl před třemi lety se svým bratrem Davidem a kamarádem Pavlem Pekařem, zabírá strategie expanze většinu času. „Hlavně navýšení kapacity našich skladů – příští rok bychom ji rádi měli pětinásobnou,“ vysvětluje.

Knihobot, který se dostal mezi dvacet nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě, funguje jako robotizovaný second hand knížek. Vyfotíte komínek knih doma na poličce, pro knihy si přijede kurýr a zbytek už je na Gazdošově startupové mašině.

Klíčem k úspěchu je udělat vše co nejjednodušší pro zákazníka.
Reklama

Robot knížky automaticky nacení podle algoritmu, v centrále Knihobotu je nafotí a dají na web k prodeji. „Klíčem k úspěchu je udělat vše co nejjednodušší pro zákazníka. Jen potom má motivaci naši službu používat,“ říká Gazdoš.

Sám přitom uznává, že v tomhle směru má projekt ještě rezervy. Třeba teprve letos na jaře zavedl platbu kartou. „K tomu nás dokopal až Miton. Měli jsme to sice v plánu, ale nebyla to pro nás ta úplně nejvyšší priorita. Bez nich bychom to udělali mnohem později,“ přiznává Gazdoš a naráží přitom na investory, které do firmy přibrali před několika měsíci.

Od partičky z Mitonu dostal Knihobot 15 milionů korun jako finanční injekci. Startup je přitom od svého založení v zisku, takže samotné peníze nepředstavovaly hlavní motivaci, proč vzít severočeské investory na palubu.

„Peníze od Mitonu nám pomohly s finančním polštářem a můžeme se soustředit na strategické investice. Hlavně si ale ceníme know-how a toho, že máme za kým jít pro radu,“ vysvětluje Gazdoš a zdůrazňuje, že to není floskule – díky Mitonu teď nad spoustou věcí uvažuje jinak.

Jednou z nich je právě expanze a růst, ve kterém si Knihobot pro nadcházející rok klade dost ambiciózní cíle: získat desetinu celého, tedy nejen antikvárního, knižního trhu, a taky se vyšplhat až k obratu okolo 200 milionů korun.

Sám Gazdoš uznává, že by se jeho ambice pro příští rok daly shrnout do dvou slov: „Šílené plány.“

Reklama
Reklama