Už to mělo šlapat na plný plyn. Ambice prosadit se v Česku měl rakouský startup Midnightdeal už loni, jenže pak přišly další vlny pandemie koronaviru a cestování i ubytování bylo zase na pár měsíců u ledu.

Teď je Midnightdeal, nabízející ubytování za ceny, které si zvolí sám zákazník, znovu na startovní čáře. Z českého trhu má za poslední rok trochu potrénováno a jeho zakladatel Lukas Zirker věří, že napodruhé se už rozjede skutečně naplno.

„Jakmile se loni zvedla další vlna pandemie, viděl jsem, že nemá smysl jít pořádně do marketingu. Takže jsme sice v Česku fungovali, ale byl to spíš jen takový tichý provoz,“ popisuje Zirker. Během posledních pár měsíců ale sleduje, že i bez reklamy začalo zákazníků jeho aukční platformy pro prémiové ubytování v Česku přibývat.

Je proto načase se do toho opřít. „Vezmeme peníze a naplno to tady spustíme,“ hlásí Zirker, jehož startup zatím působil doma v Rakousku a Německu. Česko má pro Midnightdeal fungovat nadále jako zkušební trh, kde si testují provoz v jiném jazyce a s jinou měnou, než vyrazí příští rok do Nizozemska a Velké Británie.

Zirker věří, že nabídka Midnightdeal je lákavá především pro mladé lidi, kteří rádi spontánně cestují. Služba, přes kterou si můžete rezervovat a zaplatit ubytování, je postavena na určení vlastní ceny – sami si nastavíte, jaká je pro vás u vybraného hotelu optimální.

Z ubytování pak do půlnoci (odtud název Midnightdeal) dají vědět, jestli nabídku berou, nebo ne. Pro hotely, které si samy nejprve nastaví přijatelné cenové rozpětí, je to výhodné: mohou se na poslední chvíli „zbavit“ volných pokojů a vydělat na nich alespoň něco.

„Přes dva miliony hotelových pokojů v Evropě zůstává každou noc prázdných, nabídka a poptávka se zde zkrátka nepotkává. A to je bod, ze kterého vycházíme,“ vysvětluje Zirker. Kromě samotného aukčního modelu si lidé můžou přes platformu rezervovat ubytování i za pevnou cenu, která má být nižší než u konkurence.

Startup, očekávající letos obrat přes sto milionů korun, momentálně spolupracuje s pěti sty hotely z téměř dvacítky zemí Evropy a v nabídce je vždy ubytování zhruba od poloviny z nich. Za poslední měsíce Midnightdeal podstatně rozšířil počet ubytování v oblíbených letních destinacích, jako je Řecko, Španělsko, Itálie nebo Chorvatsko, na které v souvislosti s expanzí mezi Čechy hodně sází.

Vydání Forbesu Zázrak

U nás má v současnosti Midnightdeal v nabídce zhruba desítku hotelů, včetně pětihvězdičkového Falkensteinera v centru Prahy. Během příštích měsíců by se ale tenhle počet měl dostat až na desetinásobek. I to je součástí aktuální expanze do Česka.

„Teď máme dobrou nabídku v Praze a Brně, ale vidíme, že Češi rádi cestují po své zemi, což je tady víc rozšířené než třeba v Německu, takže naším cílem je vybudovat silnější regionální portfolio. To je věc, na které teď pracujeme,“ říká Zirker.

Další rozdíl například proti Rakousku je podle něj v tom, že zatímco Rakušané rádi volí pětihvězdičkové hotely, Češi jezdí víc do čtyřhvězdičkových.

Aktuálně jsou hotely na léto poměrně obsazené, ale Zirker je přesvědčený, že po prázdninách se situace opět změní a lidé tak přes jeho službu budou hledat výhodné nabídky. „Jsme jediná platforma, která může prodávat pod tržní cenou,“ tvrdí.

„Celkem čtyřicet procent objednávek je pod ní a je to bez toho, že by si hoteliér ohrozil svou cenovou stabilitu, protože o finální ceně ví jen on a konkrétní zákazník,“ podotýká muž, který počítá, že s vysokou inflací poroste i citlivost lidí na ceny. A tím zájem o Midnightdeal.

„Předpokládám, že příští rok bude nabídka ubytování ve slevě za stejné peníze, jako je teď normální cena,“ odhaduje Zirker. To by se mělo projevit i na dalším růstu jeho firmy.

Do konce roku chce zvýšit počet partnerských hotelů na trojnásobek a pro příští rok odhaduje, že bude obrat jeho startupu třikrát vyšší než letos a překročí 300 milionů korun. Právě český trh by na tom měl mít minimálně čtvrtinový podíl.