Automobilka Renault oznámila, že pozastavuje veškerou činnost v Rusku. S okamžitou platností zastavila výrobu ve své moskevské továrně a zvažuje další postup ohledně největší ruské automobilky AvtoVaz, v níž drží víc než dvoutřetinový podíl.

Podle agentury AFP přišlo oznámení poté, co ukrajinští představitelé opakovaně vyzývali k bojkotu značek, které navzdory ruské invazi na Ukrajinu v Rusku dál operují. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj již dříve obvinil Renault z financování války a prohlásil, že Renault, kromě jiných francouzských společností, musí přestat „financovat vraždění dětí a žen, znásilňování“.

Vedení Renaultu se k radikálnímu kroku dlouho odhodlávalo. I když prakticky všechny západní automobilky v posledních týdnech ohlásily, že minimálně dočasně opouští ruský trh, francouzská automobilka své rozhodnutí zůstat a dál v Rusku vyrábět neměnila.

Rozhodnutí zastavit aktivity na východě padlo až poté, co Renault tento týden obnovil výrobu ve svém závodě Avtoframos u Moskvy. To následně spustilo další vlnu kritiky.

Například britský labouristický politik Chris Bryant, který vede kampaň za uvalení sankcí na ruské oligarchy, jako je Roman Abramovič, vyzval britské kupce automobilů, aby Renault bojkotovali.

6 %

tržeb přinesl AvtoVaz v loňském roce skupině Renault-Nissan

Situaci Renaultu neusnadňuje ani fakt, že mezi významné obchodní partnery AvtoVazu patří ruský státní konglomerát Rostec State Corp., v jehož čele stojí Sergej Čemezov. Ten je označován za blízkého Putinova spojence a je i na americkém seznamu sankcionovaných osob.

Důvod, proč francouzská automobilka, která v Rusku dává práci 45 tisícům lidí, tak dlouho otálela, je velikost jeho ruského byznysu. Jen AvtoVaz přinesl v loňském roce skupině Renault-Nissan šest procent tržeb ve výši 46 miliard eur a v rozvaze je oceněn na tři miliardy eur. A to je i suma, kterou by Renault mohl v extrémním případě zcela odepsat.

Pro automobilku, v níž je s patnácti procenty největším podílníkem francouzský stát, by to byla hodně velká rána. Navíc akcie firmy po začátku invaze ztratily skoro čtyřicet procent hodnoty. Závislost Renaultu na Rusku je zkrátka příliš velká. A to hlavně právě prostřednictvím AvtoVazu a jeho značky Lada.

Skupina Renault-Nissan má na ruském trhu asi třetinový podíl. Na samotný AvtoVaz připadá dvacet procent. Výroba v Rusku pak zahrnuje dva výrobní závody.

Jedním je obří továrna v Togliatti na břehu řeky Volhy zhruba tisíc kilometrů od Moskvy s roční kapacitou až 650 tisíc aut. Tím druhým pak už zmíněný závod nedaleko hlavního města Ruska, kde se vyrábí auta značek Renault a Nissan.