„Postavili jsme vlastně zcela novou značku,“ komentuje svůj nový výtvor Štěpánka Pivcová. Návrhářku, kterou můžete znát díky její značce May i coby módní stylistku prezidentské kampaně Petra Pavla, čekala další „služba ve jménu vlasti“. Společně se svým týmem totiž vytvořila novou kolekci pro členy České obce sokolské.

Nejde přitom o oděv historický, ale o moderní variabilní systém oblečení, které má vypadat nadčasově. Detaily oděvu dotvářeli šperkař Hanuš Lamr. Designérka Andrea Vytlačilová pak pracovala na šátku a dámský baret navrhla modistka Jolana Kotábová.

Pokud se vám elegantní kroj líbí, ale členové Sokola nejste, máte bohužel smůlu. Objednat si ho můžete jen v rámci této komunity. Jedná se také o limitovanou edici pod názvem Jindřich Fügner 202 se speciální etiketou.

Historie sokolského odívání sahá až do roku 1862. Předchůdcem Štěpánky Pivcové v navrhování sokolského kroje byl například Josef Mánes a později i František Ženíšek.

A i když se kroj pro Českou obec sokolskou s léty vyvíjel, po jeho obnově v roce 1990 vznikl jen oděv dočasný na XII. všesokolský slet v roce 1994.

Zadání na ucelenou kolekci pro ženy i muže dostala Štěpánka Pivcová už v roce 2022, kdy si sokolové připomínali dvousté výročí narození Jindřicha Fügnera, prvního iniciátora vzniku sokolského kroje.

Pivcová zde zúročila nejen své zkušenosti kreativní, ale také především praktické z dob, kdy působila jako designérka pro e-shopy jako Zoot nebo Fooshop.

„Na webu, kde se sokolská kolekce prodává, najdete záložku Jak se změřit. Přesně zde pochopíte, jak to udělat, aby vám přišlo oblečení na míru,“ vysvětluje. Pro Sokol vymyslela celý byznys plán včetně e-shopu.

Až se sejde objednávka na pět set kusů, bude odeslána výrobci, který na ni má vymezenou kapacitu. Vyrobit pánský oblek, šaty, dámské sako či sukni trvá tři a půl měsíce. Nic ale není našité dopředu, látky se objednají, až když se sejde větší počet zakázek.

Štěpánka Pivcová odhaduje, že celkem by se objednávky mohly týkat až čtyřiceti tisíc sokolů. Projekt vzorků, které vidíte v reklamní kampani, vyšel i s prací týmu na 200 tisíc. Náklady na našití objednávek odhaduje návrhářka na několik milionů.

A i když Štěpánka Pivcová přinesla do image Sokola moderní twist a kolekce vypadá velmi nositelně, sokolský historický kroj má jasně daná pravidla svého používání. Smějí ho nosit jen řádní členové, kteří v ten okamžik na veřejnosti reprezentují celou svou instituci.