Sport přináší velké příběhy a generuje ještě větší peníze. Pro ty, které nebaví šajtle, bekhendy a smeče, ale zajímá je propojení sportu s byznysem, je naše nová rubrika Branky, body, dolary. Dnes nejen o obřích částkách vydělaných i dlužných, ale i o tom, jak sportovní byznys rámuje ekologie.

Král a tři čtvrtě miliardy

Jelikož se mu říká King, výše zmíněná částka je v dolarech. Taková suma potěší i hodně úspěšné byznysmeny, basketbalová ikona LeBron James však projevuje dost talentu nejen při házení na koš, ale také ve vydělávání peněz.

Abychom byli přesní, mediální společnost SpringHill, která stojí třeba za novým SpaceJamem, vlastní James společně s Maverickem Carterem. Každopádně však podle zpráv ze zámoří oděvní gigant Nike zvažuje, že jim zaplatí 750 milionů dolarů, což by byla trefa ještě umnější než LeBronovy oblíbené akrobatické střely s klaksonem; dealu rozhodně může pomoci to, že Nike je jeho celoživotním sponzorem.

Zase se tak ukazuje, proč má smysl zámořský výraz LeBronomics, tedy LeBronomika. Ten původně označoval množství peněz, které vygeneroval návrat „ztraceného syna“ do Clevelandu pro celý tamní region, ale vzhledem k tomu, že jakožto podnikatel je čím dál schopnější a úspěšnější, bude LeBronomika dost možná brzy celoamerická.

Nebo celosvětová? Pro sportovce, který má za metu jen a pouze dokonalost, to zní jako docela logický cíl.

Máme kluby. Nemáme peníze

Že šejk Mansúr, pohádkový boháč ze Spojených arabských emirátů, nemusí hledět na korunu? No, existují koníčky, které vás potenciálně vycucají hůř než deset rozvodů – třeba fotbal. Mansúr je v čele CFG, City Football Group, jež vlastní osm velkých klubů v čele s anglickým šperkem jménem Manchester City. A tady nepomůže ani téměř bezedná ropná kasa.

Zatímco LeBron vyhlíží stamiliony dolarů, CFG si podle Financial Times naopak 650 milionů dolarů půjčí. Obrovitá suma má pomoci jednotlivým členům portfolia, z velké části padne na výstavbu nového stadionu pro klub New York City FC. Věřiteli se na sedm let stanou Barclays, HSBC a KKR Capital Markets.

Dluhy a fotbal, to není žádné nové spojení, Barcelona kupříkladu u Goldman Sachs dostala půjčku zhruba 620 milionů dolarů. Je to často drahá švanda, v Česku by o tom mohl vyprávět nejen Daniel Křetínský, ale Mansúr ještě pořád má určité rezervy. Vždyť hodnota CFG byla před dvěma lety vyčíslena na téměř pět miliard dolarů.

Budoucnost je ve vodíku

Touto zprávou sice opouštíme konkrétní sumy ve stamilionech dolarů, ale přecházíme k potenciálně ještě většímu byznysu. Ani formule 1, legenda založená na burácení motorů a vůni benzínu, totiž nedokáže stát mimo trendy. Do roku 2030 se zavázala k uhlíkové neutralitě – ale jak to udělat, aby nezmizel řev aut a s ním spojené emoce?

Vysvětlil to Ross Brawn, sportovní ředitel F1: „Možná je cestou k tomu, abychom si obojí udrželi, vodík. Jiné řešení, stejný výsledek.“

Brawn zároveň vyloučil, že by měly na slavných tratích kroužit elektromobily, podle něj zkrátka při formulovém výkonu nevydrží standardní délku závodu. „Nechceme dopustit, aby piloti řešili, zda jim na posledních pět kol zbude dost šťávy v baterii. To by fanoušky zrovna nepřitáhlo,“ řekl Brawn. „Nechceme vypadat jako nějací dinosauři, ale řešení založené na elektřině pro nás nyní zkrátka neexistuje.“

Bojte se! Dnes změny klimatu

Pokud máte rádi ragby, musíte mít rádi i All Blacks, tedy výběr Nového Zélandu – a tím pádem i haku, unikátní bojový tanec, kterým se před duelem snaží vystrašit soupeře. Teď ale aby se i drsní chlapi na druhé straně ragbyového hřiště báli… Změny klimatu.

O reklamu na dresech All Blacks projevil zájem Amazon, nejde mu však o název firmy, nýbrž o iniciativu Jeffa Bezose nazvanou Climate Pledge. Tou se Bezos za společnost zavázal plnit regule a kritéria přijatá na pařížské konferenci OSN o klimatu z roku 2015, především usilovat o snížení emisí; Amazon hodlá být bezemisním nejpozději do roku 2040.

Oproti fotbalovým či basketbalovým relacím je tady ve hře „jen“ 20 milionů dolarů ročně. Bezosovu snahu – ať o ochranu klimatu, o vlastní zviditelnění nebo o obojí – však dokazuje zasazení do kontextu. Současný hlavní sponzor All Blacks, jímž je americký pojišťovací moloch AIG, totiž Novozélanďanům ročně platil 12 milionů dolarů, tedy pouhých 60 procent nabídky od Amazonu.