Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a na třetí příčku se nově posunula Toyota. Elektromobily tvořily 4,7 procenta trhu. Tři čtvrtiny aut nakoupily firmy. V prosinci prodeje vzrostly o 18,3 procenta na 17 890 vozů. Oznámili to zástupci Svazu dovozců automobilů.
Loňský výsledek je podle analytika PwC Pavla Štefka důsledkem pozvolna se zlepšujících ekonomických podmínek, zůstává však stále pod předcovidovými čísly. „Díky silnějšímu ekonomickému růstu očekáváme letos počet registrací na úrovni roku 2024, a to v rozmezí 220 tisíc až 235 tisíc automobilů,“ dodal Štefek.
Na první příčce zůstala značka Škoda s růstem o osm desetin procenta na 78 097 prodaných vozů, druhý Hyundai si pořídilo 20 309 zákazníků, což je nárůst o 1,2 procenta, a na třetí místo poskočila Toyota s růstem prodejů o devět procent na 18 994 vozů.
Toyota tak předstihla Volkswagen, který loni skončil čtvrtý. Za ním následují Kia a Dacia. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia s 19 425 kusy, Škoda Karoq s 10 843 vozy a Kodiaq s 10 328 kusy.
Přes osmačtyřicet procent prodejů tvořily vozy kategorie SUV, následuje nižší střední třída s šestnácti procenty a střední s jedenácti procenty. Téměř šedesát šest procent všech prodaných aut mělo benzinový pohon, naftové vozy zaujímaly zhruba čtvrtinový podíl.
Počet registrovaných elektromobilů vzrostl o 64,7 procenta na 10 933 aut zejména díky dotačnímu programu od Národní rozvojové banky. Ten financoval pořízení zhruba 6400 firemních elektromobilů.
Podle generálního ředitele Hyundai Motor Czech Martina Saitze budou letos automobilky tlačeny k plnění zpřísněných emisních limitů zatraktivněním nabídky elektrických vozů. „Spousta automobilek bude reagovat tím, že ceny elektrických vozidel půjdou dolů a řada značek bude na trh dávat levnější elektromobily,“ řekl.
Prodej lehkých užitkových vozů klesl meziročně o čtyři a půl procenta na 21 761 aut. Nejvíce prodal Renault, a to 3231 vozů, druhý je Ford s 3005 a třetí Toyota, která prodala 2813 aut. Nejoblíbenějším modelem je Renault Master s 1843 prodanými vozy. V souhrnu prodejů osobních a lehkých užitkových vozů je první Škoda před Toyotou.
„Od roku 2015 se Toyota posunula ze sedmnácté příčky na aktuální druhé místo na českém trhu. Dnes jsme jedničkou mezi importéry a celkově druzí za dominantní domácí značkou. Rok 2024 byl pro Toyotu historicky úspěšný i přes zvyšující se konkurenční prostředí na trhu,“ uvedl generální ředitel Toyoty a Lexusu ČR Martin Peleška.
Registrace nákladních vozů klesly téměř o dvanáct procent na 9172 vozidel. První je značka Mercedes-Benz se 1711 vozy, následuje Scania s 1511 a Volvo s 1465.
V kategorii autobusů zaznamenali prodejci nárůst o třiadvacet procent na 1331 kusů. Nejprodávanější byla česká značka Iveco Bus s 502 vozidly, druhý byl rovněž český SOR s 205 vozy a třetí příčku obsadila německá Setra, která prodala o jeden autobus méně.
Prodej nových motocyklů se zvýšil o čtrnáct procent na 30 330 strojů. První je japonská Honda s 6686 registrovanými motocykly, následuje čínská CF Moto s třemi tisíci stroji a třetí je japonská Yamaha s prodejem 1967 motocyklů. Na dalších místech jsou KTM, BMW a Aprilia.