Mezi zákaznice Han Chonga patří Beyoncé, vévodkyně z Cambridge i Dakota Johnson. Slavní a bohatí jsou často klienty luxusních módních domů, ale značka Self-Portrait se tomuto konceptu vymyká. Dělá totiž róby na červený koberec dostupným způsobem. A právě díky tomu roste o 350 procent.

„Proč je to tak podezřele levné?“ šeptali si nákupčí, když uviděli Chongovu kolekci v roce 2013. A návrhář jim odpovídal, že krása by nikdy neměla být privilegiem pouze pro bohaté. Absolvent nejprestižnější módní školy na světě, londýnské Central Saint Martins, pochází z malajského Penangu.

Do Velké Británie přišel, aby se stal malířem, ale brzy pochopil, že jeho místo je v navrhování módy. Přirozený obchodní talent mu našeptával, že mezi řetězci a luxusními značkami je prázdné místo, které může zaplnit svými slušivými modely, co osloví širokou škálu zákaznic.

„Mnozí přátele si nemohli dovolit nakupovat u renomovaných módních domů. Přesto ale měli peníze na to, aby si pořídili něco lepšího než oblečení z řetězců. Věřil jsem, že se svým konceptem uspěji a velmi soustředěně jsem na tom pracoval,“ řekl Han Chong v rozhovoru pro Financial Times.

Za devět let se mu podařilo vybudovat firmu s osmdesáti obchody ve Spojeném království, Hongkongu a Číně. Na začátku ale stála dohoda s obchodním domem Selfridges, který si koupil první Chongovu kolekci. Podmínkou návrháře bylo, že sám dohlédne na konečnou výši ceny.

Dnes róbu na červený koberec od Self-Portrait pořídíte zhruba za deset tisíc korun, na platformě s oblečením z druhé ruky Vinted ji seženete i okolo čtyř tisíc.

Příčina úspěchu značky netkví jen v příznivé ceně, ale ve způsobu, jakým jsou šaty a další oděvy navrženy. Krajky, otevřená záda či holé ruce jsou sice sexy, ale vždy je tu další element jako midi či maxi délka sukní nebo límeček ke krku. Modely jsou pružné, tvarují siluetu, a proto jsou velmi lichotivé. S oblibou je nosí například herečky Selena Gomez, Dakota Johnson, ale i členky britské královské rodiny: kromě vévodkyně Kate také její švagrová Meghan a princezny Beatrice a Eugenie.

Bestsellerem značky jsou šaty s názvem Azaelea, jejichž designem se velmi silně inspirovalo například H&M a jiné řetězce. Chongovi se jich od jejich uvedení v roce 2005 podařilo prodat na sto tisíc kusů. Mezi britskou střední a vyšší třídou v té době koloval vtip, že nešlo přijít na svatbu, aniž by některá z pozvaných dam nebyla oblečena právě v šatech Azaelea.

Pozoruhodné bylo, že Self-Portrait rostl i v časech pandemických. Prodeje vzrostly o 250 procent od roku 2022 a o 350 procent oproti roku 2020. Je to díky tomu, že se Chong soustředil na čínský trh, kde otevřel čtyřicet poboček.

Pak se zaměřil na potřeby nevěst během dvou covidových let, kdy na svatby mohl přijít jen omezený počet lidí. Self-Portrait uvedl kapsulovou kolekci, jednoduché šaty pro nevěsty i hosty. To vše stihl Chong připravit během šesti týdnů, čímž výrazně předehnal svou konkurenci.

Místo neznámých modelek obsazuje Sel-Portrait do svých kampaní ty nejslavnější: od Kate Moss přes Naomi Campbell po Gigi či Bellu Hadid. Zajímavým krokem bylo loni angažovat také herečku Phoebe Dynevor, která byla zrovna na vrcholu slávy díky seriálu Bridgerton.

Nyní se chce návrhář, který před uvedením vlastní značky prý neměl žádné pojetí o tom, jak se dělá byznys, soustředit na Blízký východ. Od Self-Portrait už si pořídíte šaty na Ramadán, které jsou ale vhodné i na běžné nošení.

Chong chce ale budovat impérium, o čemž svědčí fakt, že pomohl francouzskému módnímu domu Ronald Mouret z insolvence a nyní se ho snaží přebudovat na „starší sestru Self-Portrait“. Bude to oblečení sofistikovanější, z lepších materiálů, ale vyráběné ve stejné továrně jako Self-Portrait v cenách zhruba do třiceti tisíc korun.

A už nyní je jasné, že Han Chong si dál plní svůj sen – vytvářet oblečení pro co nejvíc možných zákaznic.