skip to main content

Luxusní (nejen) pandemická uniforma. Pyžama, ve kterých se nebudete stydět oslavit Vánoce

Reklama

Vzhledem k tomu, že v současnosti trávíme mnohem více času doma než kdykoli předtím, a navíc se blíží vánoční svátky, kdy se „pyjama days“ a celodenní lenošení staly součástí stálého programu.

Slovo vzniklo již ve 13. století, v období Osmanské říše, a pochází z hindského „pae jama“ nebo „pai jama“. To se překládá jako „oděv na nohy“ a znamená tradiční volné kalhoty se šňůrkou k zavazování kolem pasu, které nosí ženy i muži po celém Středním východě a v jižní Asii, především Indii.

Kalhoty se párují s tunikou s páskem, komplet se nosí doma i na spaní. Evropané pyžamo převzali až ve 14. století a upravovali si jeho formu i materiál tak, aby vyhovovalo klimatickým podmínkám. V době baroka už téměř každý v Evropě nosil nějakou podobu pyžama (např. magnátské kalhoty).

Britští kolonisté pyžamo během viktoriánské éry rozšířili do celého širšího světa. Kombinace kalhot a košile vyráběných z vlny i hedvábí se postupně ustálila jako noční oděv a vytlačila do té doby nejvíce používanou dlouhou noční košili.

K masovému rozšíření také přispěl vynález šicího stroje a nový způsob nákupu konfekce v obchodech. Dlouhou dobu bylo pyžamo klíčovou součástí pouze mužského šatníku. Ženy se nadále jako ve středověku držely prostých a jednoduchých beztvarých šatů nebo nočních košil.

Pyžama začaly dámy nosit až v momentě, kdy kalhoty poprvé směle oblékly i na veřejnosti. Dámské pyžamo oficiálně zaujalo trh v roce 1909 a prvním návrhářem, který vytvářel modely pyžama pro denní i večerní nošení, byl Paul Poiret. Zdobil je výšivkami, flitry a šil z pestrobarevného hedvábí.

Androgynní podobu pyžama s lemováním, které se stalo symbolem emancipace, do dámského šatníku zařadila ve dvacátých letech až Coco Chanel. Navrhovala pyžama pro různé příležitosti, od ložnice až po promenádu a šila je z pohodlných splývavých látek.

foto Lukáš Dvořák

Během třicátých a čtyřicátých let hedvábné pyžamové sety a košilky popularizovaly hollywoodské hvězdy, herečky jako Ginger Rodgers a Marlene Dietrich, které se v nich promenovaly na plátně i mimo něj.

Začala se nosit pyžamka s krátkými rukávy i nohavicemi. V šedesátých letech 20. století Diana Vreeland terminologii obohatila o označení „palazzo pyjamas“, které ji napadlo při popisu velmi širokých nohavic navržených princeznou Irene Galitziene.

Reklama

Americkým trendsetterem se stal i návrhář Halston, jehož „pyžamové oblékání“ se také stalo pojmem. V sedmdesátých letech 20. století se do módy dostaly hedvábné soupravy košile a kalhot s čínskými a indickými vzory, ženy si také začaly osvojovat nevypasovaný unisex vzhled a topy a kalhoty si vypůjčovaly přímo z šatníků svých protějšků.

Dnes jsou hranice mezi tím, co je ženské a mužské, ale i co je soukromé a co veřejné, rozmyté úplně. Hedvábné košile a košilky se běžně nosí jako kus svrchního oblečení, které se bez ostychu obléká do práce i na schůzku.

„Líbí se mi, když kus oděvu formou nebo střihem spadá jinam, než kam nebo kde se obléká. Sama dlouhou verzi hedvábné noční košile nosím v létě jako šaty a hedvábné pyžamko si často oblékám, hned jak přijdu domů, jako domácí komplet. Vím, že když přijde nečekaná návštěva, mohu ji takto ustrojená klidně přivítat. Ve správném materiálovém a barevném provedení může hedvábné pyžamo fungovat i jako společenský kostýmek,“ přitakává módní návrhářka Zuzana Kubíčková.

Každý rok do své nabídky zařazuje jedno provedení hedvábného pyžamka. Poprvé set košilky s bombarďáky navrhla v roce 2013, za poslední tři roky se nabízené střihy ustálily na klasické verzi kabátku s paspulkou a potahovanými knoflíčky, dlouhých kalhotách i šortkách, dlouhé košilce, nátělníčku i županu.

foto: archiv Zuzany Kubíčkové

„Šlo mi o to, celou řadu co nejkvalitněji zpracovat. První modely byly černé, pak jsme nabídku rozšířili o pudrovou barvu, nyní nabízíme celou škálu odstínů. Letošní vánoční limitovanou edici kabátku se šortkami jsem navrhla v těžším envers saténu, který jsme zpracovávali na večerní šaty v rámci kolekce Couture. Komplet je monochromatický s nekontrastním lemováním, ve speciálním odstínu olivové barvy se zlatými odlesky, která lichotí každé pleti,“ dodává renomovaná návrhářka.

Pyžamo a župan jsou mimochodem jedinými kusy, které si u Zuzany Kubíčkové mohou objednat také muži. „Koordinované looky netvořím, protože pánská krejčovina je z gruntu jiná než dámská, především v technologiích, kterým se v dílnách nevěnujeme. I když poptávky chodí pořád,“ podotýká nakonec.

Stylu a provedení hedvábných pyžamek jako od Coco Chanel u nás dosahuje Zuzana Kubíčková, v zahraničí se výhradně na tento segment zaměřuje návrhářka Olivia von Halle, divoké potisky nabízí Desmond & Dempsey, nádherné sety seženete také u značky The Sleeper nebo Radice. 

My už máme jasno, v čem budeme sledovat Tři oříšky pro Popelku a slavit Silvestra. Co vy?

Reklama
Reklama