skip to main content
Český byznys

Majitel resortů Amenity koupil lyžařský areál v Deštném v Orlických horách, zájem má také o hotely na Moravě

Lyžařské středisko Deštné v Orlických horách proslavili skibobisté, kteří hlavně na přelomu 80. a 90. let minulého století vozili z mistrovství světa a světových pohárů jednu zlatou medaili za druhou. Loni se tu konalo finále světového poháru Big Air freestyle obřího skoku na lyžích.

Stejnou akci hostila dosud jen velká města Atlanta, Modena nebo Peking – v Deštném žije okolo 550 obyvatel a nutno přiznat, má pověst trochu ospalé horské vesnice, světovou freestylovou elitu se sem podařilo dostat jen díky místním nadšencům. Přispět k tomu, aby se nálepky zbavilo, se v loňském roce rozhodl i podnikatel, majitel resortů Amenity Michal Šnobr.

Od několika vlastníků koupila jeho společnost Hamaga za několik desítek milionů korun podíl ve firmě Sportprofi, která tu provozuje vleky, sjezdovky a další zařízení, která s lyžováním souvisí. Dnes v ní drží Šnobr téměř 90 procent, ale rád by měl brzy 100.

V Deštném patří Michalu Šnobrovi i resort Amenity, který za řádově desítky milionů korun rekonstruuje. Ubytování s bazény, wellnessem a bowlingem mělo sloužit turistům už v téhle zimní sezoně, koronavirus zaúřadoval a otevření se odkládá na jaro. Jedná se o zatím čtvrtý Šnobrův resort, které sjednotil pod stejnou značku Amenity: patří mu i objekty na Lipně, Špindlerově Mlýně a Nové Bystřici.

„Nechceme skončit se čtyřmi pěti resorty, plánujeme jich mít osm deset. V Česku je hodně zajímavých míst a my zatím nejsme třeba na Moravě. Už se rozhlížíme. Předpokládáme, že se během příštího roku objeví,“ mluví o svých plánech Šnobr. Upozorňuje, že mu nejde o to, pořídit čtverec pozemku a postavit na něm hotel, ale zajímá se o místo jako celek, aby jejich hosté měli co dělat v zimě i v létě.

Šnobr věří, že spustí dominový efekt.

I proto investoval do nákupu lyžařského sportovního areálu v Deštném, ve kterém vidí potenciál. Nebojí se ani toho, že někteří návštěvníci tak trochu žehrají, že lyžování je tu sice dobré, ale po něm není moc co dělat. Šnobr věří, že spustí dominový efekt, a jak se bude vylepšovat samotný areál a přijede víc turistů, vznikne tu i víc míst, kam je možné jít večer nebo i přes den.

Spoléhá nejen na zimní sezonu, ale i zbytek roku – v okolí je totiž hodně turistických tras, mnoho z nich je vhodných i pro kolo. Dnes jeho společnosti dosahují obratu více než 100 milionů korun ročně.

Michal Šnobr vystudoval stavební fakultu na ČVUT, ale hned po škole nastoupil do Česko-kalifornské investiční společnosti. Bylo to jeho jediné zaměstnání, poté spoluzakládal makléřskou firmu Akro Capital, podíl v ní na konci roku 2000 prodal a začal spolupracovat jako externí poradce skupiny J&T a začal rozvíjet svoje vlastní aktivity.

Peníze, které vydělal na kapitálových trzích, investoval do developerského projektu na Lipně, postavil tu spolu se dvěma společníky, kteří už dnes v jeho společnosti nefigurují, řadové domy. Ty ale nikdy k původním účelům nesloužily a připadalo mu škoda prodávat je, když stojí na tak atraktivním místě. Přistavěl proto hotel a sportovní halu a začal provozovat první resort pro turisty.

K lipenskému areálu přibyl postupem času další ve Špindlerově Mlýně, Nové Bystřici a nakonec i v Deštném. Nad tím sice chvíli váhal, ale nakonec ho také koupil. Všechny opatřil značkou Amenity.

Reklama

„Pokud je provozujete samostatně, ekonomicky to nedává moc smysl. Můžete se tam nastěhovat s rodinou, být tu od rána do večera a obětovat celý osobní život. Pokud je ale zastřešite jedním brandem, sestavíte managmenet, který resorty uživí, nastavíte společný marketing a rozvoj, je to něco jiného, synergie většího celku funguje,“ říká podnikatel.

Cílem jeho společnosti je navýšit kapacitu ubytovacích zařízení až na tisíc lůžek. I proto má firma zájem o hotely a apartmánové domy s nejméně stovkou lůžek. Nechce však mít dva nebo tři hotely na jednom místě, ale rozložit je do zajímavých míst celé republiky.

„Když budou hosté spokojení v našem resortu například v Krokonoších a pojedou do Orlických hor, můžou sáhnout znovu po osvědčené značce. To je naše strategie,“ vysvětluje Šnobr.

V Deštném vidí jako přidanou hodnotu mimo jiné to, že jsou sem zvyklí jezdit lyžovat lidé z vetších měst okolo: Hradce Králové, Pardubic či Náchoda. Vyhlášená je i zdejší lyžařská škola. I proto jí Michal Šnobr chce zajistit lepší podmínky pro provoz, mimo jiné by měla mít vlastní zasněžování, aby mohla fungovat co nejdéle od podzimu do jara.

Co podle něj dobře slouží a dělá středisko zajímavým, je třeba podporovat, hýčkat si zdejší „taháky“. K atrakcím patří i nová rozhledna na Velké Deštné, nejvyšším vrcholu Orlických hor jen několik kilometrů od střediska. Za letošní rok ji navštívily desítky tisíc lidí, chodí se k ní na východy a západy slunce a někteří tu dokonce přespávají.

Přitáhnout turisty do střediska mají i další investice. „Jdeme krok po kroku a věřím, že za pár let to bude vidět,“ říká Šnobr, který hodně nadějí vládá i do letní sezony. Peníze z fondů Evropské unie podnikatel nevyužívá. Nejen proto, že podle něj je složité dosáhnout na ně, ale považuje je za dvousečné.

„Mnoho lidí s jejich pomocí budovalo a měli pocit, že už pak není třeba dělat byznys. Když za 100 milionů postavíte hotel a z toho polovinu peněz dostanete, svádí to k tomu říct si, pár let ho budu provozovat a pak za 100 milionů prodám, tedy se ziskem 50 milionů. Jenže tak to není. Určitě existují i úspěšné projekty, které vznikly za pomoci dotace, ale také ty, které živoří a krachují. Není to tak jednoduché, jak se zdá,“ popisuje podnikatel.

Podobně jako jiní čelí problémům spojeným s pandemií. „Covid doba je pro nás těžká, nicméně jsem si jist, že to zvládneme. Pomohlo nám velmi silné léto, a to ve všech směrech. Aktuálně jsem poprvé trochu nervózní z nadcházející zimní sezony,“ konstatuje a má pocit, že postup současné vlády v rámci pandemie nevede a nepovede k tomu, aby se jeho byznys mohl brzy rozjet.

Stále věřím, že vše špatné je k něčemu dobré.

„Osobně už jsem tak trochu odepsal Vánoce. Zdá se mi, že nás vláda trochu hodila přes palubu a upřednostnila jiné zájmy. Třeba se ale pletu,“ hovoří o současné situaci. A stěžuje si i na to, že podobné byznysy trpí nerovností, kterou na ně vláda ušila v rámci programu Covid – nájemné.

„Veškeré naše aktivity máme organizované uvnitř skupiny. Nemovitosti vlastní a investice realizuje hlava skupiny společnost Hamaga. Ta pak vše dlouhodobě, průhledně pronajímá 100% dceři, provozní firmě Amenity Resort. Být to cizí firma, dostaneme na nájem podporu. Jelikož jsme ale ,ve skupině‘, tedy v propojeném vlastnictví, na podporu nárok nemáme. Přitom vlastník nemovitosti má pak stejné povinnosti vůči všem třetím stranám včetně bank,“ popisuje Šnobr.

Zůstává ale optimistou. „Stále věřím, že vše špatné je k něčemu dobré. Lidé v létě 2020 zůstávali doma a cestovali po Česku. Je mi jasné, že až se situace uvolní, opět se vrátí k cestování do ciziny, byl by nesmysl si myslet opak. Mnoho z nich ale dlouhodobě Česko podceňovalo,“ soudí Michal Šnobr.

„Jsme krásná a hlavně nesmírně různorodá země, horská pevnost uprostřed Evropy, a je tu co vidět a kam jezdit. Věřím, že lidi v létě na vlastní oči viděli, jak se úroveň cestovního ruchu u nás posouvá a pomalu dohání Západ. A troufám si tvrdit, že některé destinace jsme i předběhli.“