Máte mrkvovou zmrzlinu, ptá se zajíček ve známém vtipu. A rodinná firma Adria Gold by hrdě mohla odpovědět – máme. Připravila ji jako speciální velikonoční edici. V její nabídce najdete ale i zmrzliny s příchutí frgálu, karamelového popcornu nebo malinového kefíru s cereáliemi. Sladký byznys přitom frčí – loni měla firma obrat přes 270 milionů korun.

Založil ji Petr Němeček v roce 1992. Začínal s jednou malou cukrárnou ve Velkém Ořechově nedaleko Zlína. Dnes firma v Nivnici pod vedením jeho zetě Lukáše Bartoše vyrábí statisíce litrů zmrzliny a také nejrůznější dorty a zákusky.

Vedle toho působí jako dodavatel chlazeného a mraženého zboží pro gastro a nově spustila projekt Utrhni.cz, v rámci kterého dělá poctivá povidla, džemy, limonády, slaný karamel nebo ořechová másla. Do budoucna chce přidat i zeleninová pesta, omáčky na grilování a další produkty.

Petr Němeček

Středobodem rodinného byznysu ale zůstává zmrzlina. A zmrzlinářská divize loni také nejvíc rostla. Obrat měla kolem 100 milionů korun.

„Pomohlo nám, že jsme se z Moravy vrhli do Prahy a pokračovali dál v zahraniční expanzi. Ale i to, že nabízíme prémiové produkty. Všude se zdražovalo. A když už lidé platí za zmrzlinu hodně, tak chtějí kvalitu,“ líčí Bartoš.

Adria Gold vyrábí kopečkovou i točenou zmrzlinu a dodává ji do cukráren, kaváren, restaurací i stánků. A přestože za poslední dva roky musela firma zdražit dohromady asi o čtyřicet procent, odběratelů jí neustále přibývá.

„Po každém zdražení jsem se klepal, jestli to zákazníci ještě ustojí. Ale jinak to kvůli rostoucím cenám vstupních surovin nešlo,“ říká Bartoš.

A jeho kolega Csaba Toth, který má na starosti slovenský trh, k tomu dodává: „Prodejci, kteří se nebáli investovat do kvalitních produktů, většinou krizi přežili. A neustáli ji jen ti, kteří šli levnější cestou a dávali menší porce méně kvalitní zmrzliny.“

Moravská firma přitom vymýšlí neustále nové příchutě. Mezi novinky patří třeba borůvkový sorbet s trochou levandule, osvěžující kombinace okurka, citron a máta nebo již zmíněná mrkvová zmrzlina vylepšená kapkou pomeranče.

„Nově chceme mít víc limitovaných edicí u příležitosti různých svátků, ať už je to Den dětí, Halloween, či Vánoce. Nebo třeba prázdninovou edici,“ prozrazuje Bartoš.

Prodejcům Adria Gold dodává nejen hotovou zmrzlinu, ale také její složky, jako třeba mrazené ovoce. „Díky tomu dokážeme oslovit i zákazníky, kteří si zmrzlinu sami vyrábějí. A těch je až dvojnásobně víc než jen samotných prodejců. Na Slovensku s tímto zažíváme obrovský boom a dostali jsme se i do největších zmrzlináren,“ říká Csaba Toth.

Stále oblíbenější jsou podle něj také dorty a zákusky, které na rozdíl od zmrzliny nejsou sezonní záležitost. „Je to poctivá řemeslná ruční výroba. A přestože dorty prodáváme mražené, na chuti to nepoznáte. Na Slovensku jen s tímto segmentem rosteme o stovky procent,“ popisuje Toth.

„Stalo se nám, že jsme se zákazníky řešili zmrzlinu a jen tak mimochodem jsme jim přinesli ochutnat naše zákusky. Ale protože segment mražených dortů nemá dobrou pověst, nechtěli je ani ochutnat. Stejně jsem jim je tam nechal, ať je vezmou třeba domů pro rodiny. A za pár dní mi volali úplně nadšení, že by o ně měli zájem. A ujišťovali se, že byly opravdu mražené,“ líčí Bartoš.

Oblíbily si je především menší cukrárny a zmrzlinárny, ale také cateringové společnosti nebo řetězce hotelů. „Je to pro ně produkt, jaký by si vyrobili oni sami. A pokud neporuší teplotní řetězec a dodrží všechna pravidla, tak jim může krásně doplnit sortiment, i když si jinak pečou sami. V nabídce máme pětapadesát druhů dortů, takže to mohou obměňovat, jak chtějí,“ popisuje Bartoš.

Dorty od Adria Gold odebírá třeba Zátiší Catering, Lázně Luhačovice nebo Resort Valachy. Na Slovensku se dostaly do sítí Coop a v Česku zase do kaváren Globusu, pro které dělá moravská firma bezlepkové dorty. Jejím dalším zajímavým zákazníkem by mohl být pražský hotel Hilton, se kterým v současnosti jedná o spolupráci.

Zatímco zmrzlině a dortům se poslední roky nadmíru dařilo, divize zaměřená na chlazené a mražené zboží pro restaurace, hotely, jídelny a školy během covidu bojovala o přežití. A oproti zmrzlinové divizi roste výrazně pomaleji.

„Během pandemie jsme v tomto segmentu klesli na dvacet procent tržeb oproti normálu. Byl to masakr. Ale už v roce 2022 jsme se vrátili na předcovidovou úroveň a pomalu rosteme. Kvůli sezonnosti zmrzliny je pro nás tahle noha byznysu nesmírně důležitá,“ vysvětluje Bartoš.

Třetí divizí by se časem mohl stát nový projekt Utrhni.cz. Firma před časem koupila vakuovou technologii, primárně na výrobu ovocných směsí na točenou zmrzlinu. Manželku zakladatele a majitele firmy Petra Němečka ale napadlo vyrábět na ní švestková povidla. A odstartovala tím úplně nový segment výroby.

„Máme obrovský švestkový sad, ale většinu švestek zpracováváme do slivovice. A vždycky nadáváme, když si je tchyně bere do buchet. Tři roky po sobě ale byla strašná úroda, až nás to ani nebavilo sbírat. Tak si tchyně nasbírala švestky do povidel a že to zkusí na té vakuové technologii, aby si nezašpinila kuchyň. A výsledek byl bombový,“ líčí Bartoš.

Z toho se zrodil nápad vyrábět džemy, limonády a další produkty, které díky vakuové technologii nepotřebují barviva a aromata. „Skvěle to uchovává chuť. Máme tak špičkové produkty. Ale v jejich prodeji jsme na úplném začátku. Chceme se totiž zaměřit přímo na koncové zákazníky, což jsme doteď nikdy nedělali. Zároveň je o to zájem v rámci naší B2B základny jako o doplňkový prodej,“ popisuje Bartoš.

Adria Gold dnes působí na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu a míří i na Blízký východ. „Jezdíme na největší potravinářský veletrh Gulfood v Dubaji, který je branou nejen do dalších arabských zemí, ale také na globální trh. Příští rok tam budeme mít vlastní výstavní stánek,“ říká Csaba Toth.

Na arabské státy moravská firma sází kvůli teplému klimatu, které zaručuje celoroční zájem o zmrzlinu, i kvůli nízké kvalitě zmrzlin, na kterou tam narazila. „Máme jim co nabídnout. Výhodou je i náš název, protože tam milují všechno zlaté, a chceme se tam proto prezentovat se zlatými edicemi zmrzlin,“ prozrazuje Toth.

Na jaře firma také spouští podnikovou prodejnu, kde bude nabízet zmrzlinu, dorty, sortiment Utrhni.cz, ale třeba i maso a další zboží. Letos přitom míří k tržbám kolem 300 milionů korun. Zakladatel Petr Němeček se mezitím pomalu stahuje z vedení, ponechává si ale na starosti řízení financí a vývoje.

Ve firmě působí také jeho žena Eva, syn Tomáš a dcera Klára, která do Adrie přivedla i svého manžela Lukáše Bartoše. A právě ten od Němečka pomalu přebírá vedení celé společnosti.

„Dvě věci bych chtěl i nadále zachovat. Aby naše zmrzlina byla i v takovém objemu pořád řemeslná a abychom i s rostoucím byznysem pořád fungovali jako rodinná firma a ctili rodinné hodnoty. A kdyby to mělo být za třicet let jinak, tak mě nakopněte,“ směje se Bartoš.