V době, kdy většina gastrobyznysů bojuje o přežití, zakladatel pražského Manifesta Martin Barry připravuje expanzi do zahraničí a rozvoz koktejlů po celé Evropě. Během pandemie spustil donášky jídla a e-shop s vlastními produkty. A teď už se nemůže dočkat pondělí, kdy se prostory jeho streetfoodového konceptu znovu otevřou pro veřejnost.

Projekt Manifesto rozjel americký architekt před třemi lety ve snaze oživit zapomenuté a zanedbané pozemky. V současnosti provozuje dvě pobočky v Praze na Florenci a na Smíchově, kde mají stánky známé restaurace a kde se snoubí nejrůznější světové kuchyně.

„Za největší úspěch považuji, že žádná z těchto restaurací během pandemie neskončila. Na Florenci jsme spustili rozvoz, který umožňoval koupit si v jedné objednávce jídla od různých podniků, což bylo velmi úspěšné. A v poslední době nám raketově roste i take-away, kdy si k nám lidé chodí sami jídlo vyzvednout,“ popisuje Barry.

Jídlo s sebou nicméně nedokázalo zcela nahradit výpadek příjmů v době zavřených gastropodniků, a tržby Manifesta tak loni klesly zhruba o třetinu. Čistý zisk mu ale naopak stoupl, a to asi o čtyři procenta.

„Je to díky tomu, že jsme změnili svůj způsob fungování, zvýšili efektivitu a řadu služeb si místo outsourcování zajišťujeme sami. Marži se nám tak podařilo zvednout asi o dvacet procent,“ líčí Barry.

Kapacita se zmenšila o polovinu

Ze současného rozvolňování má přitom smíšené pocity. „Na jednu stranu se strašně těším. Náš koncept je založený na potkávání lidí a zážitku, takže posledních devět měsíců, kdy to nebylo možné, pro nás bylo neskutečně depresivních. Na druhou stranu čekám, že kvůli bezpečnostním opatřením budeme hodně bojovat s prostorem,“ říká podnikatel.

Za normálních okolností je kapacita Manifesta na Florenci až 1500 lidí a na Smíchově zhruba 800 lidí. Aby však bylo možné dodržet rozestupy, snížil se počet míst zhruba o polovinu v obou lokalitách. „Obzvlášť na Smíchově, kde je prostor menší, očekávám fronty. Zvažovali jsme i rezervační systém, ale jednak je to drahé a navíc to nesedí k našemu konceptu,“ podotýká Barry.

Manifesto proto s odkazem na aktuální vládní nařízení zavedlo celou řadu bezpečnostních opatření a v areálu rozmístilo QR kódy. Hosty bude také upozorňovat na to, aby mimo konzumaci při pohybu po areálu nosili respirátory.

Martin Barry

Martin Barry nicméně kritizoval navrhovanou povinnost restauratérů kontrolovat, zda jsou návštěvníci očkovaní nebo mají negativní testy. Tu ale v pátek vláda zrušila.

„Dělal bych to rád, kdyby mi k tomu vláda dala potřebné technologické nástroje nebo alespoň formuláře. Ale bez nich si nemůžeme hrát na arbitra a ptát se lidí na jejich soukromou zdravotní historii. Jsem proto rád, že si to politici nakonec rozmysleli,“ říká Barry.

Nová jídla z Kavkazu, Indie či Japonska

Hosté se mohou navíc těšit hned na sedm nových restaurací, které se za poslední rok do projektu Manifesto zapojily. Patří mezi ně kavkazské pochoutky z Antricote Authentic Caucasian Grill, indická kuchyně z Rang De Basanti nebo havajský koncept Napoké.

Mezi nováčky se objeví ale i několik mimopražských restaurací – španělské tapas z karlovarského Avenida Bar La Tapa nebo pasta z kolínského bistra Těstovina. Nově mohou návštěvníci ochutnat také japonské jídlo grilované přímo před vámi na horké desce, které připravuje Ukiyo-e Japanese Cuisine. A klasiky zase potěší řízky z bistra Schnitzel King.

Manifesto připravuje také rebranding svých vlastních barů na Florenci i na Smíchově. A nadále chce rozvíjet vlastní e-shop, který vznikl během pandemie a nabízí vlastní koktejly a ledové čaje.

„Plánujeme spustit virtuální bar, kde si budete moct objednat z nápojového lístku pouze online, ale zato po celé Evropě. Příští měsíc uzavřeme strategické partnerství s velkým distributorem, které by nám mělo umožnit rozvoz do šestadvaceti zemí,“ prozrazuje podnikatel.

Manifesto míří do USA, Hamburku i Bruselu

Expandovat hodlá i se samotným konceptem Manifesto. Pandemie sice některá jednání zbrzdila, ale na druhou stranu podpořila rozhodnutí zaútočit kromě evropského trhu současně také na ten v USA, což bylo původně v plánu až za několik let.

„Ve Spojených státech celá řada provozovatelů a majitelů v oblasti gastra během pandemie trpěla. A projekty podobné tomu našemu tam vítají jako spásu. Na realitním trhu je teď navíc volná celá řada zajímavých míst. V hledáčku máme pět horkých destinací,“ popisuje Barry.

Současně jedná s majiteli dvou lokací v Bruselu a další v Antverpách. Nedávno také podepsal dohodu o společném záměru s majiteli areálu v Hamburku, který má asi 3200 metrů čtverečních, a je tak trojnásobně větší než prostory Manifesta na Florenci. V německém přístavním městě by měl streetfoodový koncept otevřít v roce 2023.

Martin Barry v roce 2019 prodal 45procentní podíl v Manifestu investiční skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Na konci loňského roku si ale za domluvených podmínek koupil pětadvacet procent zpět.

„Pomůže mi to získat nové zahraniční investory pro financování expanze. V rámci investičního kola Series A bych rád vybral patnáct až osmnáct milionů dolarů,“ říká zakladatel Manifesta. Zatím má nasmlouvaných zhruba sedm milionů dolarů. V současnosti jedná se čtyřmi potenciálními investory. A počítá, že investiční kolo by mohl dokončit na podzim letošního roku.

„Nechceme zvyšovat ceny, ale kvalitu“

Byť se jeho byznys loni dostal do vážných problémů, nevyužil téměř žádnou vládní pomoc. „Dostali jsme asi 200 tisíc jako kompenzaci nájmu. Ale tím, že jsme byli proaktivní a sami dávali našim nájemcům slevy, jsme nesplňovali nároky pro další formy podpory,“ popisuje podnikatel.

A zatímco Manifesto se snažilo být solidární s restauratéry, samo pocítilo vstřícnost svých partnerů, jako je Vinohradský pivovar, prodejci vín Premier Wines and Spirits a Vinostráda, dodavatel udržitelné energie Nano Energies, pronájemce kontejnerů Algeco nebo Správa železnic.

„Všichni jsme hledali cesty, jak to společně ustát. A snažili se upřednostnit náš dlouhodobý vztah před krátkodobým profitem,“ líčí Barry. Podobný přístup přitom razí i s ohledem na zvyšování cen. Zatímco velká část restauratérů deklaruje, že v důsledku ztrát v době pandemie bude teď muset zdražit, Barry to odmítá.

„Nic takového jsme našim nájemcům nedoporučovali, do cenotvorby jim nijak nezasahujeme, a ani my to neděláme. Najdeme jiné cesty, jak peníze vydělat. A jestli chceme něco zvyšovat, tak je to kvalita našich služeb a zážitku. To nám během pandemie pomohlo budovat komunitu, která nás podpořila a pomohla nám ji přestát,“ uzavírá Barry.