Pod horkým floridským sluncem se „upekl“ jeden z nejpropracovanějších fotbalových obchodů všech dob. Jeho výsledkem je, že novým působištěm hvězdného Lionela Messiho bude Inter Miami.

Přestup argentinského génia se dá pojmout i tak, že nejlepší jde do nejhoršího. Miami je dlouhodobě kulhající tým a aktuálně je přilepeno na posledním místě tabulky Východní konference americké Major Soccer League (MLS), což minulý týden odskákal odvoláním trenér Phill Neville.

Není to tedy až degradace, aby se Messi s minulostí v Barceloně a PSG, klubů s absolutně nejvyššími ambicemi, ocitl v týmu, který drhne úplné dno? Až čas ukáže, nakolik útočníkovo umění pomůže z výsledkového bahna, avšak už teď, nezávisle na sportovních výsledcích, lze patrně konstatovat, že z byznysového hlediska dává přestup smysl.

Nebo má minimálně hodně zajímavé konsekvence.

Vyhozený kouč Neville je bývalý slavný anglický fotbalista. Ovšem v souvislosti s klubem z Miami je klíčový Nevillův ještě o dost známější krajan a svého času jeho spoluhráč z Manchesteru United.

Samozřejmě, řeč je o Davidu Beckhamovi.

Inter Miami je okázalým projektem, který rozhýbal právě Beckham. Anglická ikona klub založila a je jejím spoluvlastníkem, a když jej v roce 2018 oficiálně představovala při příležitosti vstupu do MSL, přilétla gratulace mimo jiné i od Messiho.

Blahopřání obsahovalo takřka věštecký dodatek: „Kdo ví, třeba mi jednou hodíš lano,“ vzkázal Messi Beckhamovi.

Že byl sedminásobný vítěz Zlatého míče pro nejlepšího hráče planety Beckhamovým „lanem“ skutečně uloven, je půvabná historka. V souvislosti s přestupem možná ta nejpůvabnější, rozhodně ne však nejpodstatnější. Aby se dnes mohla dávat k dobru, musely se stát zásadnější věci.

Jejich předehrou bylo, že se Lionel Messi po ukončení angažmá v pařížském klubu PSG nedomluvil na návratu do Barcelony, kde fotbalově vyrostl a na klubové úrovni tam prožil nejskvostnější léta. Z Barcelony musel předloni víceméně vynuceně odejít, protože si ho katalánský celek nemohl dovolit. A nemohl si ho dovolit ani teď, na tom jednání o případném comebacku ztroskotala.

Otevřela se tak šance pro Miami, jenže nejen pro něj. Dokonce se zprvu zdálo reálné, že podsaditý Argentinec zamíří jinam. Že i on podlehne zlaté pouštní fotbalové horečce a nechá se královsky zaplatit šejky ze Saudské Arábie.

V tamějším klubu Al Nassr ostatně působí Messiho odvěký rival Cristiano Ronaldo a bere za to sto milionů dolarů ročně. Pro srovnání, v současnosti je nejlépe placeným hráčem MSL útočník FC Toronto Lorenzo Insigne, který podle neoficiálních údajů vydělává okolo čtrnácti milionů dolarů.

Můžeme pravděpodobně věřit Messiho tvrzení, že do Miami nejde kvůli penězům. Kdyby mu záleželo výhradně na nich, utkával by se skutečně s Ronaldem v rámci saudskoarabské ligy. A to za ještě mnohem luxusnějších podmínek než portugalský konkurent – klub Al Hilal mu prý nabídl tři sta milionů za rok.

Messi za kariéru vydělal 1,28 miliardy dolarů, avšak tři sta milionů ročně by bylo hodně slušné vylepšení konta. Přesto podle vlastních slov upřednostnil rodinu a i kvůli ní kývl Beckhamovi.

Na druhou stranu bylo jasné, že přilákat superstar typu Messiho do Miami nebude možné turistickými letáky se zdejšími vyhlášenými plážemi. A právě zde je patřičné začít mluvit o jedné z nejsofistikovanějších dohod fotbalové historie.

Jablko na toto téma nakousněme nakousnutým jablkem. Ačkoli podmínky Messiho kontraktu nebyly zveřejněny, otevřeně se mluví o tom, že na fotbalistově platu se kromě klubu budou podílet také dva největší komerční partneři MLS. Tedy Adidas a Apple, společnost s nakousnutým jablkem v logu.

Apple loni uzavřel s MLS smlouvu v hodnotě 2,5 miliardy dolarů, na jejímž základně se stal na deset let exkluzivním poskytovatelem přenosů z ligy vysílaných na předplatitelské platformě Apple TV+. Podle zdroje Wall Street obdrží Messi na základě americké smlouvy procento ze všech nových předplatných.

Firma založená legendou Stevem Jobsem navíc oznámila, že s legendou Messim spolupracuje na čtyřdílné dokumentární sérii.

Spojení Messiho s Adidasem? Letité a „věčné“. Výrobce sportovních potřeb Jihoameričana sponzoruje od roku 2006 a před šesti lety s ním podepsal doživotní smlouvu. Tento fakt je navíc Messiho přesunem z Evropy za Atlantik vygradován tím, že Adidas se v MSL vehementně a razantně angažuje.

515 %

Cenový nárůst průměrného lístku na domácí zápasy fotbalistů Miami.

A ještě jeden magnet přilákal Messiho do Ameriky. Totiž vyhlídka na dlouhodobější investici, poněvadž mu smlouva s Miami umožňuje po konci kariéry koupit podíl v klubu. Tato klauzule v mnoha ohledech kopíruje Beckhamův hráčský kontrakt z roku 2007, jenž mu otevřel dveře k pozdějšímu vytvoření expanzivního týmu, v jehož šatně brzy zasvítí desítka s Messiho jmenovkou.

Wall Street Journal okolnosti Messiho kontraktu komentoval: „Spojení MLS, Interu Miami, držitele vysílacích práv a nejvýznamnějšího dodavatele sportovního vybavení nemá v akvizici jednoho jediného hráče obdoby.“

Jeden efekt příchodu šampiona, který poslední červnovou sobotu oslaví šestatřicátiny, se už dostavil: nejlevnější vstupenka na zápas Ligového poháru Interu Miami proti mexickému Cruz Azul, v němž by měl Messi odehrát 21. července premiéru v americkém mužstvu, vyskočila z devětadvaceti dolarů na čtyři sta padesát devět dolarů!

Průměrná cena lístku na domácí zápas Miami vyrostla díky Messimu ze sto padesáti dvou dolarů na začátku sezóny na nynějších devět set třicet pět dolarů – o pět set patnáct procent. Prodejce vstupenek, společnost TickPick, dokonce na první dva domácí zápasy, v nichž má útočník figurovat, oznámil skoky až o tisíc procent.

Mise Messi začala slibně a nejen v Miami doufají, že tohle nakousnuté jablko nebude kyselé.