Norská dceřiná společnost největší české stavební firmy Metrostav získala zakázku na Faerských ostrovech. Metrostav Norge bude na nejjižnějším ostrově Suduroy razit silniční tunel o délce 1,2 kilometru. Cena kontraktu, který zahrnuje pouze českou subdodávku, dosahuje v přepočtu 215 milionů korun. Začít by se mělo letos na podzim.

Plánovaný tunel o šířce 8,5 metru nahradí obtížně průjezdnou horskou cestu. Tým razičů bude muset zpracovat osmdesát tisíc kubíků horniny a následně provést izolace na ploše devět tisíc metrů čtverečních. Ražby zaberou asi 33 týdnů, stavba by měla skončit v září 2023.

Metrostav na severu Evropy podniká již šestnáct let, dosud především v Norsku, Švédsku, Finsku a na Islandu. Skupina zde realizovala dohromady patnáct projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii dosud celkově vyrazila přes 48 kilometrů tunelů.

„Na Faerských ostrovech budeme razit poprvé,“ uvedl obchodní ředitel Metrostav Norge Aleš Richter a dodal, že se jedná o zakázku menšího rozsahu, ale velkého významu. Faerské ostrovy nabízejí řadu nově soutěžených projektů, a jsou proto podle něj pro tuneláře velmi atraktivní lokalitou.

„Vstupujeme do neznámého prostředí a musíme se vypořádat i s jazykovou bariérou, protože jazyky kontraktu jsou i faerština a dánština. Na druhou stranu některé rizikové parametry jako odloučené staveniště, komplikované zásobování či silný vítr už nám jsou z jiných severských zemí důvěrně známé,“ doplnil výrobní ředitel Jiří Horčička.

Do stavební a developerské skupiny Metrostav patří mateřská stavební firma Metrostav a Metrostav Infrastructure, které se od letošního června po dobu tří let nemohou účastnit veřejných zakázek. Dle soudu firma podplácela a manipulovala s veřejnými zakázkami v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

Společnost také musí zaplatit peněžitý trest deset milionů korun. Samotná stavební firma Metrostav je trestně stíhána v dalších třech kauzách.

Firma se proto nyní více angažuje v zahraničních zakázkách, které v současnosti tvoří čtyřicet procent obratu skupiny. „Tím, že soudy vyřadily Metrostav na českém trhu ze hry, mu uvolnily kapacity pro práci v zahraničí,“ uvedl mluvčí Metrostavu Kostiha.

„Může tak dojít k zajímavému paradoxu, že odsouzený Metrostav dožene své obraty na trzích s nulovou úrovní korupce, zatímco veřejné zakázky na českém trhu mohou z důvodu absence největšího hráče podražit,“ dodal.