skip to main content
Restart

Miliarda stačit nebude. České pojišťovny začínají sčítat škody

Včerejší tornádo poznamenalo životy mnohých Čechů, nejvíce těch, kdo při jeho běsnění ztratili blízké. Čtvrteční večer a noc na pátek ale ve výsledku silně pocítí i české pojišťovny. Bouře, která se prohnala celým Českem, je v součtu může vyjít i na víc než miliardu korun. Jen největší tuzemská pojišťovna škody u svých klientů odhaduje na 750 milionů.

Škody spojené s bouřkami v různé míře zasáhly celou republiku. Někde to byly kroupy, jinde lokální záplavy. Nejhorší situace je v jižních a západní Čechách. Kvůli tornádu je ale pozornost upřena zejména na Hodonínsko a Břeclavsko na jižní Moravě.

„Tornádo tady způsobilo stovky až tisíce škod za stovky milionů korun. Číslo budeme dále zpřesňovat,“ sdělil mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek, která má v Česku nejvíc klientů.

Reklama

Ačkoliv mediální zájem logicky budí poničené rodinné a bytové domy, největší škody v takto extrémních případech bývají obvykle jinde. Typicky na podnicích a majetku měst a obcí. „Máme hlášené i extrémní škody, kdy voda do pole odnesla zemědělské stroje, došlo ke zničení autobusů nebo ke stržení střechy výrobních hal,“ říká Jan Marek.

V pojišťovnách v takových chvílích nastupují dopředu nachystané scénáře, které připomínají válečný režim. „Situace se začala okamžitě řešit už včera večer a dnes ráno zasedl kalamitní štáb, jehož součástí jsou ty nejdůležitější útvary, které v řešení této mimořádné situace můžou pomoci,“ vysvětluje Marek.

Téměř okamžitě na postižená místa zamířili mobilní technici, jejichž počty se navyšují o další specialisty z ostatních nezasažených krajů. „Jen Generali Česká pojišťovna tak má na jižní Moravě desítky lidí. Všichni pak pokračují v práci i přes víkend,” dodává Marek.

Součástí krizového řízení je například i detailní zmapování klientů v obcích, kde je největší koncentrace škod. V tomto případě na Břeclavsku a Hodonínsku. Pojišťovny pak díky tomu mají konkrétní představu o tom, kolik klientů se na ně bude v následujících hodinách po katastrofě obracet.

„V postižených oblastech je problém se signálem mobilních telefonů, proto očekáváme nápor hlášení škod až po jeho obnovení. Zatím samozřejmě mohou lidé začít škody opravovat, pro jistotu doporučujeme pořídit fotodokumentaci poškození jejich majetku,“ uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Reklama

Pojišťovny se snaží peníze pro klienty uvolňovat co nejdřív. U majetkového pojištění to jde v rámci zálohy až do výše padesáti procent škody téměř okamžitě. U některých typů škod k tomu stačí nahlášení po telefonu, ale v případě větších škod se výplata bez návštěvy technika pojišťovny neobejde. 

Základem je celou škodu vždy co nejlépe zdokumentovat.

„Něco jiného jsou poškozené tašky od krup, něco jiného zničená střecha a propadlé stropy,“ připouští Jan Marek. I on dodává, že základem je celou škodu vždy co nejlépe zdokumentovat. Platí, že čím více fotografií a videí, tím lépe.

Zrychlená likvidace podle Marka bude u klientů Generali Česká pojišťovna probíhat i u dalších typů pojištění, například u automobilů. Majitelé zničených aut ale mohou mít v mnoha případech smůlu. Aby jim totiž škodu na poničeném autě uhradila, je potřeba mít zaplacenou havarijní pojistku, kterou hlavně majitelé starších aut příliš často nesjednávají.

Zbytečné je naopak v pojistné smlouvě k pojištění domu hledat výraz tornádo. A děsit se toho, pokud tam není. I následky tornáda jsou totiž kryté v rámci pojištění základních živelních událostí a není potřeba žádné speciální připojištění.

Namístě nejsou ani obavy, že by pojišťovny v takovýto extrémních případech neměly dost peněz na výplaty klientů. „Historie naši pojišťovnu v případě masivních kalamit mnohokrát prověřila a dokázali jsme opakovaně obstát. Na tyto situace jsme připraveni ve všech směrech, a to včetně adekvátního zajistného programu,“ říká Jan Marek.

„Pro tyto účely máme vytvořenou dostatečně vysokou finanční rezervu, se kterou z investičního hlediska pracujeme tak, aby byla v případě potřeby okamžitě likvidní,“ doplňuje mluvčí pojišťovny Allianz Marie Petrovová.

Že podobné kalamity pro pojišťovny nepředstavují zásadní problém, potvrzuje i Jakub Kolář z poradenské společnosti PwC. Pojišťovny podle něj peníze mají. Regulace solventnosti je totiž nutí držet úroveň kapitálu i likvidity v dostatečné výši.

„Velcí hráči v rámci sektoru mají k dispozici skutečně velké objemy hotovosti a vysoce likvidních aktiv. Limitujícím faktorem tak není nedostatek zdrojů, jako spíš schopnost rychle zpracovávat škody. I v tom ale pojišťovny dělají velké pokroky, hlavně díky využívání moderních technologií,“ vysvětluje Jakub Kolář.

Reklama
Reklama