Sedmadvacetiletý Ryan Breslow se svou společností Bolt nabídl milionům internetových prodejců online pokladnu ve stylu Amazonu. Díky tomu se stal miliardářem, ale má i spoustu odpůrců. Už jen proto, že na Twitteru často vede nejrůznější „silácké řeči“. Investoři mu však věří a hrnou se k němu jako k málokterému startupistovi.

Jeden z nejbohatších obyvatel Miami a zároveň jeden z nejmladších miliardářů na světě se zdržuje miliardářských večírků. Sedí se zkříženýma nohama na modrém polštáři ve skromném bungalovu. A od běžeckého pásu v místnosti s velkým bubnem z buvolí kůže, který si vyrobil sám s pomocí domorodého kmene, vede svoji společnost Bolt.

Fintech startup se sedmi sty zaměstnanci a oceněním na jedenáct miliard dolarů přinesl Breslowovi majetek ve výši dvou miliard dolarů. A jak už jsme zmínili, milionům internetových obchodů chce nabízet pokladnu na jedno kliknutí ve stylu Bezosova Amazonu.

„Žiji mnišským způsobem života. Je úžasné, čeho můžete dosáhnout, když se zbavíte rušivých vlivů,“ říká, zatímco na sobě má tričko s fialovým potiskem kresleného superhrdiny Bolta, duhové běžecké šortky a psychedelicky barevné boty Nike se třpytivou podrážkou.

Ocenění ve výši jedenácti miliard

Mezi schůzkami přes Zoom a virtuální jógou si dává veganský oběd. Málokdy jí s ostatními. Svůj životní styl popisuje mottem „pracovat jako lev“. Úkoly plní v krátkých okamžicích intenzivního soustředění – jako lev při lovu. „Na pracovišti je příliš mnoho divadla, lidé předstírají, že jsou zaneprázdnění,“ říká.

Také proto nedávno zavedl ve společnosti Bolt čtyřdenní pracovní týden a chce, aby se jeho lidé během volna soustředili na zdraví, pohodu a rodinu. „Když jste pak tady a pracujete, tak do toho jdete naplno,“ popisuje.

Po západu slunce se vyhýbá světlům a obrazovkám kvůli kvalitě spánku. Zapálí svíčky a hraje na buben, aby se uklidnil.

„Většina lidí, kteří zbohatnou, chce být součástí elitního kruhu. S tím nechci mít nic společného, jsem ale asi jeden z mála miliardářů, kteří to tak cítí,“ říká s úsměvem. „Nechci být v jejich klubech, v jejich skupinách, na jejich večírcích.“

Nebojím se naštvat pár mocných lidí. Když nebudu mluvit o temnotě, kterou vidím v Silicon Valley, kdo jiný bude?

Ačkoliv říká, že opovrhuje scénou v Silicon Valley, jeho byznys je s ní pevně provázaný. Od investorů rizikového kapitálu již získal jednu miliardu dolarů, z toho 873 milionů dolarů do roku 2020 od předních firem, jako jsou General Atlantic, BlackRock, WestCap a H.I.G. Growth. Přitom jeho společnost Bolt má za rok 2021 příjmy ve výši pouhých čtyřiceti milionů dolarů.

Počet zákazníků, kteří používají její software, se však zvýšil z osmi set tisíc na začátku roku 2020 na více než dvanáct milionů. A firma podepsala smlouvy se společnostmi Adobe, Forever 21 a Fanatics.

Breslow vydal také dvě knihy – Fundraising a Recruiting – a založil dvě neziskové organizace: Conscious.org šíří koncept „pracovat jako lev“ a Movement, jež nabízí taneční kurzy v Miami, Los Angeles a New Yorku.

V lednu vyděsil investory, když odstoupil z funkce generálního ředitele a stal se výkonným předsedou správní rady. Byl to nečekaný krok pro mladého podnikatele, který právě uzavřel financování ve výši 355 milionů dolarů.

Místo ringu Twitter

Nedávno se na Twitteru pustil do největších hráčů v Silicon Valley. „Nebojím se naštvat pár mocných lidí. Když nebudu mluvit o temnotě, kterou vidím v Silicon Valley, kdo jiný bude?“

V lednu na Twitteru napsal, že Stripe, poskytovatel platebních služeb v hodnotě 95 miliard dolarů, a Y Combinator, elitní akcelerátor startupů, jsou „mafiánští bossové“ a dohodli se na zničení fintechové konkurence. Nutno dodat, že Stripe je jeho přímý konkurent a Y Combinator Breslowa odmítl.

V únoru zase napsal, že Shopify, společnost zabývající se elektronickým obchodováním, která má hodnotu devadesát miliard dolarů, pohlcuje svůj vlastní ekosystém, protože krade nejlepší nápady své vývojářské komunitě.

Společnost Stripe ani Shopify a ani Patrick Collison či Tobias Lütke, jejich miliardářští generální ředitelé, na jeho výpady veřejně nereagovali. „Věřím, že byste měli sdílet znalosti i problémy. Na Silicon Valley mi nejvíc vadí, že všichni o sobě vypráví příběh, jak se chudá Popelka z ničeho vyšvihla k nebesům,“ dupe si Breslow.

Samozřejmě jde také o marketing. Bolt potřebuje rychle zaregistrovat miliony uživatelů. A dobře načasovaný tweet o známém konkurentovi je levný způsob, jak zapůsobit.

Breslow říká, že před zveřejněním tweetů medituje a ptá se vedoucích pracovníků, lidí se zkušenostmi ze společností Amazon, Twitter a Pinterest, na zpětnou vazbu.

„To je prostě Ryan. Je to podnikatel z generace Y, není spokojený s uspořádáním světa a chce ho změnit,“ říká generální ředitel společnosti Bolt Maju Kuruvilla, bývalý šéf Amazonu, který původně vedl globální logistiku a realizaci pro společnost Prime. „Většina lidí, kteří dosáhnou úspěchu, do stroje, který je vynesl nahoru, nehází vidle. Ryan je ale nebojácný,“ dodává.

Slib společnosti Bolt je jednoduchý: poskytnout milionům obchodníků a stovkám milionů kupujících bezproblémové digitální platby na jedno kliknutí. Amazon má tuto možnost už léta, stejně jako Shopify.

Proč by to tedy nemohl mít regionální obchod s potravinami, středně velký maloobchodní řetězec nebo síť autosalonů? Bolt se zaměřuje na tuto obrovskou skupinu potenciálních zákazníků.

„Za pět až deset let by mohli zprostředkovávat dvacet procent maloobchodního trhu,“ říká Dennis Cong, zakladatel společnosti CE Innovation Capital, která do společnosti investovala v sérii E.

V roce 2021 Amazon prodal zboží v hodnotě přibližně šesti set miliard dolarů. Bolt se však dohromady chystá na prodejce, kteří v roce 2021 prodali online produkty v hodnotě přibližně 4,9 bilionu eur.

Stačí zaškrtnout políčko

Kupujícímu díky Boltu odpadá vyplňování formulářů, hledání čísel kreditních karet a dalších hesel. Do její sítě se můžete připojit zaškrtnutím políčka při placení v online obchodě.

Když znovu navštívíte tutéž stránku, která spolupracuje s Boltem, budete rozpoznáni a můžete se přihlásit a provést nákup jedním kliknutím a kódem zaslaným textovou zprávou nebo e-mailem.

Pro maloobchodníky to znamená větší a častější prodeje. Už jen proto, že v současné době až sedmdesát procent položek uvízne v online košíku a zákazníci bez registrace si na ně příště už nevzpomenou. Bolt navíc dostává zaplaceno pouze v případě prodeje a z každé transakce si bere přibližně dvě procenta.

Naproti tomu společnost Amazon se o vše stará sama, ale prodejcům třetích stran účtuje poplatky v rozmezí od osmi do 45 procent maloobchodní ceny.

Mnoho velkých hráčů už však na tomhle poli selhalo. Společnosti Visa, Chase, American Express, Google, Samsung i Walmart spustily vlastní tlačítka „koupit nyní“, ale bezvýsledně.

„Je to velký hřbitov,“ říká Lisa Ellisová, ředitelka Moffett Nathanson Research Center. „Desítky společností se prosadily, dosáhly deseti procent u obchodníků a pak zanikly, protože nezískaly dostatek zákazníků.“

Breslow věří, že Bolt může ospravedlnit ocenění na jedenáct miliard dolarů tím, že se od tlačítka „koupit“ posune ještě dál. Třeba proto, že funguje s jakýmkoli platebním procesorem, kódovacím jazykem a způsobem nákupu. Může spolupracovat s kýmkoli.

Dítě za pokladnou

Breslow vyrostl v North Miami Beach v rodině majitelů malých firem. Jeho prarodiče provozovali obchod s džíny, malou účetní firmu a obchod s mořskými plody. Podnik jeho rodičů, Aqua Golf, byl zase oblíbeným místem, kde návštěvníci házeli míčky do jezera.

Breslow tak v mládí uklízel, pracoval za pokladnou a chytal míčky do rybářské sítě. „Bylo mi třináct let a vedl jsem celý obchod,“ říká. „Táta mě už v mládí naučil, jakou hodnotu má dolar.“

Chodil do školy s 2500 žáky, kde více než polovina dětí žila v chudobě. Sám se naučil programovat pomocí online výukových programů a služby YouTube. Založil internetovou firmu na výrobu matrací, vytvořil webové stránky pro nákupní centrum a streetwearovou značku.

„Na těchhle projektech jsem vydělával kolem tisíce dolarů za jeden. Nebyl to zlatý důl, ale rozhodně jsem vydělal víc než kdokoli z mých přátel.“

Díky dobrým známkám a podnikavosti byl v roce 2012 přijat na Stanford. „Nikdy jsem se nesetkal s takovým bohatstvím u dětí. Jejich rodiče zakládali firmy a byli generálními řediteli společností,“ říká. „Děti chodily do kurzů kódování už od dvanácti let.“

Ve druhém ročníku začal se spolužákem navrhovat digitální peněženku, do které ukládal malé množství bitcoinů pro každodenní obchodování. Společník a investor však ztratili zájem a v té době zemřel Breslowův dědeček, kterého měl za nejlepšího přítele, a jeho matce lékaři diagnostikovali rakovinu.

„Zdálo se mi, že vesmír má plán. Řekl jsem si: ,Kašlu na to‘ a opustil jsem Stanford, abych vybudoval společnost na vlastní pěst.“ Do školy už nechodil, ale udělal si kopii klíče od pokoje a zůstal v areálu školy. A když mu technologický podnikatel Jay Borenstein vypsal šek, koupil si byt. A dál pracoval na své peněžence.

Spolu s novým spoluzakladatelem Ericem Feldmanem strávil rok studiem předpisů. Byl tu však větší problém: bitcoin nebyl na každodenní nákupy dělaný. Transakce byly pomalé, poplatky vysoké a žádný obchodník nechtěl měnu, která by mohla přes noc ztratit polovinu své hodnoty.

„Jednoho dne mě to zasáhlo jako blesk z čistého nebe. Amazon nabízel platbu jedním kliknutím již od roku 1999, zbytek světa nikoliv,“ říká. „Čím víc jsem se toho dozvídal, tím víc jsem si uvědomoval, jak velké to může být.“

Přelomový hazard

Slavit vítězství ale Breslow zatím rozhodně nemůže. Ještě ho čeká hodně přesvědčování. Pokračuje také v zaměstnaneckém akciovém programu, v jehož rámci půjčuje zaměstnancům peníze na nákup opcí jako součást jejich platu. Tuto koncepci označil za „průlomovou“ a „nejpříznivější politiku pro zaměstnance“.

Zase tak přelomová ale není. Už v devadesátých letech existovalo mnoho podniků, které tímto způsobem snižovaly mzdy zaměstnanců, a skončilo to katastrofou. Když splaskla technologická bublina, opce se staly bezcennými a pracovní místa se vypařila.

To je jen jeden příklad, jak se Breslow nebojí přehánět. A v odvětví, kde se používá metoda „fake-it-till-you-make-it“, tedy „předstírej, dokud to nedokážeš“, jsou velkohubé řeči, svérázné životní filozofie nebo kulty osobnosti až příliš časté.

Jeho Twitter je ostatně plný rozzlobených komentářů od podnikatelských veteránů a investorů, kteří nesnášejí jeho kritiku Silicon Valley, způsob odměňování zaměstnanců a prudce rostoucí ocenění společnosti Bolt. Ale Breslowovi je to prý jedno.

S novým generálním ředitelem se Breslow může soustředit na velké obchody. A zdroje uvádějí, že v současné době získává další kapitál v hodnotě čtrnácti miliard dolarů. A nabírá také hvězdné programátory. Vedle toho samozřejmě dělá to, co mu jde možná nejlépe, hluk.

A rozhodně se nehodlá uklidnit. „Jestli vás odrazuje, že říkám svou pravdu, tak hádejte co? Bude toho ještě víc, a jestli se vám to nelíbí, asi byste do mě neměli investovat,“ říká.