Sedm českých podnikatelů na týden změní svou podobu a vydává se s pouhými 550 korunami v kapse pomáhat do sedmi českých měst. Jejich pravou identitu nikdo nezná.

Dobročinné organizace jim zprostředkovávají pohled na život na okraji společnosti a v problematických lokalitách v domnění, že jsou objektem dokumentu o své činnosti. Teprve na konci utajené mise podnikatelé odhalují svou skutečnou tvář a darují neziskovkám statisíce korun.

Taková je zápletka nové reality show Milionář mezi námi, kterou 25. listopadu uvede televize Prima. Jde o českou verzi britského formátu The Secret Millionaire, který slavil úspěch nejen v Británii, ale i ve Spojených státech, Austrálii a Irsku.

V Česku se do natáčení zapojil miliardář a spoluvlastník firmy RSJ Karel Janeček, spolumajitel firmy Adler a platformy Liftago Martin Hausenblas nebo zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková.

Pomáhat se rozhodl i zakladatel firmy Vasky Václav Staněk, spolumajitelka firmy Hlavatý & Partners Consulting Group Lenka Hlavatá, zakladatelka Unuodesignu Petra Plemlová a majitel Parku Mirakulum Jiří Antoš.

Komfort světa úspěšných byznysmenů tak na čas vyměnili za pobyt na ubytovně a manuální práci. Prostřednictvím neziskových organizací poznali život zdravotně či sociálně znevýhodněných. Vyslechli si silné příběhy, setkali se s dřinou, utrpením, ale i odhodláním užívat si života navzdory nepřízni osudu.

„Nic není nahrané. Milionáře jsme nešetřili. Museli si ten týden odpracovat a prožít. Chtěla jsem, aby byli co nejvíce napojeni na ty, kterým pomáhají. Například Jiří Antoš, který má následkem vážné autonehody komplikovanou chůzi, běžel dobročinný závod s vozíčkářem. I když byl úplně vyšťavený, nepřiznal to,“ líčí režisérka projektu Markéta Ekrt Válková.

Martin Hausenblas zase vyrazil pomáhat do Prahy seniorům, bezdomovcům a lidem po výkonu trestu. „Říkal jsem si, že rád posloužím dobré věci. Chtěl jsem upozornit na práci dobročinných organizací. Hodinu u televizního dokumentu o neziskovkách by asi nikdo nevydržel, ale když se do toho zapojí osobnost z jiného konce společnosti a nese to prvky reality show, začne to být napínavé,“ popisuje Hausenblas.

Petra Plemlová se pro změnu vydala do Liberce, kde se zapojila do pomoci rodinám v sociální nouzi, lidem v azylovém domě i tělesně postiženým. Sama si přitom prošla v životě náročným obdobím – po rozpadu manželství, ve kterém se potýkala s domácím násilím, zůstala sama se čtyřmi dětmi a bez peněz. Právě v té době se zrodil nápad na její podnikání.

„Díky tomuto televiznímu projektu jsem se vnitřně smířila s vlastní situací a uzavřela jednu z kapitol svého života. Ano, byla jsem na tom špatně, ale je to pryč. Beru to jako ukončení starého života a uvědomění, že žiji jiný život, který ale není lehčí než dříve,“ říká Plemlová.

Během sedmi dílů darují podnikatelé dobročinným organizacím necelé čtyři miliony korun a také řadu věcných darů. Do pomoci se navíc mohou zapojit i diváci: všechny organizace, které se natáčení zúčastnily, mají založenou veřejnou sbírku na crowdfundingové platformě Znesnáze21.

Každý tak může podpořit neziskovku a téma, které je mu blízké.