S negativním testem v ruce jste se zrovna pohodlně usadili v letadle. Uf, dovolená může začít! Vyhráno ale ještě nemáte. Všední realita doby covidové hrozí komplikacemi také před návratem. Což může původně bezproblémovou cestu výrazně prodražit.

Pozitivní PCR test a následná karanténa znenadání prodlouží váš čtrnáctidenní all inclusive pobyt v subtropech o další týden. Tentokrát však už v módu „all quarantine“. Zatímco zbytek zájezdu s delegátem v čele vyrazil směr letiště, vy zůstáváte uvězněni na hotelovém pokoji, za který – stejně jako za novou letenku – pochopitelně musí někdo zaplatit.

V tu chvíli vyvstává otázka: Mám nárok na úhradu nákladů spojených s karanténou ze strany pojišťovny? Odpověď je kladná, ale konkrétní podmínky se u jednotlivých pojišťoven liší – i v závislosti na takzvaném semaforu, který dělí jednotlivé země podle momentálního stupně rozšíření onemocnění covid-19.

„Pojištění léčebných výloh v souvislosti s onemocněním covid-19 kryjeme do zelených, oranžových, červených zemí do výše sjednaného limitu pojistného plnění pro toto pojištění,“ přibližuje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali.

„Naopak země barevně označené na mapě cestovatele jako rudé nebo černé nejsou z cestovního pojištění proti covidovým situacím kryty. Do černých zemí je ostatně zákaz vstupu, takže tam cestovní pojištění obecně nelze použít,“ dodává.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Podobný přístup potvrzují zástupci pojišťovny Uniqa s tím rozdílem, že jejich pojištění pokrývá i případné náklady v zemích s velmi vysokým rizikem nákazy, které jsou na vládním semaforu vyznačeny tmavě červenou barvou.

Několik zkušeností s řešením pojistných událostí v souvislosti s covidem má za poslední měsíc také Kooperativa. Většina z nich přitom vznikla právě před odletem z destinace zpátky do Česka, kdy byl před nástupem do letadla požadován negativní test.

„V těchto případech, kdy je klient pozitivní, zůstává v destinaci v karanténě a my hradíme náklady na léčení, dále náklady na ubytování, stravu a náhradní dopravu do ČR,“ potvrzuje mluvčí pojišťovny Milan Káňa.

Před odjezdem do cílové destinace se také ujistěte, jaké pojištění se na výlohy spojené s preventivní karanténou v případě konkrétní instituce vztahují. Zatímco pojišťovny Allianz a Uniqa náklady hradí z běžného cestovního pojištění, Kooperativa a Generali nabízejí pro krytí nákladů spojených s preventivní karanténou pojištění speciální.

Možnost připojistit se pak ve spolupráci s pojišťovnami nabízejí také některé z cestovek. „Náklady spojené s preventivní karanténou, které si pojištěný musí hradit sám a tím mu vzniká finanční ztráta, pokrývá takzvané pojištění přerušení nastoupené cesty do výše sjednaného limitu,“ vysvětluje Marek z Generali.

Většina oslovených pojišťoven nabízí pojistné krytí do výše třicet tisíc korun.

Zájem o toto pojištění podle něj přitom v posledních týdnech znatelně vzrostl. „Do výše tohoto limitu proplatíme nejen náklady za preventivní karanténu, které zahrnují náklady na ubytování a stravu, ale i náklady na zpáteční cestu do ČR, pokud není možné využít původně plánovaný a zajištěný dopravní prostředek,“ doplňuje.

Většina oslovených pojišťoven přitom v případě, kdy se klient nebude kvůli preventivní karanténě moci vrátit do Česka plánovaným způsobem, nabízí pojistné krytí do výše třicet tisíc korun.

Mluvčí Allianz Marie Petrovová doplňuje, že takovému klientovi uhradí náklady na ubytování a letenku v rámci pojištění léčebných výloh v zahraničí, a tedy bez omezení limitem.

Dejte si však pozor, abyste ze zahraničí dovezli všechna potřebná potvrzení a dokumenty, které po vás pojišťovna bude požadovat. Podle Petrovové je nařízení karantény potřeba prokázat dokladem, který vystavuje ošetřující lékař, případně hygienik.

Pomocnou ruku v řešení těchto i dalších potíží by vám měly poskytnout velvyslanectví a konzuláty v zemích vašeho pobytu. Jejich seznam včetně potřebných kontaktů naleznete na stránkách ministerstva zahraničí nebo na Covid Portálu zřízeném ministerstvem vnitra.