„Dva roky zpět jsem dával jejich popularitě dva roky. Nemohl jsem se mýlit víc. Ginová horečka je pořád tady a ne a ne se z ní dostat,“ říká Martin Žufánek, provozující stejnojmenný rodinný lihovar.

Jeho slova jen potvrzují, že jalovcový nápoj jede na opětovné comebackové vlně. Zatímco v pandemii podle průzkumu Beverage Dynamics byla nejoblíbenější tequila a vodka, ze kterých si lidé v lockdownu nejčastěji připravovali jednoduché domácí koktejly, po rozvolnění se dostává ke slovu opět gin.

„Gin je totiž neuvěřitelně ohebný. Existují miliony kombinací bylin a tím i chutí. Je to navíc extrémně univerzální koktejlová komponenta. Existují stovky koktejlů na ginu, ale jen pár na ovocných pálenkách,“ vysvětluje Žufánek.

Dodává, že zatímco byl v roce 2013 jediným českým výrobcem ginu, dnes se jich na domácím trhu destiluje okolo padesátky. „Nedávno jsme pro Premier Wines & Spirits vydestilovali zakázkový Bohemian gin. Plánovaná roční zásoba se vyprodala za tři týdny,“ konstatuje.

Jeden z nejrespektovanějších módních fotografů na světě Mert Alas se rozhodl zajít ještě dál. Autor řady reklamních kampaní, ve kterých hrály hlavní roli Kate Moss nebo Kiera Knightley, rozjel vlastní byznys právě s ginem.

Spojil se s mistrem palířem Stephenem Wilsonem, který dříve působil u Johnnieho Walkera a Ciroc Vodky, i s parfumérem Dominique Ropionem, který stojí za komerčními trháky u Byreda, Giorgia Armaniho nebo Maison Margiely.

Pochopit jazyk vůní umožňuje lépe uchopit přípravu pálenky.

Podle Alase jsou totiž byliny v ginu podobné kompozicím, ze kterých se skládají parfémy. Ne nadarmo působil odborník na chutě destilátů Stephen Wilson ve francouzském Grasse pět let jako parfumér. Pochopit jazyk vůní mu umožnilo lépe uchopit přípravu pálenky.

Také proto vypadá nejstylovější gin současnosti, nesoucí název Seventy One Eau de Nuit, jako parfém. Seženete jej zatím pouze ve Velké Británii či v baru kalifornského hotelu Chateau Marmont, lahev vyjde v přepočtu na zhruba 4200 korun a oblíbila si ho prý i Alasova blízká přítelkyně Madonna.

Ať už zvolíte gin domácí, či si zajedete pro tento sběratelský kousek za Lamanšský průliv, konzumujte ho s rozumem i lehkou dávkou hédonismu.

Právě gin totiž symbolizuje určitou dekadenci i sofistikovanost, ke které noci zralého léta přímo vybízejí.