skip to main content
Zdravotnictví

Moderna testuje vakcínu proti HIV. A má dva tucty dalších kandidátů

Reklama

Americkou společnost Moderna zná v Česku zásluhou její vakcíny proti covidu-19 téměř každý. Možná vás však překvapí, že firma vznikla teprve před jedenácti lety a jejím jediným komerčním produktem doposud zůstává jen zmíněný anticovidový přípravek Spikevax.

To by se ale mělo změnit a nemusí to trvat ani tak dlouho. Moderna má totiž už dalších 24 kandidátů na jiné komerční vakcíny.

Název společnosti je ve skutečnosti zkratka. Moderna odkazuje k „modifikované RNA“, tedy k modifikované jednovláknové nukleové kyselině, která stojí v srdci výzkumu americké biotechnologické firmy, založené v roce 2010 v massachusettském Cambridge jako ModeRNA Therapeutics.

Velmi zjednodušeně spočívá princip mRNA ve vytrénování našich buněk, aby si samy dokázaly vytvářet proteiny proti virům, a představuje šanci postavit se chorobám, které lidstvo zatím nezdolalo.

Vedle mRNA vakcíny proti chřipce, která do fáze klinického testování vstoupila nedávno a jež by v případě úspěchu měla být účinnější než současné protichřipkové očkování, nyní Moderna pokročila v testování vakcíny proti viru HIV.

Reklama

Experimentální mRNA vakcína proti HIV s označením mRNA-1644, vedle níž společnost vyvinula ještě alternativu s názvem mRNA-1644-v2-Core, se od minulého týdne testuje na lidech.

Následujících deset měsíců bude probíhat první fáze klinického testování, kdy bude vakcína podána 56 pacientům bez viru HIV. Testovat se bude její bezpečnost a reakce imunitního systému.

Moderna ale nemá jen samé důvody k oslavování. Společnost se v poslední době dostala do médií negativní zprávou týkající se její tržní hodnoty. V první polovině srpna se totiž její akcie propadly o více než patnáct procent poté, co se řada analytiků nechala slyšet, že jejich rychle rostoucí cena spoléhá na nerealistickou valuaci a vychází čistě z přehnaného nadšení kolem vakcíny proti covidu.

Mezi výtkami zazněla i slova jako „absurdní“ a dodatek, že není úplně v pořádku, když tržní hodnota jedenáct let starého benjamínka překoná tržní hodnotu společností, které fungují už více než století.

Tržní hodnota Moderny přesto nadále zůstává o pár stovek výše, než kde byla v uplynulém roce. Při prudkém a hojně medializovaném sešupu si nicméně umazala přes dvacet miliard dolarů.

Reklama
Reklama